Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1630 ggr
[MatildaW]
0

Ensam marsvin?

Jag har en fråga. Om man har ett marsvin, som vägrar gå ihop med andra, utan bara börjar bråkas och slåss. Hur ska man göra då? Ska man ha marsvinet ensamt då eller? Går det bra att ha ett marsvin ensamt om det är så? :S

Diana61
0

Jag vet att i vissa fall så går det att ha ensamma marsvin men då måste man spendera mycket tid med dom så att dom ej känner sig "värdelösa". Men vi har fortfarande språkproblemet. Marsvinen förstår ju ej vårt prat helt och vi ej deras, så att ha ett marsvin till men i en bur brevid eller liknande kan ju vara en grej, för då kan dom i alla fall prata med varandra. Men det finns även de marsvin som är riktiga hulliganer och kan inte ens se ett annat utan att börja jäklas, ja, då är det inte mycket att göra åt saken än att låta den vara ensam.

Men vad säger ni uppfödare som har mer erfarenhet av detta?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#1. Okejj, för jag har undrat på det där länge, eftersom vissa är helt utom sig när marsvinen bråkar Fot i munnnen jag är bara glad att mina håller sig sams ofta, men små gnabbet har kommit tillbaka lite, men jag låter dom hålla på, så länge dom inte gör illa varandra allvarligt eller hoppar på varandra, just nu så puttas dom bara, snor grönsaker och frukt (så jag får lägga in mer :P) och sånt. Blondie har slutat bita Melvis i öronen, så nu är hon hel och fin :)

FeliciaS
0

Jag tror att det är som med människor, och även andra varelser. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda… ;) Jo, att alla olika individer har olika beteende och vissa kanske inte passar ihop med andra helt enkelt. Om ett marsvin inte går ihop med ett eller några andra så får man väl ta och testa med ännu ett annat - men det kan ju vara svårt - man kan ju inte hålla på och köpa kanske 4-5 st marsvin! Men man får väl testa sig lite fram; funkar 1 med 2 ensamt eller bara om 3 finns med 2 och 1? (osv. och vidare.) Dessutom småbråkar alla ibland, men om det är varje dag är det skillnad… =P 

Min kompis som hade en undulat skulle på semester och då passade en annan kompis den undulaten (hon hade 3 undulater) hemma hos sig. En utan kompisens undulater fick vara med den undulaten hon passade och de blev så bra kompisar att hon var tvungen att låta den vara kvar där ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

#3, så är det, du har helt rätt med det du säger. Det är samma med djuren som det är med oss människor.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#4. Mina bråkar typ varje dag :S jag vill ha kvar båda, men mamma säger att de inte är någo allvarligt, för dom gör ju inte illa varandra tkr hon, men dom puttar iväg varandra, skriker, ser ut som om dom försöker bitas och vägrar dela frukt/grönsaker Fot i munnnen jag var på zoo igår och såg att Melvis syster fortfarande fanns kvar, och har god lust att testa om dom två fungerar ihop, men då är frågan vart jag ska göra av Blondie? För jag får bara ha två marsvin för mamma!

Destany
0

min lilla Molly e en hulligan.. hon hatar andra marsvin därför får hon vara själv…

[MatildaW]
0

#6. Okejj, och det fungerar bra? Eller alltså, är hon glad och sånt eller typ, är hon mer tyst å deppig? Fast hon inte går ihop med andra.

Destany
0

ja då hon pratar ju inte speciellt mycket men annars e hon rätt pigg..

[MatildaW]
0

Okejjs :)

Abico
0

Jag har ju Sune ensam, han har haft fyra marsvin på "prov" i sin bur, tre unga hanar (olika gånger dock) och min fd. tös Molly (R.I.P). Han fräste värkligen åt små killarna (hur nu ett marsvin kan göra det) och tuggade på dom som en annan morot, Molly därimot trivdes han jätte bra med, dom fick två ungar ihop men hon gick bort ett par dagar efter födseln, annars hade vi nog kastrerat honom så dom kunde ha fått levt tillsammans.

