Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3216 ggr
idipidi
0

Babyboom :-D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är vi mitt uppe i en mindre babyboom. Inte med flit egentligen, men mina honor vill aldrig bli dräktiga när jag vill eller så vill inte hanarna para som jag vill… Men så helt plötsligt så verkar det ha lossnat.

Igår föddes dessa fyra. De är väldigt pigga och tuffa och deras mamma pysslar om dem helt exemplariskt. Pappa heter SCh Lillhagas Zhoklad och mamma BIR-08 SCh Idefix Ömma.

Jag är jätteglad, av flera anledningar. Inte minst för att ha fått en lyckad kull från Ömma. Hon var extremt nära att dö i våras när hon kastade sin första kull. Hon är utan tvekan det sjukaste marsvin som jag lyckats rädda. Den här gången mådde hon hur bra som helst hela dräktigheten och verkar göra det nu också. :)

idipidi
0

Texelhane, black/white, 82g.

idipidi
0

Texelhona, black/white 82g.

idipidi
0

Alpacahona, chocolate, 96g

idipidi
0

Texelhane, choc/white, 87g

Aristarcos
0

Gud vilka sötingar… =) Vilka härliga färger..

Creation
0

Grattis igen! :D Såå söta!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Vilka fina ungar! Längtar till jag också får visa upp småttingar. ;)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ireth
0

Men hjälp vad söta!! =D Skicka över hela högen hit ;) Och vad kul med choklader också! Grattis :)

Abico
0

Hjälp så sött! Och chokladpraliner dessutom *smälter lite*

Hanna 

idipidi
0

Ja, det var en lyckad kull. :) Jag visste att det fanns chans för choklad men vågade inte riktigt tro att jag skulle ha sån tur att hon visade sig vara bärare.

Abico
0

Jag kan absolut tänka mig att kidnappa texel chokladen, tror dock att mina strävhårsmonster skulle frisera honom rätt fort ;)

Hanna 

luneas
0

Åh men vad roligt! Grattis! :-) De var ju hur söta som helst! Den choklad/vita texeln var ju helt underbar!

runas
0

Grattis! Smälter av chokladen…gud så söt!

#11  jag oxåFlört!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

idipidi
0

#12 Tack! Jag hoppas verkigen att han utvecklas hyfsat för då stannar han helt klart. Sitter som bäst och funderar på hur sjutton man gör för att sälja en choklad alpacahona… Det är ju en riktig drömgris på ett sätt, men egentligen "fel" ras…

Sen väntar jag en till kull efter samma pappa nu veckan. Måste ju vänta och se vad det blir där också.

Aristarcos
0

#14 vad är det för fel med choklad alpacahona ? Är hon sheltie bärare?

[Liinda]
0

Åh jisses vad charmig Choc/white texel hanen var! :D

godisgrisen
0

Grattis! Så söta och det blev praliner!

idipidi
0

#14 Jag uttryckte mig kanske lite konstigt. Det svåra är förstås hur jag ska kunna förmå mig själv att sälja henne. För mig är det egentligen fel ras med alpaca, men jag tror att rätt många skulle tycka att jag var korkad om jag sålde henne. Jag menar… En alpacahona i choklad vet jag inte ens om jag någonsin har sett. :) Det hör åtminstone inte till vanligheterna.

Sheltiebärare vet jag inte riktigt hur du menar. Ett lockigt långhår kan inte bära på anlag för släthår, bara tvärt om. Alltså släta långhår som kan bära på lockigt. Skulle man para den här alpacahonan men en renavlad sheltie så blir det 50/50 peruan/sheltie. Parar man med en sheltiehane som bär på lockigt blir det lika stor chans vardera på peruan/alpaca/sheltie/texel.

Abico
0

#18 - Jo, jag skulle tycka att du vore korkad om du sålde henne ;) Fast kanske inte om du sålde henne till mig *s* Men om så var fallet skulle jag tycka att jag själv var korkad också, jag kan inte riktigt ta in det faktum att jag egentligen inte har plats till fler marsvin av fel ras :P

Hanna 

Ireth
0

Alpacahonan var ju kanonsöt ;) Min favorit, om man får ha favoriter =D

#14 Vilket dilemma :)

idipidi
0

#19 Haha.. Louise har också förklarat att jag "måste" behålla henne…

#20 Mjo, fast lyxproblem i allra högsta grad. Helt fantastiskt att kunna välja bland ungarna.

