Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 1968 ggr
Abico
0

OT: Nationella Proven

Ja, det sitter ju ett par nior härinne iaf. så jag tänkte fråga; Hur gick det för er på A delen (läsförståelse) igår och är ni taggade för C delen med skrivuppgift imorgon?

Hanna 

Abico
0

Jag var väldigt (antagligen för..) avslappnad inför A delen eftersom min lärare sagt att resultaten på nationella knappt påverkar slutbetygen alls och jag redan sitter med ett säkert MVG i Svenska. Men jag tycker att det var lite knivigt att få ihop svaren, fastnade en alldeles för lång stund på Flyga Drake frågorna (jag tror att jag tänkte för mycket iom. att jag även läst boken så försökte jag minnas mer från boken och fäste inte så mycket vid texten i häftet - inte bra) och sedan slängde jag mig igenom resten för att bli klar tio minuter innan avsatt tid ;) Och då satt redan större delen av klassen färdiga sedan en bra stund tillbaka.
Men det blev nog bra, jag hoppas bara inte att mina svar blev för tunna.. Och inför morgondagen är jag taggad :) Att skriva fritt är betydligt mer min grej än att sitta och svara på frågor..

Hanna 

Stormviskaren
0

det gick bara bra och jag är mycket taggad inför imorgon, imorgon kommer gå bättre då ja älskar att skriva.

Sannich
0

Min pojkvän är lärare, och ska imorgon sitta vakt för niorna.. :) Önskar er Lycka till! Vet hur jobbigt/stressigt det var att göra dessa prov.

paronskrutten
0

Det var helt ok.

OT, Hanna! Din text under, vad är det, hur får du den dit? ;D

Helena

Abico
0

#4 - Har du inte hittat det ännu? ;)
Signatur kan du fylla i inne på personliga inställningar.

Hanna 

paronskrutten
0

Haha, efter att ha skrivit det där inlägget började jag leta, och voila! *pekar neråt* Tack :)

Helena

marsv1n
0

Jag gjorde mitt första nationella prov förra året så har ungefär tre år kvar tills jag ska göra det stora…

Men ni som håller på, lycka till! :D

FeliciaS
0

Förra året gick det tur nog bra för mig, speciellt i svenskan som jag tyckte var lättast (har lättast för). Gjorde även något liknande i spanskan. Nu i ettan ska jag ha nat. prov i Eng A, Ma A samt Moderna språk steg 3…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Hjälp, jag vet inte hur det gick. Jag sumpade första frågan xD fattade inte varför hon skulle känna sig kluven *asg* men, men, det är ju bara en poäng och jag svarade bättre på de övriga frågorna. ;)
Fast tyvärr var jag alldeles för långsam jag med, så jag fick kladda ihop något på sista minuten för den sista frågan.

Är lite mer taggad för imorgon, då uppsatsskrivning brukar vara min specialitet. ;) Jag hoppas att jag inte sumpar det genom att vara trög imorgon(jag ligger alltid efter på svenskan för att jag är så noggrann, haha…). Och fantasi är tyvärr inte min starka sida, men när jag väl kommit på något flyter det på.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Usch, nu sitter jag här och ska iväg snart och är jättenervös *s*
Jag är så trött så det skulle inte förvåna mig om jag inte får fram någonting idag >.<'

Hanna 

parsley
0

På min tid hette det CP-prov, dvs centralprov (förklara den förkortningen, den som kan) och var något man gjorde på gymnasiet.

I svenska fick vi antal texter och bilder som man skulle skriva något om, antingen skönlitterärt som en berättelse eller diskuterande med någon egen slutsats. Tid tror jag vårt centralprov handlade om. Cyklisk och linjär tid kompletterat med bilder på Salvador Dalís smälta klockor…

Hur ser era prov ut? Vad får ni skriva om?

Abico
0

Nu har jag skrivit provet då, jag tycker att det blev rätt bra faktiskt :)
Jag valde uppgiften om att skriva en debattartikel om införandet av skolstart klockan 11.

