Sjuka marsvin...
Imorse möttes jag inte av 2 glada, hoppande, pipande marsvin som vanligt - utan 2 tysta marsvin.. de bara låg i buren, tysta. Konstigt… men sen såg jag att Frank och Floyd har diaree - suck. Har ingen aning om vad som orsakat den, men det har varit ett styr hela dagen med att skura bur med tillbehör med klorin, bada marsvin, köpa Zoolak och få i de (båda är sjuka, men inte lika mycket..) och sen tvångsmata ett sjukt marsvin med hö… Det är inte kul. Hoppas de mår bättre imorgon iallafall…
Köp Fortimel på apoteket och ge dem. Finns i olika smaker.
Du kan ge hö vatten. Sätt hö i vatten ngra timmar/över natten och ge dem sedan av vattnet. Persilja kan du försöka truga i dem (det innehåller c-vitamin). Du kan göra kligröt med finhackad persilja i sedan kan du ta denna gegga *gröt* på skaftet av en tsk/eller tändsticka (ej svavel sidan) och sätta in i mun på dem försiktigt. Morotspure (för barn) kan du ge dem i detta kan du oxå blanda ner persilja (tror detta är lättare att tvångsmata med).
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag vet inte vad Fortimel är men jag har ZooLac som är mjölksyrebakterier för att stabilisera magen - från veterinären. Jag har kokat risvatten, haft i en uns salt och en aning socker och matat med pipett. Jag har också lyckats få i honom några höstrån. Floyd är nästan sitt vanliga jag igen, men Frank är fortfarande slö och slapp - men han har inte diaree längre - har väl inget kvar i magen att få ut.. Ska ringa veterinären för att se om vi måste åka in..
Ojj ojj ojj då =/ hoppas allt ordnar sig för dej! *bamse kramar*
Monkan, jag hoppas verkligen allt ordnar sig. Kan du ha givit dem nytt hö som kan ha varit dåligt?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Du kan också koka upp 2 dl vatten och ha i 2 msk strösocker,, det ger snabb energi…
Mata även i dom hövatten. Man kan göra på två sätt, lägga hö i en kastrull med vatten och koka upp,,,sila bort höet och lägg gärna i lite honung och mata sedan i dom det lagom varmt.
Eller så lägger du hö i kallt vatten och ställer in i kyskåpet över natten, sila bort höet dagen efter och sen värmer du till lagom temperatur och matar i dom det.
Har hört att det är mycket näring i detta…
obs, hövatten blir gammalt fort så du måste göra nytt efter ett dygn.
Honung är bra men inte för mycket sött när dom har diarré…
Du kan också koka morötter, och gör puré som du matar i dom, har för mej att morötter binder diarrén…
Vet inte om detta här så bra förslag vid diarré men när mina varit sjuk har jag gett dom detta och märkt en positiv förändring…
Fortimel är en näringsdryck som även vi kan dricka.
Ska man ge socker vatten så ska du ta vatten och dextropur druvsocker INTE vanligt strösocker. Druvsocker finner du på vanliga matvarubutiken.
Morotspure kan du köpa det hittar du där barnmaten står kostar ngra få kronor och du slipper stå koka morötter själv.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ge risavkok! Bra mot diarré - jag gav det till min förra marsvinkille och det hjälpte.
Hoppas att de snart blir bättre :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#0 Hoppas allt ordnar sig med marsvinen. Kram på dig

Jag tror han mår bättre nu efter en dag med tvångsmatning (av risavkok…) Han åt några kvistar persilja med god aptit och jag har sett honom smygäta några höstrån i tillägg… Håller tummarna
#9 Så bra :) Hoppas på mer framgångar. Att de snart blir friska ;)
Mvh Felicia
hoppas dom blir friska

Vill bara meddela att Frank mår bättre. Efter en helg med tvångsmatning och medicinering var han fortfarande lite hängig och ruggig, men vi var till veterinären igår och hon sa att det bara var att fortsätta och att han snart ska vara pigg igen. Han har gått ner 1hg på en helg - dv 1/10 av vikten så det är inte så konstigt om han är trött och slapp….
#12 Skönt att höra att han är på bättringsvägen!
Mvh Felicia
Hoppas allt är bra med dom nu!!

Ja, men det har tagit tid. Frank har pipit när han ska bajsa så det har uppenbarligen gjort ont, sen har bajset varit ganska geggigt några dagar, men det är väl för att han börjat äta grönsaker igen. Jag ska väga honom senare iveckan för att se att han börjar gå upp i vikt igen… Men nu piper de på morgonen igen precis som vanligt
Verkar som om du fått ordning på honom igen. Härligt!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4