Att starta omplaceringshem?
Jag har länge klurat på det här med att starta omplaceringhem. Länge var jag inne på hundar, även vissa hästar har slagit mig men det innebär helt enkelt FÖR mycket jobb och pengar med de stora djuren.
MEN så har jag funderat ett bra tag nu på att helt enkelt starta omplaceringhem för marsvin. Jag har plats och pengar så det räcker men undrar dels om detredan finns omplaceringshem i Norrköpingstrakten och dels hur stort behovet egentligen är?
Ni som har funderingar och tankar får gärna dela med er. Även praktiska idéer mottages tacksamt.

Googla!:) Tyvär vet jag ingetting om detta, Men första steget kan ju vara att skapa en gratis hemsida eller en underdomän till eran domän för erat stuteri tex. Marsvin.Colina.se
Det är väl att bygga burar,Ha mycket pengar och tid framför allt!:)
På djurhem.ifokus pågår en artikelserie som heter "Att starta djurhem". Där kanske du hittar lite rent praktiska tips.
Vad gäller antal hemlösa marsvin i Norrköpingstrakten kan du ju gå in på exempelvis Blocket och på ett ungefär se hur många djur som söker nytt hem. Östra Götalandsregionen är väl annars ett stort område med en hel del storstäder, så jag kan tänka mig att det finns mycket djur där. Och även om det inte finns i massor så är det ju bra att det finns åtminstonde ett omplaceringshem där de hemlösa marsvin som trots allt existerar i regionen kan få en fristad. Att försöka skadar aldrig. :)
#2 Ja naturligtvis, jag har googlat men hittar inget annat än hem för katter här i trakterna.
De två större omplaceringshemmen för marsvin är Marsvinshjälpen (Stockholm) och Eragons marsvinsomplacering (Göteborg). Sedan finns det ett antal mindre omplaceringshem för marsvin och sådana som har andra djur också, ex. Tigerharen.
Behov av det tror jag absolut att det finns - och jag tycker att din idé är jättebra :) Man behöver ju inte starta något enormt utan kan ta emot omplaceringar efter behov.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja tanken var att hålla det ganska litet med kanske max 5 marsvin till att börja med och sedan helt enktl se hur mycket tid det hela tar och hur stort intresset är.
#1 Jo hemsida blir det naturligtvis, även vansinnigt snygga annonser kommer upp lite här och var. Tänkte framförallt kontakta veterinärer och djursjukhus och informera om att det finns…om det blir av då.

#7 Omplaceringshemmet Colina! Kan ju ligga på eran hemsida
Annars kan du ju bli filial till EAC
. Det behövs fler Medarbetare och särskilt i andra delar av landet!
#9 Vad gör jag då?
Det är tillståndskrav enligt 16§ djurskyddslagen för att ha omplaceringsverksamhet för djur. Eller inackordering av djur.
Du måste fylla i den här blanketten:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D087.PDF
och skicka den till länsstyrelsen i det län där du bor. Sedan kommer en inspektör hem till dig och kontrollerar att utrymmena och allt annat är OK.