Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1513 ggr
[Driva]
0

Muffin är här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte mina två marsvins honor i augusti förra året, Kakan och Brownie. Och de är trevlig, men kan gnabbas ganska mycket så jag ville ha en tredje liten gris som kunde få de att tänka på annat, och skapa en bättre flock dynamik. Och det blev en liten Muffin!

[Driva]
0

Från vänster: Kakan, Brownie och Muffin!

[Driva]
0

Någon som kan säga vad hon är för färg och ras?

Hon är ju crested, och möjligtvis kanske sheltie? (var länge sen jag kollade igeom långhårsraserna, så jag kan vara helt ute och cykla)

[Lynx76]
0

Hon är jättevacker! Riktigt avis! Är dålig på raser, men tkr hon ser lite coronet-liknande ut.

FeliciaS
0

Vad fina grisar du har :)

#2 Coronet i färgen cream :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Vart det mindre som du kallar det gnabbas?. Jätte söta är dom alla tre=).

Aristarcos
0

Hehe hon hade häftig frilla på första bilden ;) Hoppas det går bra med alla 3 !!

Berlau
0

Vilken häftig bild (Nr 1), helt kär :)

[Driva]
0

#4 tack då vet jag :D
Men hon är flammig i de yttersta stråna, är de fortfarande ceam?

#5 hon kom igår så de är lite tidigt att se :)

Moa-16
0

Här vart det mer bråk när det vart tre. Hoppas det går bättre för dig….

[Lynx76]
0

Hos mig blev det lite tjafs när 2 blev 3, men när de väl gjort upp om rangordningen så funkade det bra. Nu är de 5 och allt är kanon. De ropar efter varandra när man har någon av dem uppe, så sött så.

Moa-16
0

Ja mitt nyaste marsvin 4 år. Blir verkligen upprörd när jag tar upp "hennes" favorit kompis Giny. Gud så hon skriker. Är mest att Cofy "rider" på Giny. Vilket aldrig hände när det bara var Giny och My. Och det tycker inte alls Giny om så då blir det lite högljut;). Men bråkar så om rangordningen gjorde dom bara i början….

[Driva]
0

Av erfarenhet från andra flock djur så vet jag att flockdynamiken brukar bli bättre om de är tre än två.

Och hittills så verkar de gå bra. Muffin Har ibland blivit utjagad ur husen men nästa gång jag tittar så sitter hon brevid de andra och verkar inte rädd för de andra.
Jag var rädd att de skulle vara jätteelaka, men som de är nu verkar de gå bra :D

PernillaS
0

Blir flockdynamiken bättre med jämnt antaldjur??

[Driva]
0

#13 Nej de har inget med hur många, bara de är fler än två :D
(Sen tycker jag personligen att flocken funkar bäst med när de är flera djur, kanske minst fem, men nu har jag inte plats eller tid för så många )

De är i alla fall min erfarenhet.

Moa-16
0

#14 Nä så är det ju inteFlört Bror ju helt på djuren.

[Driva]
0

#15 vad menar du?

Alla flock djur jag har haft, bla hästar, råttor, marsvin och hundar. Då har flocken alltid blivit stabilare om de varit flera djur, sen kan vissa djur inte ha växt upp i flock, eller bara varit i en tvåsamhet. Och då kan de bli problem, då de inte vet hur de ska bete sig i en flock. Men de är endast för att de inte har lärt sig att leva i en flock.
Sen kan en flock vara ostabil pga individerna inte fungerar tillsammans, eller att de har en dålig eller ingen flockledare, men de är en annan femma.

paronskrutten
0

Jag har också sett att grisarna mår bäst av att vara många i en flock, har fem tjejer just nu och de mår väldigt bra =)

Helena

Moa-16
0

Ja mår bäst i flock absolut. Men dom bråkar ju inte mindre desto fler det är.

[Driva]
0

#18 Enligt min erfarenhet gör de det. Men vad spelar de för roll egentligen om själet till varför jag har skaffat en till gris?
Huvudsaken är väl att jag tycker mina grisar mår bättre av de…

Moa-16
0

Du skrev ju själv att du skaffa en till för att få mindre bråk… Och så är det ju inte. Men om det blir bättre är det ju jätte bra:D

queenlinnea
0

Gud vad söta :)

[Driva]
0

#20 det är din åsikt, min är en annan :)

PernillaS
0

17# Jaghar tre hanar och funderar på att skaffa en till men är lite osäker på hur många hanar funkar ihop

Creation
0

Åh, vilka sötgrisar du har! =)

#8 Hon är förmodligen "flammig" på topparna för att pälsen växt ut. :) På långhår har de en lite mörkare bebispäls än den som sen växer ut.
Så hon är fortfarande cream, ja. Supersöt! Jag har själv två coroneter.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#18 Det beror på. I en flock på uppåt ett 20-tal djur blir det väldigt sällan bråk, alla vet sin plats och de har en stor sammanhållning som flock. Det är ju deras naturliga sätt att leva på ;) Men hanar lever ju däremot inte tillsammans i det vilda… ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Driva]
0

#24 Okej! så hon kommer inte fortsätta vara flammig då?
Lite tråkigt, de var coolt, men hon är ju lika söt för de :p

Creation
0

#26 När du klipper topparna försvinner ju det. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.