[starlights]
0

#4 Förvånad vilken skönhet!

Abico
0

#21 - Jag är lite avis nu på Louise som får pussa på chokladbäbisar, om jag slänger mig på närmsta tåg upp till dig så hoppas jag in som vakt ändå - står erbjudandet om att äta ur ditt kylskåp kvar? ;)

Hanna 

idipidi
0

#22 Det är en bra bild också. Vet inte om han är sådär mycket finare än de andra egentligen. ;) Men han har jättesöt färg och teckning.

#23 Kylskåpet står kvar, du är välkommen. ;)

Abico
0

#24 - Yes! ;)

Hanna 

FeliciaS
0

Stort grattis Ida och Ömma! :) Verkligen underbara bebisar, särskilt choklad texelhanen ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cavia
0

Men vilken drömkull! Fasiken att jag måste göra mej av med alla mina grisar, annars hade jag gett vad som helst för alpacahonan!! Tror min Filip hade blivit döförälskad i henne Flört

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Har du tänkt något på namn åt sötnosarna?

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Ja namn måste ju vara roligt till de här…

Tex

Cream Choc

Chocolate Cream

Chocolate Dream

Night dream

Black and White Knight

Sabettan
0

Jättefina ungar Ida.

Det har dom gjort bra Ömma och Zhoklad.

Liza

idipidi
0

#27 Usch vad tråkigt… Ska Filip flytta hem till sin uppfödare, eller vart tar han vägen?

#28 & 29 De ska heta på bokstaven L… Tror att det blir växtnamn på dem, det är ju lite min grej. Så mycket längre än så har jag inte funderat ännu. :)

FeliciaS
0

#31 Okej - det är ju väldigt vackert med växtnamn så varför inte ;)

Mvh Felicia

[appelmoose]
0

men gud vad söta =D <3

Grattis! :D

Hello-Piggy
0

Men herregud Ida det var ju det sötaste jag sett på länge (mjo, mina egna bebbar är iof också söta). Självklart ska du behålla chokladerna, vad annars? ;)

Creation
0

#21 Oskyldig Men hon är ju så grymt fin!

[starlights]
0

#24 Ja precis det är nog den söta teckningen på han som gör honom lite mer speciell än de andra.;)

idipidi
0

#34 Hihi, tack! Lockiga choklader är grejen vettu. ;) Grattis till dina ungar också!

Aristarcos
0

#18 aha , har hört tidigare att de kan marsvin kan vara bärare hit ock dit, nu förstår jag.. Så släta långhåriga kan vara bärare av lock anlag ;) Då är jag med, tack för förklaringen ;)

tantnett
0

Instämmer med övriga att samtliga är som små juvliga praliner.

Ömma är ju ett underbart namn. Skrattande

Jag hade behållt chocolate"pralinen" om jag var du. För det första så har du ju ett speciellt band med Ömma och som sagt det är ju en ovanlig "kanske unik" färg i detta sammanhang.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

idipidi
0

Mysigt under mamma…

idipidi
0

Såhär gör vi för att lära oss vad vi ska äta. :)

idipidi
0

Mamma är bäst. :)

Vet att det är ful oskärpa på bilderna, men det är inte så lätt att fota i buren och de var så söta…

idipidi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska vi se om det här funkar…

idipidi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wee! Det verkar funka ju. :) Ber om ursäkt för den extremt kassa kvaliten. Jag fick leta upp vår gamla kompaktkamera och då blir det inte bättre än såhär.

I alla fall, friska, pigga marsvinsbebisar är det häftigaste som finns. De är 1,5 dygn gamla och kan redan både springa runt och äta gräs (med viss möda ;)). Jag kan sitta och titta på dem hur länge som helst…

Sätter in ett till klipp. :)

[starlights]
0

#40 - #42 Så söta!:)

#43 Funkar för mig! Som sagt super fina allihopa.

idipidi
0

Sheltien heter Cubic. Hon är högdräktig och ska få närmsta dagarna. Hon verkar ganska avundsjuk på bebisarna och hjälper gärna till och tvättar lite på dem. Den vita blobben som vill nosa på kameran är däremot bebisarnas mamma. ;)

godisgrisen
0

Pluttiplutt! Den svartvita texelhonan är ju inte heller på något sätt ful…

idipidi
0

Nu har halvsyskonen kommit också. Det är sista kullen för den här omgången och jag kan pusta ut. :)