#11 - *fniss* CP-prov, högst tveksamt om jag skulle vilja skriva ett sådant ;) Idag är nationella proven uppdelade i flera olika delar på de olika ämnena. Så i svenska finns det en A-del(läsförståelse), B-del(muntligt) och C-del(skriv någonting).
Och sedan är det olika teman varje år. I år är det nattliv och då jobbar man ihop med ett häfte med ett gäng texter som man fått skumma igenom i förväg. Så A delen var det mest svara på frågor om texterna i häftet och C delen var det uppsatsskrivning typ. :)

Hanna 

FeliciaS
0

Förra året var temat "Val" ^^

Mvh Felicia

Abico
0

#13 - En sån som simmar?

Hanna 

Fiona
0

Jag skrev på allt på A-delen i tisdags, men jag tycker som dig Hanna frågorna på Flyga drake var lite konstiga, speciellt den där med motstridiga känslor Obestämd kokt som jag är skrev jag två dåliga, och så skulle det vara en bra & en dålig…:P Skrev uppsatsen idag valde också det ämnet med skoltiderna, skrev dock bara 2 ½ sida -,- . Var klar redan vid 10 när man fick sitta till halv 12, känns inte så bra Obestämd Sen vet jag inte om det va ett debattinlägg eller en krönika jag skrev :S har lite svårt att hålla isär allt det där, men det blir nog bra förhoppningsvis!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Stormviskaren
0

jag valde att skriva en novell om en sak jag läste i tidningen i går om en hund som blivit fast satt i ett träd med ståltråd så var jag helt inne i att jag skulle skriva om de men sen i slutet kom jag på, just fan höghuset skulle de handla om så då trog jag till med nått om att de var en liten flicka i ett övergivet höghus och hon hade rymt från ett barnhem, sen kom polisen och drog ut mig och flickan där i från för stället skulle rivas XD sen gjorde jag en återblick på vad som hänt osv.. ^^

Jag skrev 12 A4 sidor och vi började 8.30, sen tvungna o ha pause 10-10.30 sen fortsattte vi skriva till 11.40. jag blev klar 11.25 ^^

Fiona
0

#16 12 sidor Förvånad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Abico
0

#15 - Jag fick ihop fyra sidor sedan jag renskrivit allt och då var det väldigt luftig mellan orden ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#14 Haha, nej ;P Ett val - att välja ^^ Jag skrev om mitt val att vara vegetarian ;)

Mvh Felicia

Fiona
0

#18 haha bättre än 2 ½ i alla fall ;P när jag ska gå ut säger läraren till resten av klassen som är kvar att "tänk på att skriva mycket & ordentligt nu för vi kommer inte ha så många prov i sv denna termin, så NP har ganska så stor betydelse" -,-. Känns ju jätte kul ^^ jag som hade tänkt att höja mig till MVG, kan nog glömma det nu ;P

Jenny

Stormviskaren
0

heheh en kille i min klass skrev 20 A4 sidor, alla utnyttjade tiden mycket och alla drack massor med energi drickor och käka godis XD

Fiona
0

#21 ojdå 20 sidor :O det va bara tre i våran klass som satt tiden ut…Tungan ute

Jenny

emelie92
0

#22 - Jag satt tiden ut när jag gjorde provet, och då skrev jag bara 4 sidor^^ men det var för att jag först gjorde en kladd och sedan renskrev den (:

Fiona
0

#23 okej, jag skrev alltihopa direkt. ;P

Jenny

[Tootikki]
0

Usch. Nu blir jag nervös. Ska göra proven nästa år och är skiträdd att jag ska få idétorka när man ska skriva C-delen. Har en tendens att få det i skolan när jag verkligen måste skriva något :S

Hoppas verkligen att våra betyg inte påverkas allt för mycket av NP. FY vad nervös jag skulle vara då. Jag har iof ganska så bra betyg nu (usch.inte menat som skryt ;)) men man vet aldrig vad som kommer att ske innan slutbetygen i nian.

