Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1890 ggr
HextremO
0

Marsvin + Kattmat?

Mitt marsvin Tristan har jag lös i lägenheten för hon total vantrivs i bur.

Han har sen hon slutat dia sin mamma (det var då hon började smita ur buren) sprungit lös. Och hon är och nallar av kattens mat ganska ofta. både torrfodret och blötmaten.

Det hela är lite lustigt för jag provade att sätta upp kattens mat på bänken men där vill han inte äta alls. Utan han äter bara när tristan är med. Dom är bästa kompisar och gör de mesta tillsammans.

Nu till frågan - Är det skadligt för Tristan att äta kattens mat? Självklart så har hon sin egen mat som även katten äter av.. Mina djur är lite udda.

(tror att katten tror han är ett marsvin och Tristan att hon är en katt)

idipidi
0

Ja, det kan vara väldigt skadligt! Njurar m.m. kan ta rejäl skada. Marsvin är rena veganer, gräsätare. De är byggda för att äta enbart växtdelar, helst såna med mycket fibrer och lite energi.

HextremO
0

okej. tack för svaret.. får tänka ut en lösning på problemet..

Lyan
0

Sätt upp en liten hage runt kattens mat, eller sätt den på en bänk, katten kanske kan tänka sig att äta om den inte står så högt upp som på diskbänken

annikaL
0

Du kan ju ställa en skål med marsvinsmat vid kattmaten så kan Tristan välja ett godare alternativ än kattens mat.

Abico
0

En liten pall borde väl räcka, så kommer kattmaten upp från golvet lite och blir svårare att få tag i för marsvinet.

Hanna 

HextremO
0

#3 har funderat på de. eller bara lite högre skålar. typ sånna man har till hundar som man ställer på en ställning.

#4 har så just nu, så det hjälper inte : (

FeliciaS
0

Katten borde väl vänja sig vid att äta på bänken om du ställer upp maten där och låter den vara där? H*n lär ju inte gå hungrig bara för att maten inte står på det stället där den förut brukade stå.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Men marsvinet måste väl ändå kunna vara i sin bur? =/

HextremO
0

#7 nja det gör han visserligen inte.. Men han äter betydligt dåligare..

Hade matskålen på bänken ca en vecka för jag tänkte så att han måste ju äta när han var hungrig. efter 7-8 dagar hade jag bara behövt fylla på skålen 2 ggn. mjukmaten rörde han inte. så jag får hitta på ett annat sätt..

Moa-16
0

Nu måste jag bara lägga mig i lite.

Det första jag tänkte på när jag läste det du skrivit är. Det måste vara ett skämt. Men det är det ju inteFlört. Så, Vad menar du med att han vantrivdes i buren?. Hur stor är buren då?. Har han ingen bur kompis?. Hur kan han smita ur buren?Visst är ju jätte bra att han får springa runt i lägenheten.. Men man måste ju se till att han får i sig hö grönsaker?. Att marsvinet tar mat från katten har jag lite svårt att tro på. Men ok, Marsvin "ska" ju inte gilla kattmat:/. Om han får den mat han behöver så att han inte är hungrig?. Har jag svårt att tro att han skulle äta kattmat. Vill verkligen tro på att katten är bästis med marsvinet så katten vägrar äta om inte marsvinet är med. Du hör själv att det låter lite tokigt.  Nu till din fråga Ja självklart ska inte marsvin äta kattmat är skadligt. Och sen det där att katten äter av marsvinets mat??. Grönsaker?. Också lite svårt att tro på. Tror inte att dina djur är udda. Dom har sina instinkter. Dom blir ju inte andra djur för att dom är oss dig.Flört

HextremO
0

Joo det är många som skrattar när dom har historien om tristan och columbus (katten)

HUr jag märker att hon vantrivs? hon äter knappt och ligger mest i ett hörn bara. har förskt med många olika burar. allt från mindre gallerburar till att hon ska gå i golvflock. men hon mår inte bra av de. det märks en sån stor skillnad när hon är i bur och lös. hon äter ju av sin mat med eftersom hon har en egen plats i köket där hon har sitt hus, vatten, mat, hö och grönsaker.

Så måste jag fråga dig som kommer och påstår att jag ljuger om mina djur? det är väll jag som känner mina djur och inte du? Och jag hade väll inte frågat om kattmat är farligt för tristan om hon inte ätit de?

Moa-16
0

Jag påstår inte att du ljuger. Men att marsvinet står och äter katt mat är faktiskt lite svårt att tro. Och att katten inte skulle äta om inte marsvinet var med=/. Nja jag vet inte. Har du bara ett marsvin?