Men Sune är en glad gris i sina bättre år som pratar ofta med mig, problemet är att få tyst på honom ^^

Kram Hanna

Hanna 

FeliciaS
0

#10 Varför inte skaffa en hona till honom då? :) Det är ju faktiskt lag på att man minst måste ha 2 marsvin.

Mvh Felicia

Annna
0

#11 Om hon skaffar en hona till honom kommer de ju att få ungar ca var 70 dag och det är absolut INTE bra för honan!!!

Jag har en avels hane som går själv och det går hur bra som helst han verkar inte lida av det. Men eftersom han sitter själv så brukar jag ha ute honom oftare än de andra för att han ska få lite sällskap.

FeliciaS
0

#12 Men jag menar ju att hon ska kastrera honom då, såklart!

Mvh Felicia

[natalie742]
0

Funkar inte marsvinen med andra marsvin, om det bara blir bråk, då tycker faktiskt inte jag man ska sätta ihop den med ett annat marsvin.

I lagen står det att gnagare utom guldhamstrar skall hållas i par, av samma eller motsatt kön eller i grupp. Men detta gäller inte om det finns särskillda skäl.

[natalie742]
0

#12 Det är inte riskfritt med kastrering, och jag tror det kan bli väldigt dyrt. Man kanske inte har råd.

Abico
0

Om jag skaffat en till hona till honom för tre år sedan, då kunde jag övervägt kastrering, men nu är gubben fyra år och med tanke på chanserna att han inte överlever sövningen och de pengar jag måste betala för en operation så får han heldre gå sina sista år ensam, han lider inte direkt.

Kram Hanna och Sune

Hanna 

FeliciaS
0

#15 Det är inte så dyrt. Calypsos kastrering kostade ca 370 tror jag att det var :) Det var på Smådjurskliniken. Där hade alla kaniner och marsvin vaknat upp efter en kastrering ;)

Mvh Felicia

Annna
0

#17 Det kanske inte är så dyrt men det är en väldigt stor risk att marsvinet dör under narkosen!! Å tänk sen också på hur ont marsvinet har efter åt och sen är det en väldigt hög infektionsrisk i såret eftersom en marsvinsbur är ju inte det renaset som finns.

FeliciaS
0

#18 Man har handdukar i buren istället för spån, tills stygnen har läkt. Nej, det är faktiskt inte så hög infektionsrisk som man tror sa veterinären :) Och det är inte alls stor risk att de dör, i alla fall inte på den kliniken där jag var. De har inte ont eftersom att de är nedsövda ju… Bara något trötta första dagen =P

Mvh Felicia

Annna
0

Jag menade inte att de hade ont när de blev kastrerade utan dagarna efter så de inte har någon narkos eller smärtstillande i kroppen!

AusaBausa
0

Har en annan fråga..hur mkt bråk ska man låta bero mellan marsvinen? Menar: våra marsvin grymtar på varandra o har flygit ihop 2ggr så spånen flög upp på gardiner o i blomkrukor…men nu grymtar de bara men är inte riktiga vänner, trots att de bodde ihop i affären men blev ovänner här hemma…ska man låta dem bråka lite och se om de lugnar sig och funkar det inte så får de vara i olika burar???

FeliciaS
0

#21 Låt det ta sin tid… De vänjer sig så småningom. Så länge inga blodiga sår eller likn. uppstår kan de bo tillsammans. Om de är lika envisa som mina marsvinspojkar så kan kampen ta ett tag - båda var lika starka och envisa om att bestämma ;)

Mvh Felicia

AusaBausa
0

Okej, det var skönt att veta…då låter vi dem hållas ett tag till. De är rätt kul som de håller på. den ene går in i inneburen o den andra går ut och så turas de om…Rufus sitter gärna på taket av inneburen också…

FeliciaS
0

Hihi :)

Mvh Felicia