Creation
0

Jag valde att skriva en novell. Den blev på 5 A4-sidor och jag satt där nästan tiden ut, i tre timmar.

Har ingen aning om den var något vidare. Handlade om en mörkrädd flicka som bodde i den där byggnaden och träffade john blund(som f.ö. bara sa två ord i hela berättelsen :p) på höghustaket utan att hon visste det och därefter kunde hon såklart somna utan problem. ;D hehe, jag kände mig lite fantasilös, så jag tror inte att den hade någon riktig handling, men språket var bra så. *s* Miljöbeskrivningar och personbeskrivningar skrev jag typ inga tyvärr, så läraren kommer väl att klaga på det tyvärr ;P

#15 Hur länge satt du för att skriva? :)
**
#25** Man får 3,5 timmar på sig på uppsatsskrivningen(C-delen) och det kan ju räcka med två sidor bara för att få ihop en bra text, så du lär nog hinna med det, det tror jag. :)

#16 J*vlar, vad fort du skriver Tungan ute Jag skrev 10 sidor och satt nästan tiden ut(då räknar jag både min kladd och renskrivning, de blev på fem sidor vardera).

Fast jag spenderade väl iofs cirka 30-60 min till att bara fundera över vad min novell skulle handla om. XD Samt en halvtimme till att läsa igenom. hehe. Läraren sa att det var viktigt med de två sakerna och det tror jag med. ;) Sen spenderade jag säkert en kvart till att stirra ut i ingenting och dricka cola, haha.

Så det kanske går jämnt ut med tiden ändå *s*

Men att ni var tvungna att pausa förstår jag inte? Vi fick sitta och skriva i tre och en halv timme nonstop(8.30-12.00) om vi ville… =/

Fiona
0

#26 Läsförståelsen satt jag runt en timma en & ½ ungefär, på uppsatsen satt jag 1 & ½ timma. :)

Jenny

Abico
0

Fick igår reda på att jag sumpade läsförståelsen totalt! Jag fattar inte vad som hände :O Ett starkt G/VG- blir det på det. Min lärare verkade minst lika förvånad och undrade om hon satt fel betyg på mig. Men hallå?! Jag har haft MVG i Svenska i 1½ år, det är lite sent att ångra sig nu - sista terminen *grrr* Tydigen hde jag svarat på fråga ett på fråga fyra och vänt på alltihopa, ehm. Hur lyckas man liksom?

Gjorde det muntliga i Matte idag, inte så farligt svårt utan jag tycker att vi fick ihop det bra för i vår lilla diskussionsgrupp ^^ Nästa vecka är det Engelska, vilken del har jag mindre koll på.

Hanna 

Fiona
0

#28 ajdå Förvånad Iaf så har jag gjort mitt muntliga i Svenska och fick VG, hade inte förväntat mig högre så jag är nöjd =) Matten har våran grupp börjat med men jag har inte gjort det än. Det är bara en liten grupp som har gjort den 2 av 4 i den gruppen var klassens mattesnillen och dom tyckte att det var svårt… Heja Jenny som inte är klassens snille Flört Engelskan ska vi göra nästa fredag, hör & läsförståelse. Ser ju inte direkt fram emot det -,-

Jenny

Creation
0

Jag fick MVG- på läsförståelsen och MVG på C-delen. Jag är grymt nöjd kan jag säga, särskilt med tanke på att jag trodde att jag hade sumpat båda två ;)

Nästa vecka ska jag ha muntliga nationella i matte och jag inväntar resultat från mitt muntliga i svenska som jag gjorde nu i veckan. :) Hoppas på ett VG åtminstone, att tala såsom högre betyg kräver verkade jättesvårt! Man ska tala med inlevelse samtidigt som det man diskuterar om ska relateras till egen erfarenhet, kunskap och att man ska ha argument till varje intryck! Inlevelse var det snålt om må jag säga..