Jag upptäckte att hon var på gång innan första ungen hade kommit och tänkte att jag skulle filma. Sen blev det inte riktigt som jag hade tänkt eftersom att hon var helt oförstående för att hon skulle packa upp ungarna ur fosterhinnorna när de väl kommit ut (förstagångsföderska). Så jag fick hjälpa till istället för att filma. Men jag fick i alla fall med hur det ser ut när de har värkar… *fniss*

luneas
0

Oj! Vad blev det då? :-)

Aristarcos
0

Oj grattis #48 dem får du skriva mer om :)

idipidi
0

En peruanhane och en peruanhona, båda svarta med vit bläs och någon vit tass. Samt en alpacahane, enfärgad choklad, men han är inte lika pigg som de andra. Dessutom var det en liten texelhona i kullen, enfärgad svart eller choklad, men hon tog bara ett par andetag och dog sen. Hon var inte ok helt enkelt, mycket mindre än de andra och så. Lite typiskt bara att det var just texelhonan, men men.. :)

Aristarcos
0

#51 Nej vad tråkigt med texel honan.. Hoppas alpaca hanen klarar ut det vi får hålla tummarna.  Peruan bebisarna lät söt :) Men vi får väl se bilder framöver antar jag Skrattande

Hello-Piggy
0

#37 Tack! :) Haha choklad är grejen, i alla former, lockig, släthårigt m.m. Du kanske ska inrikta dig på enbart lockiga choklader? :P Hoppas hanen ur andra kullen klarar sig…väntar ivrigt på bilder!

Texelnhanen ur första kullen är ju bara för festlig när han lär sig äta gräs :)

Creation
0

#48, 51 Så roligt! =) Stort grattis igen! Synd bara med ännu fler av fel ras. ;P
Men ännu en choklad alpaca! Pappan är duktig på att ge ifrån sig små kopior av sig själv tydligen? Hoppas att den lille alpacan är en liten kämpe han med.

Kul att du har börjat filma lite! :) Ungarna är verkligen toksöta!

idipidi
0

När de torkade så var den ena svarta inte riktigt svart längre. Troligen sån där färg som vi inte har något bra namn för på svenska men som många felaktigt reggar som choklad. Den är väldigt lik chokladerna, men aningens gråare nyans. Och första intrycket när den var blöt var som sagt att den var svart, inte choklad. Sepia… typ.. :)

För övrigt så kan jag säga att honan blir 15 månader i morgon och detta var hennes första kull. Själva förlossningen var inte några som helst problem. Hon var så öppen att ungarna nästan trillade ut… ;) Jag har fortfarande inte sett ett enda bevis på bäcken som stelnar vid ett års ålder.

Creation
0

#55 Åh, sepian vill jag verkligen se en bild på sen! =)

Abico
0

Åh, ännu mer söta bebisbilder - och Ömma är inte så dåligt söt hon heller :P I natt drömde jag faktiskt att jag var hemma hos dig Ida och tittade på marsvinsbebisar, Louise och ett gäng andra uppfödare var där också. Men du hade de märkligaste av burar ;) En våningssäng som bara var bäddad som en vanlig säng (marsvinen bodde där på täcken och var så nöjda) och där det bara var kanter i hörnen så man fick akta så att ungarna inte trillade ut när dom sprang *s* Den andra bestod av en lägre säng, den hade inga kanter alls men även där körde du på vanlig bäddning istället för spån och grejer. Helskumt ;)

Ser fram emot bilder på Cubics bebbar också :)

Hanna 

Hello-Piggy
0

#55 Jag och "M" försökte hitta bevis förut, utan resultat, vi hittade varken ngn studie eller annat som stärker det påståendet. Vi efterlyste även info kring detta på ett veterinärforum (för veterinärer världen över) men ingen svarade…

Creation
0

#57 Haha xD Du har de skummaste marsvinsdrömmarna, Hanna!

Abico
0

#59 - Den här var ändå rätt normal om man ser till vad jag drömt tidigare, gäddor till marsvinsungar och grejer ;)

Hanna 

vanerlands
0

Åh vilka underbara bebisar, grattis! Och flera chokladbitar. Det var coolt. Nästan så man skulle kunna tänka sig ett långhår;)

idipidi
0

Här är vi allihop på rad. :)

luneas
0

Vilka sötisar! Ovanligt att se så mörka bebisar från dig. :-)

idipidi
0

#61 Tack! :) Det blir helt klart lite pyssel med att fundera ut vilka som stannar.

