Halm
Några söta marsvinsdamer i en annan tråd inspirerade mig till att fråga om halm som underlag.
Ni som har det, hur funkar det? Hur ofta städar ni, vad har ni under o.s.v.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Hallåj det var är mina damer du talar om antar jag.
Jag har ett ca 5cm lager med spån i botten och halm ovanpå. Det är 30liter i halmpåsarna som jag köper på Granngården och en sån påse räcker till två Flärke bokhylleburar ganska precis.
Jag städar 1-2 gånger per vecka och grisarna äter en hel del av halmen. Mina grisar tycker det är skönt fast jag använder det enkomt för att det annars fastnar så mkt spån på mina långhåriga marsvinspälsar. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

jag använder också spån i botten och halm över. Städer också 1-2 ggr i veckan. Superduper, i halmen kan de gömma sig också o bygga bon, kan de inte göra om man bara har spån:)

oj löss? aldrig hört om, och aldrig varit med om heller som tur är under 10 år
#2 Ja dem äter halm. Halm är ju också hö fast de som är längst ner så att säga…
Löss i halm… Varför är det så? Låter ganska konstigt i mina öron.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ja jag har heller aldrig hört talas om löss i halm. Har haft det till hästar, kaniner, höns och till marsvinen men inga löss på något av djurslagen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Googlade om löss i halm och hittade några sidor där folk skriver att de fått löss på marsvin och kaniner och att veterinärer säger att det kommer från Halm eller Hö. Så tydligen kan grisarna få löss av båda delarna men hö måste dem ju få ändå.

Har testat lite olika bottenmaterial. Kom fram till att spån och halm är bäst. Marsvinen trivs i halmen och spånet suger upp kisset väldigt bra. Håller sig luktfritt ett bra tag också!
Har inte hört talas om löss i halm heller, tack och lov. Men det som jag tycker är viktigt med halmens kvalitet är att det ska vara damm och mögelfritt precis som när man köper hö. Tycker faktiskt att det är ganska svårt att få tag i halm som är dammfritt om man köper från en bonde.. :(
#11 Nackdelen är väl att de flesta nu förtiden tar rundbalar också, så chansen är ju större att det blir mindre bra…
Och ja hö & halm är inte samma sak, Hö görs av vall, men halmen är en restprodukt efter odling av havre, vete, råg, korn, dvs allt utom axet..
Har heller aldrig råkat ut för att djur, hästar, kor, gnagare fått löss av hö /halm .. mycket konstigt, hö & halm lagras ju, så jag har svårt att tro att det kommer därifrån för de måste ju ha någon värd inom en kortare tid för att livnära sig på annars så dör de..skulle snarare säga att det kommer från eventuellt andra husdjur i hushållet..
Nej nej, inga löss i vare sig halm eller hö. Det där är myter som tyvärr även vissa veterinärer hjälper till att sprida. Det är enkelt att förstå att det är fel om man har lite enkla biologikunskaper.
Det finns mängder av olika sorters Ohyra och varje sort har sina djur som de lever på. Vissa löss lever på flera olika djur medan de flesta lever bara på någon enstaka art eller några få närbesläktade arter. I Sverige finns inga vilda marsvin, alltså finns inte heller marsvinens Ohyra vilt i Sverige och därför kan de inte heller finnas i hö och halm.
Med råttor och möss är situationen en annan. Det finns gott om vilda möss och råttor i Sverige och därför kan de också ha sprungit i höet/halmen och gnidit av sig lite Ohyra där, som sen kan hamna hos de tama råttorna och och mössen. Den ohyran går däremot inte på marsvin.
Ohyran lever ju PÅ djur, inte på gräs. Det finns inga kryp som trivs lika bra med att äta gräs som att äta blod eller hudavlagringar från djur. Tänk själv, det vore ganska osannolikt att ett litet kryp vore så "smart" att det kunde leva länge i halmen och sen glatt hoppa på första bästa marsvin som det träffas och helt byta föda till marsvinsblod/hudavlagringar. ;)

#12 Ja så är det ju! Halm i småbal brukar ju faktiskt vara betydligt finare än storbalarna, men finns det ens att få tag i numera? Köpte det ofta för några år sedan till mina kaniner. Numera köper jag endast i zooaffären..
Just ja, när vi hade popcornmöss så fick en löss eller åtminstånde klåda då vi hade lagt in lite hö till den. Men inget annat djur har då fått så av mina
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15 dom flesta bönder har nog rundbalar, för det är så mycket mindre jobb för dem, har de halmbalar, måste detta staplas för hand någonstans.. det är ju samma sak med hö, det finns ju mest bara ensilage…

#14 Väldigt intressant 
Undrar om mössens och råttornas löss kan provsmaka marsvinens blod?

#17 Ja, det är väl samma med hö. Tänkte att hästägare använder hö i småbal, men många ger ju sina hästar hösilage året om numera också. De tjänar nog in en bra slant på det.
#18 Tja.. det är väl inte omöjligt? Vet inte vad de går på riktigt, någon typ av lukt är nog troligare än att de "testbiter". ;) Men kattloppor t.ex. kan ju ge människor bett om man umgås mycket med katter med loppor. Däremot börjar de inte leva på människor, försöka sig och så.
Kan för övrigt säga att jag ibland använder halm ovanpå spånet. De gillar att ligga i det, gräva ner sig och också tugga i sig en del av det. Lite extra sysselsättning sådär.
Jag missade dubbelfnuttarna när jag skrev att halm är hö (="hö")
Jag menade att som #12 skriver, att det är restprudukter = det som är längst ner på stårna (precis som jag skrev fast det blev lite fel)
För mig är det som hö för de prasslar som hö fast de är mjukare och grövre och de äter det nästan som hö =)
Jag tycker att det låter som ett bra underlagsalternativ :) Tack för era svar.
#23 det är nog inget konstigt, betesdjur brukar småsmutta på halm, det handlar inte om några direkt matmängder utan mer småplockande. Höet föredras.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Mina grisar må vara konstiga (jag älskar dem ändå!) Men då kontrar jag med att de grisar som får löss av Halm är mkt konstiga. *fniss*
Matmängder och matmängder… Vad är en matmängd för er?
Då är det definitivt Inte matmängder och jag skrev väl att de äter lite? =)