Pälsätare
har jag fått konstaterat idag, däremot så är de fina i hull & hår ;) Så imorgon blir det till att fixa ohyreshampoo & bada de båda två…Måste ha varit på dem sedan jag köpte dem i affären 
Ja… inte så ovanligt i zooaffärerna tyvärr. Men vad jag vet så finns inga effektiva receptfria ohyreschampon längre?
Nä :( Vad gör man då ???
Går till veterinär?
Eller kollar om man har tur och har någon zooaffär/apotek i närheten som ännu inte plockat bort Dermocan från hyllorna. ;)
Var det inte några här som hade olja på sina grisar för att kväva lössen och sedan tvättade av dem?
#4 Det handlade om static.
#5 Aha, just det =)
Nä =( Det var ju det jag hade i åtanken, är det det enda tillgängliga ? Enl. uppgift skulle frontline kunna ta eländet ??
Hur är det med PCL:s vanliga hund&kattshampoo lavendel.. har köpt hem det… Är det ok att använda som vanligt shampoo ?
#9 Har inte provat det. Men tror inte det är någon fara.
Finns det bara det ohyre shampoot ute på marknaden för närvarande?
Just ja, Frontline finns ju fortfarande att få tag på. Då är det min rekommendation.
Vet inte om Canitex finns kvar…
Hur gör man med frontline spray? Måste man liksom gnugga in det på hela kroppen eller hur gör man, skölja efteråt eller bara låta det vara…ska man ha dem åtskiljda så att de inte biter på det behandlade området ?
#13 Nepp, Canitex och Dermocan är ju samma sak. Ska inte få säljas receptfritt. Däremot har jag fortfarande sett det på ett par ställen. Dock med dåliga bäst före datum, troligen gamla lager…
Har varit i kontakt med en veterinär, hon ska skriva ut stronghold till mina marsvin i och med att det var konstaterat av en kunnig inom marsvin. Men hon sa också att man bara skulle ta 1/4 pippet för behandling. Och hon sa även att man skulle upprepa 2 ggr med 7-10 dagars intervall.
- Kan man återanvända en påbörjad pipett eller ska den kastas (dvs använda efter 7-10 dagar) eller måste man på börja en ny igen.
- Hur är det efteråt man har behandlat ?
- Ska man undvika att klappa & gosa med dem eller är det ok att göra det ?
- Om man inte kan klappa dem efteråt, när kan man börja göra det igen ?
Nu har jag fått tag på affären de såldes utav, och först nekade hon bestämt att de inte kunde varit smittade när de var där för pälsen var ju sååå fin. Påpekade snällt & bestämt att det faktiskt inte smittar på annat sätt än närkontakt och att djuren heller inte träffat något annat djur förrän det nu konstaterades. Hon skulle tala med den andra i affären (som även tagit den tredje honan), och återkomma i em. Det ska bli intressant att höra vad de har att säga i em. Undrar om jag kommer få någon ersättning för behandligen..
tvekar..Men det är ju svårt för dem att neka att de blivit smittade på annat sätt..om de har kunskapen hur det smittar.

Mina marsvin hade pälsätare i höstas, och då använde jag Frontline's spray i två omgångar (två, för att jag var lite snål med sprayen första omgången, då körde jag en andra bara för säkerhetsskull), och det var effektivt - varenda liten "mask" försvann efter andra omgången.
#16 Föreslår att du frågar veterinären det. Däremot ska de sitta avskilda minst 1 h efter behandling med Stronghold. Men det står på förpackningen har jag för mig..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har nu haft en dust med djuraffären,
kan verkligen mina marsvin blivit drabbade av pälsätare på annat sätt än att de fått dem i affären?…
trots att de inte träffat andra pälsdjur efter att jag köpt dem från affären enligt all vetenskap så får man bara pälsätare genom direkt kontakt.. var in och pratade med dem för några veckor sedan men de bortförklarade ev kli med hormonproblem…
gah…och jag lyssnade på dem och åkte inte dit med dem…och nu vägrar de ersätta, visst inte så mycket pengar men det bara det att jag tycker att de ska få stå för eländet när de gett mina djur det…
#21 de har inte varit i kontakt med andra marsvin och har ej heller något begagnat överhuvudtaget, allt är inköpt från början..De tyckte att det gått för lång tid innan jag klagade (har varit in för ett par veckor sedan och pratade med dem utan djur, men jag blev då "övertalad" att det kunde vara annat. Det borde ju styrka min misstanke i och med jag varit i kontakt med dem tidigare … så nu gäller bara vet intyg att det har kommit från djuraffären.. gissa om de kommer få ett bra betyg på Gulasidorna efter detta…
. Av 30 st marsvin är det väl inte den värsta statistiken men inte värt det!