HextremO
0

Men det är ju precis det du säger? att du har svårt att tro det?

Marsvin äter ju annat som inte är ba för dom heller? så varför skulle hon inte äta kattmat? hon förstår väll inte att de är kött i eftersom det varken luktar eller smakat kött?

Jag har fler marsvin men hon är inte ett dugg intresserad av deras sällskap

Moa-16
0

Klart det smakar "kött". Varför skulle annars katter tycka om katt mat?. Om marsvinet nu äter torrfoder och blöt ,mat för katter. Varför tar du inte bara bort skålen?. Och matar katten under uppsikt?. Så dom andra marsvinen är i en bur då eller?

FeliciaS
0

#13 Jag tycker faktiskt också att det är underligt att hon väljer att äta kattmaten, för det kan ju knappast smaka som deras naturliga föda ;)

Hur stor bur bor de andra marsvinen i? Vad gör hon om du sätter in henne till dem?

Mvh Felicia

HextremO
0

Visst skulle jag kunna ta bort skålen. Men Columbus är inget direkt matvrak utan han äter när han känner för de. Så skulle jag ha honom underuppsikt när han äter skulle jag få sitta där 24/7.

#15 det är ju inte så att hon bara äter kattmat. utan hon är med och smakar när katten äter..

den ena buren är 200X100 cm och den minsta 75X50 det är de största och de minsta måttet som hon vart i..

Moa-16
0

Vad gör hon när hon är i buren då?. Skriker?. Försöker bita sig ur?. Men varför tar du inte bort marsvinet när hon äter katt maten då?.

HextremO
0

Hon gör ingeting. hon äter knappt och ligger bara i ett hörn.

Som jag skrev förut, det är omöjligt för mig att hålla span eftersom jag inte vet när dom äter..

FeliciaS
0

#16 Ja, det förstår jag :) Hur många marsvin är hon med i buren? Till exempel om hon och de övriga marsvinen är i 200*100 cm buren, vad gör hon då?

#17 Huvudfrågan i tråden är ju om det var farligt eller inte. Trodde hon att det var det skulle hon nog inte ha låtit henne ens nosa där. Men som första svar i tråden fick hon ju reda på det :)

Mvh Felicia

emelie92
0

#14 - Mina marsvin äter kattmat och jag har hört talas om marsvin som äter kattmat bl.a. i MM. Så det finns knasiga marsvin här i världen^^

Moa-16
0

Ja men en högre skål är ju en enkel lösning på problemet. Vore ju intressant att höra vad marvsinet Gör när den vantrivs i buren=/

zuperzita
0

Vilka söta djur! Storleken spelar ingen roll! Är väll kanske inte spciellt bra för marsvinet. Eller vad vet jag? ;)

HextremO
0

#21 jag svarade på de - Hon äter knappt utan liggar bar ai ett hörn och gör ingenting..

När hon inte är i buren så är hon de gladaste och lyckligaste marsvinet som finns. Kommer alltid och hälsar när man kommer in genom dörren. Väcker en när hon tycker att man sovit för länge och tycker att maten är sen..

Moa-16
0

#23 Nu hänger jag inte med. Men vad gör dom andra då?. Har "svårt att tro" att hon blir så liv lös i buren. Mina marsvin är såklart också gladare när dom får gå fritt på golvet. Men det får dom ju inte göra hela tiden för det. Kan du inte ha marsvinet i bara ett rum då?. Varför måste hon gå runt hela lägenheten?. Kan ju vara farligt om någon råkar trampa på henne också.

emelie92
0

#24 - Man får lita på vad HextremO säger, varför skulle hon ljuga? ;)

Moa-16
0

Tänker att om hon är så vild och fart glad som det låter som utanför buren. Varför skulle hon då bara ligga i ett hörn i buren och inte äta. När hon är i buren?. Absolut jag tror inte att hon ljuger. Kanske ev överdriver lite. Men det gör ju inget;)

annikaL
0

Jag kan förstå att vissa individer behöver mer utrymme än andra och jag skulle gärna ha mina marsvin lösgående i lgh om det inte vore för att jag inte vill städa så mkt eftersom de absolut inte är rumsrena.

Jag tycker det där med att få upp maten för katten i en sån där ställning låter vettigt. Då kanske du kan ställa marsvinsmaten under och Tristan känner sig delaktig:)

HextremO
0

#26 antagligen för att hon inte trivs kanske?

Och nej jag överdriver inte, Du kan själv få komma hit och träffa henne så märker du själv att hon är mkt lyckligare när hon är lös i lägenheten än i buren..

