Köpa kompis?
Precis tagit över en liten marsvins tjej på 3,5år pga att barnen tröttnat och dem tänkte avliva henne.
Kaiza som hon heter har alltid bott själv men vad jag läst så är dom flockdjur. Så jag tänkte köpa 1-2kompisar till henne, tror ni det kan bli nå problem när hon vart ensam så pass länge? Och hur gör man när man isåfall med första mötet och hur får man dem enklast att gå ihop?
Tacksam för svar
/Tessan & Kaiza

2 små flickor borde nog inte vara nått problem att sätta i samma bur.
Dom är ju väldigt sociala av sig och gillar att vara i flock
Jag tror heller inte att det borde vara några som helst problem =)
Helena

Välkommen hit och roligt att läsa att du räddat lilla Kaiza, fin hon är.
Tänk bara på att ha rätt storlek på buren efter antalet marsvin du skall ha.
Har dom bara gott om utrymme så brukar det inte vara några problem att sammanföra dom.
Lycka till.
Marsvin 4-ever
.

Jättesöt liten dam! Klart hon ska ha sällskap. Du har säkert sett att du kan hitta oplaceringar här på iFokus. "Mia vill flytta!" t ex, men även äldre piggar.
Instämmer med föregående: Jag tror inte heller att det blir nåt problem att instroducera en/flera kompis/ar. Marsvinstjejer brukar vara fredliga av sej.
Kom på…. det kan vara bra att buren är nystädad. Det kan tydligen underlätta knytandet av nya vänskapsband om det inte är så mycke dofter i buren.
Vad snällt av dig att rädda henne!
När jag sammanförde mina två tjejer med en hona som aldrig haft sällskao gick det toppen. Först är det bra om dom träffas utanför buren, men går det bra kan man sätta dom i samma bur samma dag, det gjorde jag :)
Burmåttet på två marsvin tycker jag ska vara runt 120x60 och för tre 130x70. Såklart går det med mindre, men gärna större, det är vad jag tycker som minst.
Dom ska ha varsitt gömställe osv, läs på mycket. Speciellt på vad dom ska ha och äta och hur du kan aktivera dom. Destomer du läser på, desto roligare får du med dina djur :)
Vad bra att du tog dig an den fina honan! Trots att hon är 3,5 år bör hon definitivt få en marsvinskompis :) Hon kan ju leva många år till. Så länge de har en tillräckligt stor bur ska det inte vara några som helst problem att ha tre honor tillsammans, minst en burlängd på ca 135 cm och en bredd på ungefär 60 cm till tre stycken. Hon kommer bli jätteglad för sällskap ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Läs artikeln "Att sammanföra marsvin" som finns här på sajten :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så bra att du tog hand om honan! :)
Det borde inte vara några som helst problem med att sätta ihop henne med ett par honor till. Det är ju inte som att hon glömmer bort sina marsvinsinstinkter. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad bra att hon fått ett hem hos dig :)
Du har fått en del svar på hur du ska göra med sammanföringen och sådär så jag tänker inte gå in på det.
Men det ser ut som om hon är snorig på bilden? Rinner nosen?
Hanna
Oj va mkt svar ja fick, kul & massa tack :) Hon ska få sig en kompis direkt när jag får pengar, ytterligare en till kompis får vänta tills pojkvännen byggt en större bur.
Abico:
Ja hon var lite snorig första dagen hon kom hit, men efter jag baddade nosen lite med en tops och inte haft henne i drag så är det borta :) Pratat med veterinären och dem sa att de kunde bero på att hon stått i drag och det var ingen fara så länge de inte kom tillbaka. Så vi får hålla tummarna för de så det inte är något annat men då tycker jag hon borde vara snorig nu oxå?

