Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1369 ggr
fiffiluren
0

Hjälp, tänder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en marsvinshane på 19 mån, han verkar ha ruskigt dåliga tänder just nu, om det är någon mineralbrist eller nåt vet jag inte. Men nu är jag ganska orolig, han har inte varit jättedålig förut men när jag kollade tänderna på han igår var det inte vackert, tror ni att det är dags för ett veterinärbesök så att man kan klippa till tänderna på honom?

Det syns ganska dåligt på bilden men hyfsat iaf.

Moa-16
0

Äter han som han ska?. Får han gnagar pinnar?. Om du tycker att han har dåliga tänder tycker jag absolut du ska gå till veterinären och ev få dom klippta.

fiffiluren
0

just nu har de inga pinnar men de brukar ha det, jag han äter som han ska, han väger 1,1 kg ungefär så han tappar ju inte i vikt

[Liinda]
0

Det ser ut som han slagit av dom?

fiffiluren
0

tycker jag också, som om de har gått av och inte att de skulle vara nednötta, jag kanske aldrig sa det. Och det är bara tänderna i överkäken, tänderna i underkäken ser normala ut.

[Liinda]
0

om dom är avslagna så kommer dom växa ut ganska snabbt så för den delen är det nog ingen fara, men dom är ju ojämna så kruxet är ju om man måste fixa till det.

fiffiluren
0

så man kanske ska avvakta då? och se om de växer ut igen, hoppas bara att det blir rakare, det har varit snedare tidigare, dt är mer jämnt nu så de kanske slits bättre framöver.

emelie92
0

Tänderna kommer att växa ut :)

FeliciaS
0

Jag tycker det ser ut som om han har slått i tänderna, för de är ju kortare än normalt. Äter han bra så tycker jag du kan avvakta, jag tror de kommer växa ut igen. Däremot kan man ju fixa till ojämnheten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Jag tycker att den ena tanden ser ut att ligga lite över den andra=/. Men om han verkar må bra så. Men man ska ju ta det säkra förre det osäkra ändå.

fiffiluren
0

#9 de ligger inte över varandra, men det kanske ser ut så på bilden, tror tillochmed att han har en liten glepa mellan tänderna…

Crania
0

Min teddy hade också så där en gång. Hörnen var supervassa som om tänderna slagits av.
Jag filade lite med en vanlig nagelfil, en sån där enkel sandpappersfil som man kan köpa i vilken affär som helst. Jag filade för jag var rädd att han skulle kunna göra sig illa på läpparna när det var vassa kanter.
Tänderna blev som vanligt igen ganska fort.

EvaLuna
0

Vår ena tjej hade oxå nåt liknande en gång. Ena övre framtanden var flera mm kortare än den andra. Hon käkade utan problem & inom nån vecka såg de ut som vanligt igen. Jag tror inte du behöver vara bekymrad alls!

Buffen
0

Undrar om inte kalcium tillgången/intaget för marsvin påverkar deras tandkvalite…

Det går nog till sig ganska snabbt ska du se, men om den ena tanden växer lite överlappande den andra kanske det är ngt att hålla lite extra koll på framöver.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

fiffiluren
0

tackar för alla svar så långt :) då vet jag att det inte är akut och eventuellt rättar till sig.