FeliciaS
0

#62 Oj, vilka charmknuttar! :) Peruanerna har ju underbar uppsyn! Grattis till alla små ^^ Vem är peruanhonan?

Mvh Felicia

idipidi
0

#63 Ja, det känns lite ovant. Jag trodde att hanen åtminstone skulle lämna hälften trefärgat eller några lite ljusare, men inte ett rött strå på åtta ungar!

idipidi
0

Peruanhane black/white.

idipidi
0

Peruanhona sepia/white (eller vad man nu ska kalla färgen… "fuskchoklad")

idipidi
0

Alpacahane, chocolate

idipidi
0

Liten jämförelse: black och sepia.

idipidi
0

Black, sepia, chocolate.

Man ser rätt bra på bilden med allihop också. Sepian sitter näst längst till häger, mellan två choklader.

FeliciaS
0

De är farligt söta! ;)

Har du några funderingar än om vilka du ska behålla? ^^

Mvh Felicia

idipidi
0

Jo, funderingar har jag såklart. Men jag ska låta dem få växa till sig lite först så att jag får lite bättre humm om vad det blir av dem, innan jag bestämmer mig. Det enda jag vet säkert är att peruanerna blir till salu.

paronskrutten
0

#41 Har du snott min Blondie? ;) Väldigt lika är dem! :)

Helena

FeliciaS
0

#73 Okej ;)

Var ligger förresten Zobel bland alla dessa varianter - svart, choklad, sepia, zobel… :P

Mvh Felicia

Creation
0

#62 Så många nosar att pussa på! Vi kan dela på alpacorna. Om du tar chochonan, så tar jag chochanen. Jag har fått choklader på hjärnan nu. ;) Måste ha en i framtiden!

#71 Intressant att se skillnaden så! Bra att du fick både black och chocolate som man kunde jämföra sepian med. :)

YlvaW
0

Choklad är ju så läckert! Grattis till sötnosarna. Blir ju nästan sugen på långhår;)

Caspia
0

# 57. När jag drömde att jag var hemma hos Ida hade hon marsvinen i små akvarium som man sköt in i väggen…

Envishet och drömmar

Abico
0

#78 - Också en bra idé :P

Hanna 

lomsen
0

Lavendel, Lilja, Lupus, Liljekonvalj, Linnéa, Luzern är några förslag från mig!

godisgrisen
0

Söta små gullungar och choklad är ju så fint men min favorit är den söta svartvita texelhonan, hon är så charmigt tecknad! Vad skönt och enkelt det skulle vara om det bara fanns svart, choklad och sånna riktiga färger. Så man inte skulle behöva undra sig utmattad över vilka konstiga små troll som fötts…

idipidi
0

#57 & 78 Kul att nu har så höga tankar om mig. ;)

Alpacahanen klarade sig dock inte. Han blev visserligen piggare första dygnet men förstod inte hur man skulle dia och var överhuvudtaget inte intresserad av mat. När jag höll i hans mamma och visade honom tutten så tog han in den i munnen men spottade bara ut. Så han hade ingen chans alls.

Övriga ungar går upp jättefint i vikt. Roligt också att mammorna delar på ungarna till 100%. Det är ingen ordning alls på vilka ungar som hör till vilken mamma utan ungarna går till båda mammorna lika mycket. :)

idipidi
0

#80 Lilja hör till mina kanske-namn. :) Men Lupus, hur menar du med det? Jag googlade och fick fram "kronisk reumatisk sjukdom". ;)

Aristarcos
0

#82 Nej vad tråkigt, men tyvärr är det väl lite av naturens gång ibland, kanske hade han någon sjukdom.. Häftigt att mammorna delar på ungarna ;)

Bella-R
0

#4 Förvånad Ge mig! Så vacker Kyss

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

lomsen
0

#83 Förvånadoj då, jag trodde det betydde att någon växt var blå!

idipidi
0

Nu så har jag bestämt namn!

Texelhona bl/wh - Lewisia

Texelhane bl/wh - Lycoris

Texelhane choc/wh - Lotus

Alpacahona choc - Lilja

Peruanhane bl/wh - Massicot

Peruanhona sepia/wh - Morion

De två peruanerna är som sagt till salu. De är verkligen galet söta. Passar till kel eller avel och bär på anlag för sheltie, lockigt och choklad. Troligen funkar de inte att ställa ut i rasklass då de har extrarosetter som är lite väl tokigt placerade…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.