Självklart ska hon ha sällskap! 
En av mina tjejer hade bott ensam i hela sitt liv när vi fick henne, hon var då strax över 2 år. Det var inte helt smärtfritt att sätta ihop henne med andra marsvin, hon var rätt elak i början och tyckte nog att det var lite jobbigt att inse att hon inte var ensam i världen. Innan vi hämtade henne fick hon bo med en kastrerad hane ett tag, för att sedan paras ihop med våra två andra honor och då fungerade det bra. Idag går dom i en liten flock om fyra honor och en kastrerad hane, och hon trivs jättebra - hon har förändrats så otroligt mycket! Hon har så mycket livsglädje nu så det är inte klokt.
Det jag vill säga med det här är väl att det inte behöver vara så enkelt att man bara kan sätta ihop dom och räkna med att det fungerar direkt, men det är ändå förhållandevis lätt att "rehabilitera" ett marsvin som levt ensamt. Dom anpassar sig snabbt. I vissa fall går det nog per automatik, medans andra (som min Alice) kan vara lite krångligare - men det är alltid värt besväret!
Grattis till ditt marsvin och hoppas du finner en fin kompis till henne så snart som möjligt, ett tips är blocket där brukar man kunna hitta vuxna marsvin för liten peng;) en del kan nog tom ge bort djuret bara de slipper det.. så kolla där…
Lycka till med ditt marsvin
Åh va bra att de finns såna som du! Lycklig är den pig som fick komma till dej
Mina piggar kan bli snuviga om dom rotat runt & sniffat i nåt dammigt hörn i buren. Dom brukar nysa en stund & torka sej om nosen. Prova att torka av med papper lr fuktig handduk. Var det skräp i näsborrarna? Verkar det komma mer snuva? Jag tror att marsvin kan bli förkylda oxå…
Lycka till!
Var bor du nånstans? Jag har en liten tjej som behöver nytt hem =)
Grattis till den lilla grisen! Säger som EvaLuna, vad bra att det finns såna som du!
Tror nog hon skulle bli glad av sällskap, som sagt. Men du har ju redan fått ett gäng bra svar på frågan 
Lynx: visst vore dom en kalaskombo!? PapaGurk tipsade om henne härovan. Tror dessutom att det kan underlätta introduktionen med en så ung pig
Annars finns ju "Ensamt marsvin"tråden härinne 090605
Agnes: ;-)
Va gulliga ni är allihopa :) De kommer nog bli toppen de här, hon babblar på som 17 nu och bökar runt i buren med sin sallad och gurka så hon verkar trivas här. Hon har så mysiga ljud för sig :)
Evaluna: Nej var inge skräp i nosborrarna utan lite "sörja" utanpå som syns på bilden men de har ju inte kommit något mer nu på 1,5dag så de verkar ju vara som du sa att hon vart och sniffat i något dammit hörn :) Här kan man nog hitta rätt mkt på golven när man är i den lilla storleken med två stora hundar som drar in och fäller päls haha :)
Lynx76: Jag bor i Gävle, Vart finns du och din lilla tjej? Maila mig gärna Tess_yasper@live.se
Vilket trevligt forum är toppen glad att jag hittade hit :)
#12 - Vad bra :) Nej, då är det nog ingen fara. Skulle hon bli snorig igen så strö lite askorbinsyra (c-vitamin, finns i kryddhyllan på ica) över en gurkskiva och ge henne :)
Hanna

#19 Jag har skickat iväg ett mail till dig! :-) Jag bor nämligen också i Gävle och har precis beslutat mig för att sälja en 2 månader gammal hona som kanske skulle passa som kompis till Kaiza.
#19 aha då vet jag kanske t om vem du är… =) född och uppväxt i Gävle. Har familjen där så jag kan åka dit, ska dit i helgen faktiskt, kan ta med lilltjejen om du skulle va intresserad. Mailar bilder till dig.
Du får jätte gärna maila bilder om du fortfarande vill :)
#23 oj oj, har glömt bort det =( Ska fixa iväg några pics ikväll! Kommer till Gävle på tisdag em nångång, om du är intresserad kan vi mötas upp då!