Stukning/förlamning?
Hej!
För några veckor sedan hade jag och min pojkvän våra marsvin ute på gräsmattan här och då insåg jag att Rosa (ungefär ett år gammal, teddy) inte stödde på ena frambenet. Tog direkt och kände och klämde på henne, men hon reagerade inte varken på själva tassen eller upp i armbågen. Smsade Irene på Eragons vad hon tyckte och hon sa att jag skulle avvakta och smörja med Aloe Vera.
Nu har jag haft koll på henne ett tag och det har verkat okej, senast igår gick hon ordentligt när jag hade dem på golvet.
Idag när jag gav dem mat såg jag att hon inte stödde ordentligt på tassen igen, och tog upp henne. Hon reagerar fortfaradne inte märkvärkt på att man klämmer och rör henne på frambenet, reagerar inte direkt. Inte heller är tassen svullen och hennes klor är lagom långa. Hon har styrsel i frambenet i men går inte på det. I övrigt så pratar hon som vanligt, skuttar glatt runt i buren och äter bra.
Ska försöka få henne till Irene för en koll och eventuellt till veteriären.
Tycker det är så jäkla konstigt bara. Vad tror ni, kan det vara en stukning som kommit tillbaka eftersom hon fått springa med kompisarna i buren (hade henne inte i någon direkt vila) och hoppat på ett hus, eller är det något allvarligare som en förlamning eller att hon, Gud förbjude, t.om brutit sig?
Skulle benet vara brutit så skulle det vara svullet och jag tror att honskulle ha reagerat kraftigt på beröring.
Haltar hon fram när hon går eller stuntar hon helt med att stödja sig på benet? Ser ni om hon rör på det?
Det låter ju verkligen konstigt, har ingen erfarenhet av nått liknande.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hon håller liksom upp tassen under sig, men hon lägger emot den i marken ibland och haltar då.
Funderade på om det kan vara så att benet hamnat ur led. Men hur vet man hur rörliga de ska vara? Har försökt röra på båda benen för att se om de är lika rörliga och jag tror det. Men jag vet inte säkert..
#2 Svårt det där att veta. Tar du henne till en veterinär så vill de säkert ta en röntgen. Men hon blev bättre förr? Kanske bara är nån stukning eller liknande då? Avvakta någon dag för hon verkar väl inte ha ont uav det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Gå till veterinären!
#2, jo det är det jag tror också. Jag tänker avvakta tills Irene har gett sitt utlåtande, litar på henne. Ser till att lillgrisen blir ompysslad massor sålänge.
#5 Det tycker jag att du gör rätt i :) Ibland ser ju inte ens veterinärerna vad som är fel då de flesta inte är så masvinskunniga
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nu är hon piggare i alla fall, hon går som hon ska, sitter i skrivande stund bredvid mig i soffan och slickar mig på armen. Hon hälsar qui qui quiii till alla här :P
Kanske någon nerv som ligger i kläm lite dåligt till bara? Eller en lätt stukning av benet. Återkommer det om och om igen tycker jag du bör kolla upp det, men så länge hon inte har ont av det kan du ju avvakta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så där blev det ett par ggr på min Lena. Hon gick tyvärr bort i vintras av helt andra orsaker. Hältan tror jag hon fick för att hon skuttade runt för våldsamt alt hade busat för mkt med burkompisen. Som du undersökte jag tassen, klorna, tårna, benet, armhålan, armbågen mycke noggrant. Eftersom Lena inte protesterade så värst tolkade jag det som att de inte va nån större fara. De är verkligen hjärtskärande när de håller upp tassen, men som nån sa tvivlar jag på att det finns så mkt att göra. Efter ett par dagar va hältan borta igen. Den återkom några månader senare & va borta igen efter nåt dygn.
Hej igen!
Kom på…. Finns de nåt i buren hon kan ha fastnat i? Höhäck, gallerboll för godis lr så? Att nånting skulle va ur led har jag svårt att tro… Gissar att de skulle yttra ser mer dramatiskt - mer smärta, inte stödja alls osv.
De skulle oxå kunna vara ledvärk orsakat av hormonrubbningar. Har hon haft nåra besvär med äggstockscystor?
Hoppas det löser sej för er <3
Hej!
Nej, hon har ingenting direkt att fastna i, de får all mat direkt på marken och har bara hus att gå i och några att sitta på. Det finns även rör för dem att springa i, och ibland bråkar de väl lite grann så det går hett till :P
Det där med ledvärk har jag inte hört förut, har iiingen aning om hon haft äggstockscystor, har bara haft henne sedan i mars. Vet att hon haft en kull ungar iaf.
Nu verkar det som att hon är bra för stunden iaf, vi håller tummarna för att det håller i sig!
Hur mår lilla halta?
Hon mår bra :) hon haltar nån enstaka gång då coh då, men inget återkommande. Lilla sötnosen :) De har varit på kollo hos min mamma och ätit gräs och struttat runt ute i trädgården. Fick hem dem igår, glada marsvin OCH matte :D
Gott att höra! Jag har tänkt på er & undrat hur de gick!
Vad skönt att det blivit bättre alltid kul med rolig information..
Mm. Nu har jag dock börjat oroa mig igen, för jag tycker hon väger lite lite. Är rädd att en av de andra kör runt en massa med henne. Hur får man upp marsvin i vikt?
#16 - Havregryn är jättebra, bara att servera utan vätska eller något. Och se till att det finns flera matskålar - en till varje marsvin kan vara bra för att alla ska få chans att äta i fred.
Hanna