bråkiga
hej, jag har två 6 månaders-bröder. den ena är en riktig tjurskalle eller vad man ska säga.
han börjar morra om brorsan kommer när han äter, är vid huset, eller i närheten av någon av hängmattorna. han kan morra om brorsan kommer nära i andra fall med.
då brorsan kommer för nära så blir han bortjagad, vad jag vet så bits han iaf inte.
jag har tidigare fått tips om att kastrera dom och att skaffa större bur. jag her en bur som är ca 100x60 till måtten och jag kan inte skaffa större bur då jag bara bor i en etta.
jag har haft funderingar på om jag ska sälja den ena och skaffa ett nytt marsvin, för den "snälla" brodern vill inte vara själv.
vad ska jag göra?

Det är inte möjligtvis att dom kurrar? Krrrr…
Marsvinshanar kan vara väldigt kurriga mot varandra, inte minst när dom är i den åldern som dina är. Mina pojkar fyller två år iår och håller dagligen på och kurrar och småbråkar, i nästa stund ligger dom och sover ihop :) Sålänge dom inte bitts så att det börjar blöda/ pälsen flyger så är det ingenting att oroa sig för, visst är man lite nojjig och vill inte att bebbarna bråkar men det är helt naturligt att dom gör upp om rang och sådant.
Att kastrera dom skulle inte lösa någonting om det inte var för att sätta dom med varsin hona. När en marsvinshane kastreras förändras inte hans beteende utan bara möjligheten att göra fler marsvin.
Hanna
Och en sak till var det ju :P Det är jättebra att ge marsvinen mat i olika delar av buren. Mina hanar får varsin matskål, varsin grönsakshög, varsin höhög och varsitt hus. Då slipper dom bråka om det.
Hanna

jo jag brukar dela upp maten haha med. höet har jag på ena kortsidan så det brukar gå bra ibland då de sitter på varsin sida. men det är mest vid höet det blir bråk och sedan har de två hus men det kan bli bråk om vem som ska vart haha.
jag har läst att kastrering inte fungerar och tyckte det var dåligt tips.
när de var mindre så åt de alltid tillsammans men så vid 4 månadersåldern hade de lite mer rejäla bråk då det bar bit i örat och tänder som hackades. men så lugna de ner sig men det bev aldrig detsamma.
nej, de kurrar bara inte, utan han vickar på rumpan samtidigt.
jag låter de bo ihop tillsammans så får de ha småbråk ibland.
men ska jag agera på nått sätt då de morrar på varandra eller?
Jag har också en hane som kurrar hela tiden. Han låter lite som en helikopter *hi,hi* och gungar på rumpan. Det är den som är äldst och högst i rang som kurrar och dansar för att visa att han bestämmer. Den andra kan också hålla på ibland, oftast när alla mina pojkar är ute på golvet med galler emellan så dom kan lukta på varandra. Då brukar dom ibland roa sig med att kissa på varandra också… *blä*
Så detta kurrande är ett helt normalt "pojkbeteende", jag tror inte du behöver göra dig av med den ena om det inte blir fight som Abico skriver.

Min kompis har två honor och dom håller på lika dant mot varandra

Höhö, Min kurrar hela tiden.. nästan :)

Har en kasrtrerad hane som kurrar väldigt mkt på sina två damer. Han smyger runt dom och spänner sig. Är oftast inte så uppskattat av damerna som brukar svara med en kissdusch när de tycker att han är för påfrestande. Det har gjort att lille Ditto också går under namnet "Lill Snusket" pga av sin odör och gula fläckar:)
Tror inte heller att det är någon fara med kurrandet så länge de inte slåss.

#12 Min kastrerade hane gör samma sak mot min hona. Hon kissar på honom också.. Förutom det så är han redan en liten snusk som alltid är kissig under magen ..suck!

#3 Min hane har förändrats sen kastraringen. Han är betydligt lugnare och mer kelen!
#14 - Ja, men beteendet mot andra hanar förändras inte :)
Hanna
Min ena kurrar & vaggar samtidigt flera gånger dagligen för att visa att hon bestämmer, dock så biter hon inte den andra ;) Så det är något väldigt marsviniskt ;)
Ett tips är att du regelbundet (varje dag, viket jag iofs inte vet om du redan gör) tar ut dem på äventyr, alltså golvet, ordna en inhägnad & lägg ut diverse leksaker, gömslen, godisar o.s.v. & låt dem bralla runt ngn timme. Då du skriver att du inte har möjlighet att skaffa större bur kan detta vara ett bra alternativ då hanar dessvärre brukar kräva sitt utrymme när de etablerar sin manlighet :P
Att skaffa en ny/annan hane & sälja den ena kommer nog knappast att lösa problemet, då de är i slyngelåldern mer eller mindre (måste testa varan lite) & då irritationen de emellan kan vara till en liten viss del utrymmesrelaterad…
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

#17 jo men det ska jag testa, fast då kommer vi till ett annat problem.
när de blir utsläppta så står de bara stilla. de e inte så vana med att vara ute tyvärr.
jag har typ nyss fått de att vara mysiga när man tar upp dom och fått dom att vara stilla vid kloklippning. kan även klappa dom i buren fast där är de rädda av sig med, alla ljud och rörelser får dom att springa och gömma sig.
bild på dom när de precis flyttat in, då var det ganska tomt i buren.

#18 Jätte fin bur och dom ser ut att trivas! Jag rekomenderar dig dock att ta ut saltstenen då dom kan få urinsten av den ^^
#18 Om du har mycket grejer på golvet som de kan utforska och gömma sig i går nog rädslan över efter ett tag! Du kan t.ex. lägga ut papperspåsar, hölåda, rör, stenar, pinnar, godsaker de kan leta efter, etc. Allt nytt är ju skrämmande, men de vänjer sig nog så småningom (P.S. marsvin ska helst inte ha saltsten!).
Jag tycker inte det låter så allvarligt, utan mer som normalt rangbeteende som är helt naturligt - framförallt för hanar ;)
Låt de komma ut mycket på golvet om du inte har möjlighet att skaffa större bur, så att de slipper vara nära varandra hela tiden. Och självklart som #20 tipsar om! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#18, det kan oxå bl.a. bero på underlaget, vad springer dem på när de är ute? Enbart golv brukar upplevs otäckt, jag rekommenderar dig att lägga ut en filt av ngt slag, (jag anv. flyttfiltar) helst en mörk, av en filt får de bättre fäste.
#22 Vad är en flyttfilt? :P
#23 det är en ganska grov gråaktig filt man lindar in möbler o.s.v. i vid flytt :) Tyvärr tror jag inte de går & tvätta så man får byta permanent när de levt ut sin tid, det är väldigt stora så man kan anv. samma flera grr.
#24 Aha, då är jag med!
Vet annars att folk använder vaxduk (för att lätt kunna rengöra kiss och sånt) och fleecefiltar (gör inget om de tuggar på dem), ifall man vill ha golvunderlag som går att tvätta.

Jag har tagit bort saltstenen. Bilden ?r tagen i mars d? jag h?mta dom. Men tack f?r alla tips, ska se vad jag kan hitta f?r roligt till dom.