#28 Jag tror inte att det behöver vara någon fara ;) Nationella proven väger inte så mycket som man kan tro. Min syrra fick också G på någon av svenska-delarna och ett VG+ på en annan, men hon slutade ändå upp med att få behålla sitt MVG. ^^

FeliciaS
0

#28 Nä…! Stackare! Men du har ju visat att du uppnått kriterierna för MVG i svenska, så hon kan omöjligt sänka dig :)

#30 Jag tyckte den muntliga svenskadelen var superlätt, krävdes bara att man använde lite tänk och fick det ur sig. Samtliga i våran grupp på 6 personer fick MVG - och då inte bara "snillen" :P 

Däremot gör nat. proven i Engelska A och Matematik A nu i år 1 på gymnasiet tydligen allt… Det ända vi har gjort i de kurserna är att repetera lite från nian och skapa ett brett överblicksområde av kunskap för att klara de proven *s*

Mvh Felicia

Creation
0

#31 Vi var i grupper om två och två och bedömdes genom att gemensamt tala om det vi diskuterat om i par, för alla andra. Det tycker i alla fall jag var lite svårt att samtidigt komma ihåg och återberätta på ett bra sätt. Obestämd Hur gick det till när du hade muntliga delen?

Stormviskaren
0

jag fick VG På de där första vi gjorde, sen de där med när man skulle skriva en historia har vi inte fått reda på änu, jag vill inte göra nationella i eng XD *surar*

Abico
0

#30 - Ja, det är precis vad min lärare sagt hela tiden "Nationella påverkar inte några slutbetyg" och sedan slänger hon ur sig att hon överväger att sänka mig :O Kändes som ett slag i ansiktet ungefär… Men jag har övertalat henne att få göra ett gammal nationella prov i Svenska läsförståelse för att bevisa att jag bara hade en dålig dag ;)

Hanna 

Creation
0

#34 Så bra att du får en andra chans! =)
Konstigt ifall en lärare skulle sänka dig bara på grund av ett prov, om du gjort bra ifrån dig i allt annat. :s

Fiona
0

Gjorde muntliga i matte idag, var lättar än jag trodde men ändå inte lätt ;P

Jenny

svampi
0

Jag är glad att Nationella påvärkar betygen eftersom man inte kan plugga till dem…De bara kommer om man säger så ;)

parsley
0

Får ni göra prov som liknar de nationella proven alt gamla nationella prov? Isåfall kan ju läraren göra en bedömning utifrån dem också.

Abico
0

#38 - Ja, jag ska ihop med ett par andra från klassen få göra om ett gammalt i svenska läsförståelse för att läraren började fundera på om hon satt för höga betyg på oss…

Hanna 

Fiona
0

Har nu klarat av alla engelska nationella också, vet inte hur det har gått men jag tror att jag fick G på alla förhoppningsvis. Engelska är verkligen inte mitt starkaste ämne :P

Jenny

Abico
0

Jag skrev engelska uppsatsen idag, läsförståelsen ska jag göra senare i veckan/ nästa vecka eftersom jag missade den i förra veckan. Den idag gick sådär. Jag tog den med Crossroads, satt först jättelänge och försökte komma på något på den andra men fick inte fram en enda idé ;) Jag skrev iaf. om mitt val att bli vegetarian, det kanske blev lite överdrivet men ett G ska jag ha.

Hanna 

Fiona
0

Jag valde också det ämnet och skrev om gymnasieval ,vilken fantasi jag har;P

Jenny

Abico
0

Jag tycker att det var fruktansvärt dåliga ämnen att välja på..

Hanna 

Fiona
0

A det var de och så borde det funnits fler tycker jag…

Jenny

Creation
0

Jag tycker att det var ganska lätta, "vida" ämnen ju ;P Man kunde hitta på vad som helst egentligen, den som läser det vet ju inte om det är sant eller inte(så länge man valde Crossroads alltså).

