Mina grisar väger
Fredag 5/6 2009
Agnes - 1245
Signe - 1059
Odessa - 762
Ninni - 717 _(redo för att pars i juli)
_Daga - 442
Albin - 1064
Marwin - 1154
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ska du låna en hane till Ninni? Jag är sugen på att para min lunka jag med…
Hur gammal är Ninni? Tror du verkligen att hon är redo i juli för parning? Hon är ju inte så jättestor än, menar jag. ;-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 hon har väl åldern inne iaf 

#2 Håller med! Tycker också att det låter som om Ninni är för liten för att paras och kan inte tänka mig att hon ska hinna växa på sig så mycket på en månad. Hon har väl vuxit rätt långsamt hittills?
#3 Men hon har tills hon är 10-12 mån på sig ju egentligen(tror hon är runt halvåret nu?)
Tycker hon ska få växa till sig lite till.
#2 #4 #5 Instämmer jag med. Hon har ju lång tid kvar då… ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
aha ni menade liten som i viktmässigt…. trodde ni menade ålder ;)
hur mkt ska de väga när de paras?
#8 Jag brukar sätta mina honor när de väger mellan 900-1100g. Mina honor är dock oftast väldigt stora i kroppen utan att vara feta.
Minimum vikten för att para en hona tycker jag är runt 800g.
I Juli har hon hunnit bli 6 månader+
Alla säger så olika först var det 7-800 nu är det ända mot kilot. Åldern ändras också. Ibland är vikten viktigast och ibland är det åldern…
Jag har bestämt att jag ska para henne, jag lånar hem en hane (svar på din fråga #1)
Jag tycker Ninni har ökat i vikt hela tiden… Tänk på Odessa som bara väger lite mer än Ninni och då är Odessa över 2 år. Signe 2-3 år har också varit liten mn nu har hon fläskat på sig sen jag bytte pellets och de har de hela tiden. Och Albin min lillkille har precis gått över kilot…
Jag ska kolla upp vad hon ökat från vecka till vecka, annars kanske Daga hinner växa om och för bi för honverkar då öka hela tiden. =)
Kanske kan vänta till i slutet av juli iställer då är hon iaf 7 månader och har nog ökat ännu mera.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Det blir nog jättebra att para i juli, har parat ett par av mina honor vid ca700 gram, det har alltid gått bra. Vissa honor är ju mindre än andra.
#10 Det gäller väl både vikt och ålder. Marsvinet ska ha normal vikt, samtidigt som det ska vara under ett år innan första parningen. Det tycker jag inte är för svåra riktlinjer att följa ;-) Du kan ju vänta tills hon är uppåt 8-10 månader, som sagt.
Visst varierar normalvikten för varje marsvin, men är det en hona vars vuxenvikt ligger på under 800g är hon ju onormalt liten. Vet inte om en så liten hona har samma förutsättningar att kunna mata upp sina ungar osv.
Nu föder jag ju själv inte upp, men det är vad jag fått för uppfattning av allt jag läst mig till, och då har jag ju haft 1-2 år att läsa under. :)
Jag har parat alla mina mellan 650gram och 900 gram och det har gått bra varje gång och det är en del gånge. Meggie blev lite smal efter kullen nu men äter upp sig som bäst just nu och jag tänker ju ant. inte ta nån mer kull där. Jag tycker personligen att det är värre att para för stabbiga typer. Sen måste man ju tänka på att de får i sig vad de behöver under dräktigheten uan att bli farligt feta då och så.
Lycka till med parning i slutet av Juli!
Nån gång under hösten ska hennes bror Benji få bli pappa hade jag tänkt! När lämplig hona finns!
#1 Jag har fina hanar att låna ut!
pm:a mig om du vill!
#11 och 13 Tack! Jag ska fundera på saken. Vill ju inte vrålmata henne bara för att hon ska nå en högre vikt. Hon äter som de andra. Hellre liten kropp och därav låg vikt än en liten kropp och fet!
Nej, inte ska du mata henne till rätt vikt utan hon ska ju i såfall växa till sig och öka naturligt…det är väl ingen gödgris heller
#14 tack, det ska jag komma ihåg =) Hon är inte ens i närheten av rätt vikt och ålder, så det dröjer.
#17 men jag har flera stycken som är i olika åldrar så det blir nog bra när det än behövs, åker dessutom neröver då och då!
#18 perfekt! Då ska jag absolut låna av dig, dina är så fina ju 
#16 Näe precis! Men nån extra godbit får hon nog allt när vi gosar hon och jag. ;-)
#18 Vilka STORA bokstäver du skriver med… *skrattar* Blev nog någe galet där skulle jag tro.
#20 ja, jag vet ej vad som hände, såg det men kunde ej ta bort det så det fick vara!

Min "lilla" hona, som inte väger mer än ca 750-800 gram i vanliga fall har i natt fått en kull med tre ungar och det gick bara bra. Nu har vi 8 små marsvinsbäbisar som skuttar omkring, plus en 5 veckors unge.
Vi har en riktig babyboom, då även vår tax fick tre valpar i morse 
#22 Jag tror sånt är olika på marsvin och även ägarna…
Ska iaf kolla upp vikt och mående och allt (som jag gör ändå men extra noga på just Ninni inför parningen) Så får vi se hur det känns sen om de blir i början av juli eller slutet av juli. =)

Jo, det är nog olika fast det beror ju på arvet också. Både hennes mamma och mormor var/är små också.
Det kan ju dröja ett tag innan hon blir dräktig också.
#24 Precis! =)
Ny vikt 8/6:
Ninni - 731g
Daga - 464g