Köpa marsvin
Jag är lite nyfiken på marsvin, och funderar på att köpa mig två stycken.
Men jag tänkte höra lite med er här, om tips och så. Jag har läst flera "Köpa marsvin-artiklar" och jag kunde väl egentligen grunderna sen innan också 
Främst undrar jag över uppfödare - det finns ju så galet många! Så jag tänkte be om lite tips (och kanske även varningar?) om olika uppfödare, helst då via PM. Jag bor i Stockholm, så jag letar främst efter uppfödare här i närheten. Var har ni köpt era marsvin? Är ni nöjda? Var vill ni köpa nästa marsvin?
Och så vidare.
Jag vet inte vad för ras eller kön jag vill ha än. Så ni får gärna berätta lite för- och nackdelar om raser och kön också 

Mvh Stephanie 

Så kul att du kanske ska skaffa ett par "grisar"! =)
Du kan kolla lite på Svenska marsvinsföreningens hemsida. Under "info om marsvin" och sen "de olika raserna".
Själv har jag bara haft långhår och korthår, och har fastnat aningen mer för långhåren(som visserligen innebär lite mer pälsskötsel, men det krävs inte mer än att man vet man hur man ska hantera en sax, så länge man inte tänkt ställa ut dem). :) Temperamentsmässigt sägs det bero på individ och inte ras, men det sägs att abessinier är lite livligare och långhår lugnare. Dock är en av mina långhårshanar jättesprallig och tuff, så det finns väl undantag. ;) Men det kan i och för sig bara ha och göra med att han är dominant och vunnit självsäkerhet av det, kanske inget han har anlag för. Här finns en tråd där man diskuterat temperamentsskillnader mellan de olika raserna.
Fördelen med honor är väl att de kan vara flera ihop. Hanar går oftast inte att ha fler än två ihop.
Temperamentsmässigt kan jag nog nästan påstå att det skiljer dem lite åt( med min lilla lilla erfarenhet ;-) ). Visst finns undantag, men överlag tycker jag att hanar verkar lite modigare, nyfiknare och mer framåt än honor. Som att de verkligen tyr sig till en. Honor tycker jag är lite osäkrare, men lugnare.
Det är ett intryck jag fått, men oftast varierar det ju mellan individer.
En nackdel med hanar kan väl vara att vissa är lite väl benägna att markera revir, och därför luktar lite mer.
Fast detta med temperament har ju också till stor del att göra med miljö och uppfostran.
Mitt tips är att du besöker olika uppfödare för att få ett intryck av hur de olika varianterna är(honar jämfört med hanar och olika raser jämförda med varandra), samt såklart få köpa djur av en uppfödare du känner att du kan lita på. Eller så kan du bara ta och besöka en utställning, men man får ju inte något vidare perspektiv på hur marsvinen beter sig i hemmamiljö där.
Det är förstås lättare att tipsa/rekommendera någon uppfödare om du vet vad det är du egentligen söker. 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Tack för svaret! Jo, självklart är det lättare om jag vet vad jag letar efter
Det låter som om jag vill ha honor då, eftersom jag gärna vill kunna ha fler än två stycken.
Jag ska läsa tråden om temperamentsskillnaderna!

Mvh Stephanie 

Jag har också fått intrycket av att hanar är mer framåt och orädda och dom sitter inte gärna still i knät. Medans honor är lite försiktigare och hellre ligger i famnen och myser. :)
Här kommer jag med mina tre honor! ;)
Det är helt från indevid till indevid tycker jag. Har dock inte haft några hanar men en av mina är totalt orädd och världens socialaste. Medans en är nyfiken men lite försiktig, sedan har jag en ganska rädd tjej som myser desto mera i knät. Men det beror nog mer på hennes bakrund.
Men vem vet, kanske hanar är mer framåt? Dock tror jag att det beror på hur man uppfostrar dom.

Var i Stockholm bor du?
Jag bor i Skogås, och har just nu rexungar i olika färger och både hanar och honor.
Om du vill kan du komma och se föräldrarna och jämföra honor och hanar och så. Jag tycker hanarna blir lite trevligare som keldjur än honorna, men det är nog mest smaksak och beror på individerna.
#5 Jag skulle jättegärna vilja komma och hälsa på! PM:ar dig 

Mvh Stephanie 

Har provat att PM:a dig. Det krånglade, så jag är osäker om det kom fram