Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2818 ggr
[PixelMollan]
0

Höbriketter?

Hej!

Någon som har erfaranhet av höbriketter (Stavning?) ?
Var kan man köpa och vad bör man kolla att de innehåller/inte innehåller?

Alltså inte använda hö utan dessa briketter (pressat hö).

Tacksam för hjälp!
Mvh Malin

Moa-16
0

Har för mig att det finns såna här trådar redan..

[findusen]
0

om det är sådana små påsar du menar så är dom ganska dyra..typ 60 spänn för en påse och det finns med timotej och alfa alfa.. den ena är billigare än den andra… mina marsvin tycker dom är goda men har bara gett som godis eftersom dom är så pass dyra!

pga allergi eller?

EvaLuna
0

Har hört talas om de… Tror att de finns andra än de Findusen menar. Jo, ska tydligen va bra om man har hösnuva & piggarna ska visst tycka att de e ok. Om du e allergisk kan du prova att fukta höet lite lätt med blomspruta så dammar det mindre.

[PixelMollan]
0

Nej jag är inte allergisk men ett av mina marsvin har blivit blind.. :( Är så nojjig att han inte ska se höstråna o få dom i ögonen os kada dom ännu mer. Känns säkrar med höbriketter isåfall.

Vad tror ni?

EvaLuna
0

Åååå, de är kärlek & omtanke  <3 De va en tjej i en djuraffär på Kungsholmen i Stockholm som pratade om höbriketter.

Moa-16
0

Men istället för hö går ju inte. Då det är mer nyttigheter i höet. Plus att dom får i sig mer hö när det är löst. Har ditt marsvin blivit blint?.

FeliciaS
0

Hänvisar till denna och denna ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0

Höbriketter är pressat så de borde inte vara mindre nyttigt.

[PixelMollan]
0

#7 tack

Svea-
0

åååhhh suck.. jag kör med höbrikketter å hackat strå.. eftersom mina döttrar är överkänsliga.. å det funkar bra på alla sätt å vis.. det är dyrare mycket dyrare .. men det funkar jättebra..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[PixelMollan]
0

suck vadå?

EvaLuna
0

Ja, Stars, vad gör man inte för sina små vänner…? Misstänker att vi har en hösnuvig här i hemmet oxå, varför jag oxå undrar ett par saker. Var köper du briketter resp hack? Är det pyttepåsarna med hökuber du ger? Hacket då? Kikade på kraffts hemsida men hittade inte så bra… Fuktar du hacket lr funkar det ändå?

dijete
0

Pressat hö har ju inte mindre näring för det är pressat, Det är samma vara,Right?Det håller bättre. Believe me, Jag köper stora höbalar till min häst och löshö håller bättre.

Till marsvin har jag använt höbricketter, Uppskattades!

dijete
0

*oj, skrev lite fel, Löshö håller inte bättre, Förlåt!

[findusen]
0

ang hackat strå/hö, kan man inte klippa det själv? om man inte är allergisk alltså….
annars får han ha det skraffset som är på botten i höpåsen! det är inte alls så sticksigt^^ :)

Buffen
0

#4 marsvin förlitar sig inte på sin syn på samma sätt som vi människor, de sinnen dem är mest beroende av är hörsel, känsel & lukt, jag tror inte att ett blint marsvin skulle ha några direkta problem av att äta vanligt hö. Han skulle nog märka av höet utan några större problem även som blind. Däremot kan man ju välja finstråigt hö, som är mjukare än ex. balat torrhö.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet