Rösta 7 juni!

Ha ha. Vem kan säga nej till dom? :P
Nej men klart jag ska rösta !
Vilka söta engagerade grisar ^^
Hanna
Haha, vilka söta politikintresserade grisar! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ja, de är ovanligt allmänbildade små varelser.
Allan hälsar åt folket att rösta på ett parti som kräver skärpta straff mot djurplågare och hänvisar till sina sneda tår (som skymtar på bild 1) som hon har kvar som sveda och värk efter att ha levt i misär hos en ostraffad djursamlare tillsammans med 62 kompisar.
Sancho Panza uppmanar å sin sida er myndiga att rösta på ett parti som driver frågan om gratis tandvård. Hennes intresse för den frågan startade med hennes egna problem som uppkommit efter vanvård i form av skötsel och dålig kost i hennes förra hem. Därför är hon inte med på bild (än).
Julgrisen är väldigt harmonisk och nöjd med livet och då finns det två teorier om vad för tankar som döljer sig i de bottenlösa rosa ögonen. Antingen röstar han på redan sittande eller så börjar han driva en sakfråga i form av daglig gurkranson som rättighet åt alla marsvin. Det är för övrigt därför han ser så gapande och glad ut på bilden, för att det fladdrar en liten gurkbit strax utanför bilden.
Envishet och drömmar
Hahaha, snacka om engagerade marsvin ;) Men de får se till att bli gammelgrisar på arton år innan de röstar. =P Kanske borde de gå med i något ungdomsförbund tills dess. Fast då måste de ju ändå fylla sju år först allihopa.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 - Jag tycker att Julgrisen ska starta något eget, han borde jobba för sänkt pris på gurkan och avskaffning av IPRED-lagen - då har han våra röster! :P
Hanna
#7 Varför inte ta och starta marsvinspartiet med en gång? ;) Jag är på!
Mvh Felicia
Söta grisar :)!
#10 Jag med! :P
Julgrisen - vilken charmis! Vill ha =)

# 12. Ja visst är han söt! Maken till företagsamt och påhittigt marsvin har jag aldrig träffat. Han finns dock bara i ett exemplar och är inte till salu för allt smör i Småland.
Envishet och drömmar
Mycket svårt att motstå dessa aktivister 

Eftersom förhandsröstperioden inleddes igår puttar jag upp tråden. För att hitta närmaste lokal där man kan rösta fr om igår, kan man t ex ringa sin kommun. Har du inte fått ditt röstkort än är det dags att reagera. Man kan med ett enkelt knapptryck beställa ett nytt, även till annan adress än där man är folkbokförd.
Envishet och drömmar

#16 Var kan man beställa röstkort?

Envishet och drömmar

Tack! Nu har jag beställt ett nytt röstkort så att jag slipper åka hem till mamma och hämta det. Kanon.
Vågar man fråga vad ni andra tänkt rösta på? 
#19 Jag tänkte som sagt rösta på MP i år - Marsvinspartiet alltså.
Nä, tyvärr är jag inte tillräckligt gammal än, men till nästa år så! ^^
Mvh Felicia
#19 Jag har inte bestämt mig ännu

# 19. Jag får inte svara på det eftersom jag arbetar med en kampanj som är partipolitiskt neutral (men puckat nog har logga i blått…).
Envishet och drömmar
hehe vad söta grisar du har ^^
Jag tänker inte rösta i år tyvärr för jag är nämligen inte så insatt så då är det ju dumt att rösta på något jag inte vet något om :P

Har absolut ingen aning vad jag ska rösta på. är det partier man röstar på denna gången eller vad handlar det om?

# 26. Nej, det stämmer inte. Europaparlamentet är inte nytt, det är ungefär som Sveriges riksdag fast för hela Europa. Sverige har 18 representanter men de fördelas efter hur många röster de får i Sverige (alltså, säg att exempelvis Marsvinspartiet får 50% av rösterna och Hamsterpartiet får 50%. Då får Marsvinspartiet skicka 9 personer och Hamstrarna 9 st). Hur många representanter man har (i Sveriges fall 18) beror på folkmängden i landet, inte hur många som röstar i valet.
# 25. Man röstar på ett parti precis som i alla andra val, och dessutom kan man om man vill kryssrösta om det är någon kandidat som man av någon anledning tycker är bäst. De svenska partierna samarbetar sedan i europeiska grupper men varje person röstar fortfarande som den vill i varje omröstningi parlamentet.
# 24. Det tar inte många minuter att sätta sig in i, så det tycker jag att du ska göra. Tänk på Julgrisen… ;-)
Jag hör ofta protesten "Jag tänker inte rösta för jag är emot EU" när jag är ute och jobbar med de här frågorna. Att inte rösta är en usel protest… Protesterar mot EU gör man bäst genom att rösta på en kandidat som är emot EU och vill arbeta för att Sverige ska gå ur.
Här är till er allihop en enkel, lättläst folder som utlovar att du på fem ynka minuter ska få en överblick om hur valet går till och varför det är viktigt att rösta.
Envishet och drömmar

# 28. Jaha, nu hänger jag med i hur du menar. Haha, men då har du ju helt rätt i den delen. Dock är det ju fortfarande inte ett parti som skickar 18 st personer utan det skulle ju rent teoretiskt kunna vara 18 olika partier som skickar en var.
Envishet och drömmar

