Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1274 ggr
FrippeKurre
0

Hjälp!

Hjälp mig! Jag tror min ena lilla gris har blivit sjuk!

Han har nyst och hostat ett bra tag så jag har funderat på att byta ut spånet mot flistyg, men idag såg jag att hans öga rann. Jag torkade bort det, men det bara rann mera! Det är som en gegga… ok, jag är inte så bra på att förklara men det är liksom trögflytande…

Han är ganska pigg, men har varit lite trött på sista tiden. Ska jag gå till vetrenären? Byta till flistyg?       Hjälp snälla!

Gråter

tantnett
0

Står dom i drag? Marsvin är mycket känsliga för drag. Du kanske har eller har haft något fönster öppet mycket nu när det blivit lite varmare?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

dijete
0

Jag rekommenderar att Marsvin ska stå i tempratur mellan 18-20* Celsius och inte i drag då dom kan lätt dra på sig förkyldningar. Ge mycket c-vitaminrika grönsaker ska det nog gå över ;)

Buffen
0

kan iofs vara förkylning som kan utvecklas till lunginflammation, hur låter han när han andas? Jag skulle nog åka till veterinären för en utredning. Kan vara inflammation även i ögat, är klegget i ögat vitt? Efter ett besök hos veterinären kan du ju oavsett resultatet prova fleece.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

FrippeKurre
0

Tack så mkt.

#1 Ja, det kan hända att jag har haft det öppet för mkt Skäms Ska genast stänga fönstret! Men det har en tendens att bli väldigt varmt i mitt rum… Hur ska jag göra för att hålla det lagom…?

#2 Ja, jag har en C-vitamin vätska som jag hade i deras vatten förut, får börja med det igen :)

#3 Å fy vad hemskt! Är lunginflamation farligt för dom? Om det har pågått ett tag? Jag tror inte det är något kontigt med andningen, men ha snarkar ;) Fast det har han alltid gjort, innan det här kom… Ja, klegget (det var så det hette :)) är vitt, men det kommer bara ibland. Jag ska ringa till vetrenären imorgon och inhandla fleece snarast!

dijete
0

Att lägga det i vattnet hjälper oftast inte. Ta en pipett och låt dom dricka en ml c-vitamin ur den var..

FrippeKurre
0

ok! har ingen pipett bara… hm det är mycket jag måste köpa ;)

dijete
0

En spruta utan nål med annat ord, en tesked kan gå :)

FrippeKurre
0

ok! Ska försöka få in något sånt i munnen på dem ;) Hur ofta ska det ges? en gång per dag?

tantnett
0

Ha inte buren för nära fönstret om solen ligger på. Många marsvin har dött av värmeslag.

Persienner stänger ju ute värmen bra. Har du elementet rätt inställt?

Gissar att detta beror på drag. Men du kan ju även täcka över buren med ex en filt så det inte drar in till dom den stunden du har fönstret öppet.

dijete
0

#8 En gång per dag!

FrippeKurre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har inget ellement dock golvärme. Buren ligger intill ett soligt fönster men som du ser på bilden har dom en vägg och hyllor och dom står mot soliga fönstret…

Har inga persienner… SKA ALDRIG MER HA FÖNSTRET ÖPPET!!!

FrippeKurre
0

10 OK

FrippeKurre
0

Putt

FrippeKurre
0

Hjälp snälla! Desperat..!

FrippeKurre
0

Puttar…

FeliciaS
0

Om de har utsatta för drag är det troligast att det är förkylning han har fått. Se till att hålla det helt dragfritt och ge honom mycket c-vitaminrika grönsaker (persilja, broccoli, gul paprika) och grönt utifrån. Torka ögonen emellanåt så att han inte blir för fuktig kring dem. Det borde gå över inom en vecka :)

Du kan också ge honom askorbinsyra blandat med vatten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Det ser ju bra ut med din burplacering.

Har han blivit sämre eller varför är du desperat?

Efter vad du beskrivit tror jag att det nog går över men visst inget är lätt att avgöra på distans. Du bör kanske kontakta en veterinär i morgon för att få lyssnat så han inte fått lunginflamation samt eventuellt behöver antibiotika.

FrippeKurre
0

Han ska till vetrenären på måndag :) Tack!