Jag valde också crossroads och skrev om hur mitt djurintresse växte fram på riktigt. Jag överdrev känslorna en del bara för att jag skulle kunna använda några avancerade ord ;D Fast det blev ju flera olika vägskäl jag berättade om i texten. Heh, berättade historian ända från början, barndomen.

Tror att det gick ganska bra, men hann tyvärr inte läsa igenom texten när jag var klar, så en hel del slarvfel och syftningsfel förmodar jag att jag gjorde. Kanske var hela ämnet fel, vad vet jag. Men jag ska nog inte vara lika pessimistisk som jag brukar. ;) Det är väl inte så jättebra.

Hur mycket skrev ni andra? Jag skrev fullt häftet+en halv A4 Tungan ute Råkade skriva ganska stort i början, så jag fick inte plats.

#41 Jag tänkte faktiskt först skriva om hur jag valt att fortsätta vara vegetarian och varför jag inte valde att börja äta kött osv, men tyckte att det skulle bli för krångligt att få ihop en bra lång text av det.

Abico
0

#45 - Nah, jag tycker att det var knepiga ämnen ;)
Att berätta om ett val man gjort, konsekvenserna av det, personer eller saker som haft inflytande över det.. Luddigt *s*

Men jag gjorde som du, slängde in ett helt gäng komplicerade ord som jag inte har en aning om hur dom stavas (A) Satt i 15 minuter och försökte komma fram till vad fetma heter på engelska… Sedan strök jag den meningen ;P

Men jag skrev nog 3 sidor ungefär, med den där halva första sidan inräknad.

Hanna 

Fiona
0

Jag skrev 2 & ½ sida bara :P

Jenny

Creation
0

#46 Obecity (ingen aning om jag stavade rätt nu :P) heter väl fetma? Är glad över mitt vida ordförråd som beror på alla engelska såpor jag tittar på Skrattande Att se på vänner med engelsk text till får man dessutom träning i stavning av. Rekommenderas starkt ;)

Stormviskaren
0

hahaha de blev ju att antingen skrev man om WW1 och 2 eller så skrev man om gymnasieval XD kommer bli dö trist för eng lärarna att rätta dessa uppsatser XD

FeliciaS
0

Hur är det - gör ni nationella prov i NO också?

#32 Vi lyssnade på en berättelse och sedan frågade läraren lite knepiga frågor som vi fick svara på.

Mvh Felicia

Abico
0

#50 - Vi trodde att vi skulle slippa Nationella i NO men tydligen har dom lyckats klämma in något till oss.. Jag har noll koll på vilket no ämne det är eller när det är dock.

Hanna 

Creation
0

De tilldelar slumpmässigt ett av de olika NO-ämnena till olika skolor, som nationellt prov. A-delen ska ske den 12:e maj, B-delen inom två veckor därefter.

Vår skola har redan fått vårt nationella NO-ämne tilldelat(som jag förstått det). Biologi blev det! Jag är riktigt glad över det! Det är nog det enda NO-ämne jag faktiskt kan göra bra ifrån mig i. Kanske kan jag bli tilldelad ett mvg i biologi, bara pga det här… hoppas verkligen att det kommer att gå bra och att jag minns vad jag har lärt mig. Ska plugga på hela biologiboken tills dess. ;P

Fast det känns väldigt konstigt att de har nationella prov i NO.. det är ju stor skillnad från att ha nationella prov i ämnen man har pluggat sedan man var sju år(sv, ma, en) och ämnen man först påbörjade när man var tolv(no). ;/ Tekniskt sett borde vi alltså inte ha de här proven förrän vi har läst no i fem år till. ;P Och repeterat massor!! Det är min åsikt.

NO är ju dessutom väldigt varierade ämnen! Det blir ju massor man måste komma ihåg.

Abico
0

#52 - Vi trodde absolut att vi skulle slippa NO:n eftersom vi gjorde något prov tidigare i år/ höstas som skulle användas som underlag till just nationella i NO.. Så vi tyckte att vi redan dragit vårt strå till stacken där ;) Men inte då. Stackarna som kommer senare får ju nationella i varenda NO ämne så jag ska väl inte klaga.