#27 ja jag skulle också vilja ha resterande djur lös men då skulle jag få städa efter dom hela tiden. Är inte så mkt jobb med bara en gris lös eftersom hon gör oftast sina behov på sin fleece filt som huset står på..

Moa-16
0

Ja alla marsvin är nog lyckligare i det lösa. Men marsvin är ju flockdjur och ska ju vara två och två. men Kan du inte ha henne i bara ett rum då?. Eller så köper du helt enkelt en högre skål så att inte marsvinet äter kattmaten.

HextremO
0

Jo visst är dom flockdjur, men som jag skrev innan så bryr hon sig inte alls om dom andra marsvinen. utan Columbus är hennes flock för dom två har hängt ihop sen hon var 6-7 veckor. Och det skulle bara kännas taskigt och stänga in henne någonstanns när hon är van att vara med överallt.

Och har du läst hela tråden så ser du att jag har skrivit att jag ska skaffa hundskålar som är på en ställning….

Moa-16
0

Ja du gör som du vill förstås. Skulle dock rekommendera dig att sätta ihop henne med en kompis. Tror att hon skulle uppskata det. (Det är ju ingen hundFlört). Men du gör som du vill som sagt.

HextremO
0

Men ursäkta nu blir jag lite irriterad. Jag har skrivit kanske 2-3 ggn att hon inte alls uppskattar marsvin som sällskap utan bryr sig bara om katten.

Lås tråden är trött på att bli "påhoppad" att jag ljuger om mina djur osv.. fick ändå svar på frågan i första inlägget.

Moa-16
0

Ursäkta mig. Ser du det som påhopp?. Då har du inte varit med länge.  Ok att hon inte uppskattar kattens sällskap framför sina marsvins kompisars.

HextremO
0

Ja jag känner mig faktiskt påhoppad eftersom du flera ggn påpekat att du inte tror på vad jag säger.

Och det är KATTENS sällskap hon uppskattar inte marsvinens…

Moa-16
0

Jag har inte sagt att jag inte tror dig. Det är bara att titta tillbaka i tråden. Jag försöker ge dig tips om hur du ska lösa problemet. Ursäkta att jag lagt min tid på att försöka hjälpa dig då!. Va bra att marsvinet gillar katten!. Super!.

FeliciaS
0

Snälla - undvik att tjaffsa så!

Mvh Felicia

emelie92
0

Snälla börja inte tjafs..!

#34-Moa kan uppfattas som att hon ifrågasätter hur du sköter dina djur och hur väl du känner dem, men Moa menar bara väl även om hon formulerar sig klumpigt, tror jag.

Ebba-A
0

Nu får du väll ta och ge dig Moa!

Tanken med tråden var ju inte att du skulle komma och ifrågasätta det HextremO säger. Hon hade en fråga, hon fick svar.

Håll er till ämnet!

Det har blivit en så förj*vligt dålig stämning här inne att jag undvikt att vara här. Och det verkar inte ha blivit bättre, jag säger tack för mig.

Värd på Choklad iFokus

HextremO
0

"Att marsvinet tar mat från katten har jag lite svårt att tro på."

"Och sen det där att katten äter av marsvinets mat??. Grönsaker?. Också lite svårt att tro"

"Men att marsvinet står och äter katt mat är faktiskt lite svårt att tro. Och att katten inte skulle äta om inte marsvinet var med=/. Nja jag vet inte"

" Har "svårt att tro" att hon blir så liv lös i buren."

Ja vad du kallar de det vet jag inte…

emelie92
0

*suck* att det ska behöva bli såhär =/

HextremO
0

#40 jo jag håller med. Har inte varit här på ett tag pga av allt tjaffs om allt..

Men behövde svar på min fråga så jag var tvungen att fråga.

Tyvärr så kan ju inte alla hålla sig till ämnat utan måste komma med invändningar om allt. och jag tål bara inte att bli anklagad att ljuga om mina djur..

emelie92
0

#Jag förstår att du blir irriterad :(

EvaLuna
0

Instämmer! De är dessutom otroligt långtråkigt att svara på samma frågor flera gånger. Tror en stor dos tålamod & överseende är knepet att ta till här. Om man redan svarat har man kanske inte skyldighet att förklara igen & igen?

Abico
0

Jag låser tråden nu, det är ju redan en massa tjaffs och det blir knappast bättre om 10 inlägg. HextremO, jag ber om ursäkt för att tråden måste sluta så här. Om du vill och inte känner att du fått svar på din fråga är du välkommen att starta en ny tråd med samma ämne.

Hanna 

Inlägget är låst för nya kommentarer