Bitskt Marsvin
Behöver verkligen hjälp och råd.
Mitt honmarsvin bara biter mig hela tiden trots att jag inte gör något.
Tacksam för svar.
Biter hon dig så att det börjar blöda? Eller "nyper"/nafsar hon dig?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Marsvin är i regel inga bittska djur och ett friskt marsvin bitts inte. Kan hon ha ont någonstans? Är det när du rör henne över något speciellt område som hon bitts? Kan det bero på rädsla? Har hon alltid gjort så eller har det kommit nyligen? Kan det vara för att du luktar mat?
Hanna

Konstigt, det är väldigt ovanligt att marsvin bits.
Hmmm… Hur gammal är hon? Mår hon bra? Jag funderar på om hon har ont nånstans & bits pga det… Har hon alltid varit bitsk? Hur är hon mot sina marsvinskompisar?
Det blev många frågor & inget svar… men jag vill veta mer om henne innan jag försöker ge nån förklaring.
Min ena marsvinstjej kan hugga men det pågrund av att hon ser dåligt på båda ögonen. Därför måste man prata mycket, inte klappa på huvuden eller förmycket på rumpan osv.
Kan ju vara problemet för dig med :)
Våran ena, Twiggy kan bitas väl hårt när man lyfter upp henne, men jag tror det är för att vi har reagerat när hon bitit hårdare, försöker strålsätta mig numera, och det känns inte som att hon bits hårdare lika ofta, däremor så smakar dom ju lite lätt ofta efter något gott ;)
Och jag måste fråga om hon bor ensam. Ensammarsvin utvecklar ibland lite märkliga beteenden.
Ett annat tillfälle då jag sett marsvin bitas är långhår som inte sköts som de ska. De blir extremt hårömma och rädda för att det ska göra ont när man tar i dem.
nej men hon biter extremt hårt :/
fasst det har hänt att hon bet min kompis i tummen så hon började blöda, men jag såg inte allt som hände så jag vet inte. :S
jag tror inte det är för att jag luktar mat utan hon biter mig nästan jämt.
Hon har inte alltid bitit mig men hon har hållt på så ett tag.
jag tror inte det beror på vart jag klappar henne eller om jag rör henne vid ett speciellt ställe för hon brukar bitas även om man inte har klappat henne på ett tag.
Hon är snart ett år ^^
jag tror inte att hon har ont ¨någonstans för det skulle nog ha märkts.
Hon har inte varit bitsk jämt men hon har varit det ett tag.
Hon är rätt dominant mot sin marsvinskompis.
tja hon är inte långhår,,tror hon är en satin Crested.
Vi hade hon ensam i buren ett rätt långt tag pga att det andra marsinet var en hane men vi lät dem alltid träffa varandra, och han har varit krastrerad rätt länge och de har bott ihop länge och jag tror att hon började bita mig ungefär som vi parade ihop dem, men jag vet inte. :S

Alla mina tre nafsar i fingrarna när man håller dom precis som om dom tror att jag går att äta, men det gör inte ont