Hanna 

bustroll
0

Ni få ju sjukt bra tips till mig i engelska. Som jag kan använda mig av i NP nässta år. Har knapt godkänt just nu :(

Vad för NO har ni? på min skola fick man kemi

Lycka till med NO om ni har kvar den (A)

Fiona
0

Vi fick tillbaka engelskan för ett tag sen och jag fick VG Förvånad Andra engelska provet jag får VG på under hela högstadiet så hoppas att det gick bra på uppsatsen också för den har vi inte fått tillbaka :P

Jenny

Creation
0

Jag fick också tillbaka engelskan för ett tag sen(om vi talar om hör-och läsförståelsen, ej uppsatsen). Där fick jag MVG Skrattande Jag är glad!

Tror dock inte att uppsatsen gick precis lika bra, men iofs är jag pessimist, så man ska aldrig lita på mina bedömningar O.o

parsley
0

Tycker det låter märkligt med nationella prov i NO, i och med att det är pluggämne. Matte, svenska och engelska ska man ju behärska till en viss nivå, utan att plugga (lösa vissa typer av tal, läsa och förstå en text, formulera en egen text osv).

FeliciaS
0

#57 Fast jag har hört om det och kollar du här så kan du se mer ;) Tydligen något som införs fr.o.m det här året.

Mvh Felicia

emelie92
0

Jag tyckte att hör-övningen var sjukt svår i Engelskan när jag gjorde NP förra året! :P

parsley
0

Vad är det ni ska behärska i NO? Sex och samlevnad så ni inte råkar ut för tråkigheter, eller…? Flört

petronellaa
0

haha , jag har tur går ju  7an än bara så jag slipper det nått år till iaf men sen :S höh ;) lycka till alla iaf:)

Abico
0

Det ska komma Nationella i moderna språk också tydligen fick jag veta igår. Det låter jättehemskt om ni frågar mig ^^

Hanna 

Fiona
0

#62 Ja usch för att ha nationella i tyska :O

Jenny

FeliciaS
0

#62 Ja, fast de är tydligen inte lika "viktiga" som de övriga. Jag gjorde nat. prov i spanska…

Mvh Felicia

Abico
0

#64 - Löjligt. Ska det absolut vara nationella i allt så ska dom ju vara lika viktiga hela högen tycker jag. Ett nat. i franska skulle jag aldrig klarat *s*

Hanna 

emelie92
0

#65 - Jag gjorde NP i franska, det var inte så svårt :P Det är typ allt som man har lärt sig från åk 6-9.

Abico
0

#66 - Problem: Jag hade en kass lärare+klass 6-8 så jag kan ingenting ;) Från 8-9 har jag gått i en "special klass" dvs. jag+en annan kille som också hoppat av den andra franskan och nu pluggar franska självständigt på extra engelska lektionerna + får 30-40 minuter ihop med en annan franskalärare efter skolan i veckan. Ja, det är lika rörigt som det låter ;)

Hanna 

bustroll
0

*Suck* jag kommer inte att kunna klara ett NP i spanska :/ gör typ aldrig läxor mm. (A) får väll börja att gå in lite mer för spanskan :)

Creation
0

Gud, Nationella Prov i spanska skulle jag inte på långa vägar klara av Förvånad På fyra år har vi fått ha typ 7-8 olika spanska lärare+en bunt vikarier..
Det har blivit otroligt osammanhängande utbildning och jag har väldigt ofullständiga kunskaper. Vi har lärt oss att böja verben, men inte översätta dem, t.ex. Vi har repeterat de mest grundläggande grunderna tusen gånger om och sen gått igenom en ny böjningsform under tre lektioner för att aldrig gå igenom den igen och vara förutsatta att kunna den. :/

Och ändå tror jag att jag har chanser till mvg…. det kommer gå skit på gymnasiet sen när de upptäcker hur många viktiga punkter i mina kunskaper som saknas.