Nu är jag med. Tack för förklaringen caspia

# 30. Det var så lite så. Du vill inte ha en knapp? Eller 30? ;-)
Envishet och drömmar

#31 nä. jag klarar mig utan :)
Tack Caspia för dina kloka ord och för dins söta grisars engagemang, som har lyckats vinna en svensk röst till! Mitt röstkort var tills nyligen väldigt nära att hamna i papperskorgen, men nu har jag nog ändrat mig och ska rösta ändå. ;) Så din marsvinskampanj gjorde verkligen susen. :D

# 33. Vad fint skrivit av dig! Tack ska du ha!
Envishet och drömmar
Nästa problem blir att bestämma sig vilket parti man ska rösta på. Känns faktiskt som att välja mellan pest eller kolera i dagsläget. Har t.o.m. funderat på att rösta blankt i nästa riksdagsval, då typ alla partierna har någon form av allvarligt fel. Men jag får väl rösta på det som värnar mest om miljön och djuren. Känns som att det är det Europa behöver.

#35 Håller med dig, men jag tror att det är bättre att rösta på det som ligger närmast ens åsikter än att rösta blankt - det är ju i princip samma sak som att kasta bort sin röst. Så vida du inte är folkpartist, moderat eller kristdemokrat förstås… Då får du gärna rösta blankt för min del 
Jag bestämde mig när jag gick i 5:an vilket parti jag skulle rösta på :P Sedan dess har jag hållit stenhårt fast vid det.
Mvh Felicia

De är jääättefina!
Jag har en (som numer är brun-rosa ist för blå) *hihi*
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

# 38. Ett litet tips - den rosa och bruna färgen håller inte om man råkar tvätta dem i tvättmaskinen.
Envishet och drömmar

#37 Mp? Vild gissning. 

Tack för tipset:-P
**SMF 237 Sweet Dream's
#36 Det enda parti och dess toppkandidat som, enligt DN, aktivt tänker driva djurrättsfrågan i EU-parlamentet, bl.a. genom att bygga ut djurskyddet, är faktiskt Folkpartiets Marit Paulsen. ;) Däremot är ju FP för att bygga ut kärnkraften, för att rädda klimatet, vilket jag inte gillar.
Jag hittade ett fiffigt test på DN för de som känner sig osäkra på hur de ska rösta:
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i-eu-valet-1.869858
Det visar vilket parti man ligger närmast utrifrån de svar man anger i testet. :) Haha, jag fick min procent jämt fördelade över typ alla partierna, men Miljöpartiet "segrade" med 51 procent. Knepigt värre när man inte håller med något parti i allt.. :P
¤42 tack för den länken, hm enligt den så skulle jag rösta på Junilistan, men det känns inte helt ok..

Nu har jag nästan precis varit borta och röstat.
Har ni röstat dag (eller tidigare)?
**SMF 237 Sweet Dream's
Är på väg i väg och ska rösta nu när som helst
Mina föräldrar röstar inte.

Håller med om att det kan vara svårt att välja, men eftersom jag är övertygad om att det i alla fall känns helt fel att någon Sverigedemokrat representerar Sverige och mig i EU-parlamenetet, så känner jag att det är min plikt att gå och rösta på något annat parti - vilket som helst. SD går ju man ur huse för att försöka få in en plats. Alla som inte går och röstar idag, skänker därmed delvis sin röst till dem.
Mina tycker det är fel på något sätt, tycker att man stödjer fel saker. Dom tycker into om EU överhuvudtaget, som jag gör. Om jag var myndig skulle jag röstat.
Men nu är det deras val.

#42 Jo, i EU-valet kan det väl vara okej, jag tänkte mer på riksdagsvalet. Det jag ogillar mest med FP är skolpolitiken och den har ju inte EU nåt inflytande över. 

# 45.
Hade du på dig knappen?
Jag förhandsröstade i förra veckan. Det var inte riktigt samma känsla att gå till köpcentret som att gå till vallokalen, men vad sjutton, rösten räknas ju lika mycket för det…
Klockan 20.30-21 är det valvaka på SVT2 och det fortsätter sedan 21-21.55 på SVT1. Då får man se hur det går för parteierna (de räknar inte personkryssen än) när rösterna kommer in. I höstas när det var val i USA bodde jag där och då var valvakan en jättestor grej, så fort en delstats röster presenterades applåderade eller buade hela publiken. Så blir det nog inte här hemma ikväll, haha.
Envishet och drömmar

# 47. Jag håller helt med dig!
Envishet och drömmar
Har precis varit iväg och lagt min röst, vi har haft full rulle fram tills nu, vi har nämligen haft 2 (TVÅ) barnkalas idag ett fm. och ett em.. så vi är ganska möra nu, men röstat har jag ändå ;)
Mamma har röstat, pappa ska faktiskt ;)
Mvh Felicia
De som kan rösta i familjen har röstat nu. :) Förutom min ena brorsa som inte ville.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
I min familj pallrade vi oss alla iväg och röstade idag, utom min far och sambo. De tycker att "alla är lika stora skojare ändå". -_-
Nu har jag då röstat för första gången i våran folktomma vallokal i bygdegården. Så går det när man bor på en liten ort :P
#50 Antar att du menar sandra och inte mig ;)

Nä, den har jag lagt i nån låda eller nåt, men jag fick lov att rösta iaf;-P
**SMF 237 Sweet Dream's