Hur mycket respekterar skolverket att kunskapsbristen beror på dåliga lärare och inte brist på vilja att lära sig? Obestämd

#60 Det är ju det man inte får veta…! =/ Allt man får veta är att man ska ha nationella prov i blandade saker av det man lärt sig från år 6-9 i ett av de tre NO-ämnena.

Jag fattar absolut inte tanken med detta, förväntar de sig att alla ska ha så bra minne att de kommer ihåg saker från sjätte klass, som man aldrig repeterar igen?? I matte, svenska, engelska är det massor av repetition och nästan dubbelt så många lektionstimmar än NO. Och så har vi ju gått igenom de ämnena sen vi var 7-åringar, NO har vi bara haft sen vi var tolv. Det är också ett så mycket bredare pluggämne.

Tack och lov för att vi fick biologi som vårt NO-ämne till Nationella Proven! Jag har en kass lärare i fysik och kemi, så det hade jag aldrig på långa vägar klarat av.

Här står mer om NP i NO.

Abico
0

#69 - Jag kommer att hoppa av franskan på gymnasiet tror jag, ev. läser jag om hela alltet från grunden men hur kul är det? >.<'
Franska steg 4 eller vad det nu blir klarar jag inte iaf. Jag har hört att stora delar av lektionerna kommer att hållas på enbart franska *s* Hur ska det gå till liksom? Jag förstår ju inte ens när jag läser i boken ;)

Hanna 

Creation
0

#70 Jag vet inte heller hur jag skulle klara det, men steg 3(det första man kan ta på gymnasiet) ska jag åtminstone ta. Det blir säkert en massa kompletteringsplugg, men jag vill få meritpoäng till högskolan. Skrattande

Abico
0

Jahapp, sedan sist har jag hunnit göra ett helt gäng nationella prov ;) Nationella i Kemi var verkligen intressant *s* Satt och doppade fingrarna i/ eldade lite på två olika vätskor i en timma och försökte komma fram till vad det var. Men jag satte båda två *woa!* Vatten och matolja :P

Fick göra om svenska läsförståelse, ett prov från 2004. Gick det bättre? Nej XD Fick G+ även på det. Min lärare beslutade sig för att inte sänka mig trots allt så jag fick behålla mitt MVG i svenska trots att jag satte nationella på svagt VG.
Engelskan däremot gick bättre, fick MVG på hela nationella i engelska och får MVG i slutbetyg :D

Hanna 

Creation
0

Jag har inte fått reda på mitt resultat i mitt biologinationella. Eller mitt senaste biologiprov! :( Har varit sjuk ngr ggr o kanske missat när de berättade för alla… så har läraren varit sjuk också.

På svenska nationella fick jag MVG, på engelska nationella fick jag MVG och på matematik nationella fick jag VG+(2 mvg poäng och ett vg poäng från mvg). Vet att det är mina slutbetyg i de ämnena. ;) Resten av alla ämnen har jag noll koll på vad jag kommer få i år…

Moa-16
0

Nä vänta det var väl förra året det var flyga drake?. Eller det kan det ju inte vart?. Tror att jag har gjort det, Men det här året var det ju Det häftet med en massa berätta nä Nu nu blir jag yr. Engelska proven tycker jag var förvånandsvärt lätt svenska också. Men matte är inte riktigt min grej.;)

Abico
0

#74 - Haha, nej ;) Flygadrake och andra texten på temat "nattliv" (tror jag att det var) var det i svenskan det här året :) Men det är väl möjligt att Flyga drake varit med förr, mindre troligt att du skulle ha gjort provet två år i rad :P

Hanna 

Moa-16
0

Ja det var så det var ja. Det var en av texterna…..;)

Fiona
0

Fick VG i NP Biologi, mkt nöjd med det! Fick dock bara G i matte NP vilket jag inte trodde för det kändes bra men men :P

Jenny