Cuy?
Jag kikade runt på nätet och hittade cuy som vad jag förstått är en typ av marsvin fast ändå inte?
Jag hittade som sagt lite info om hur de är till sättet osv men blev nyfiken och vill veta mer (har en förkärlek för stora tjocka marsvin). Är det någon här som har erfarenhet av Cuy och kanske vill berätta lite och visa bilder så blir jag glad.
Läste om att de kan vara skygga och undrar hur lätt/svårt det är att få dem tama?
det lilla jag vet om cuy är att de blir ungefär dubbelt så stora som vanliga marsvin, de är lite svårare att få tama men det går. De kan vara ganska svåra att få tag på i sverige då det bara finns ett par uppfödare i hela landet. Men i övrigt är de nog precis som vanliga marsvin :)
de ät skvättigare än vanliga marsvin, och lite mer nervösa tror jag, vilket gör att de är svårare att få tama. Men det är ju en egenskap som brukar göra att matte=bäst vilket bara gör dom ännu charmigare :)
det blir dem, jag har sett en bild som visar ganska tydligt men jag kan inte komma ihåg vars, klickar just nu runt för att se om jag hittar något.

En länk till Svenska Cuysektionen….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
här finns massor att läsa om dom
Ett citat från en artikel om cuy:
_
"Marsvin kom till Europa på 1500 talet, de var troligen levande färdkost till handels resande och upptäcktsresande. De som blev över när man kom till Europa gavs som exotiska gåvor till sjömännens familjer. Någon gång har man börjat att avla mera planerat på färger och olika utseenden på marsvinen. Därifrån härstammar dagens vanliga marsvin. I Sydamerika fortsatte man att avla på vikt och storlek för att få mycket kött av bra kvalite. För kanske 10-15 år sedan importerades dessa stora marsvin på nytt till Europa. De ligger till grund för dagens stora marsvin som vi kallar Cuy. Vi kallar dem för Cuy därför att det är det namn som används på marsvin i Sydamerika."_
Det är alltså fortfarande samma art, cavia porcellus. Men våra tammarsvin i Europa har ursprung från de marsvin som fanns i Sydamerika för 1500 år sedan. Sen dess har man fortsatt avla med sikte på högre vikt och större storlek i Sydamerika, medan man i Europa fortsatte hålla sina marsvin små. Dagens sydamerikanska marsvin har därmed blivit mycket större än de europeiska.
Skriver detta nu för att du #0 skrev att cuy är en typ av marsvin fast ändå inte? =P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#9 dom är verkligen markant större än ett vanligt marsvin. Det finns en bild (som jag inte vill lägga upp här eftersom jag inte fått lov av ägaren) som visar en 10 veckors cuyhane bredvid en fullvuxen hane, och cuyen är näst intill lika stor som den fullvuxna!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
# 11 Åh kan du inte länka till bilden?
#12 Japp, de kan bli så stora. ;) Men de svenska cuyarna väger oftast kring 2 kg "bara".
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har haft en Cuy och har fortfarande men han har jag hos en fodervärd just nu. Och jag kan berätta hur han var iallafall och han var hel Cuy med andra ord helt renrasig Cuy. Han krävdes att man gosade med honom varje dag för att han skulle känna sig trygg, men det gulliga var att när jag hanterade honom så var han väldigt lugn men han var bara lugn när jag hanterade honom. Han litade på en person bara.
Men han var nervösare än dom andra, alltså när han blev rädd så stelnade han inte han drog i väg i hundra knyck utan att ens vilja titta vad det var och han sprang fort! Han vägde 1750 gram när jag lämnade bort honom och då var han nästan 1 år och en Cuy växer tills dom är 1 och ett halvt ungefär. Gurra som han heter var även polydakyl vilket innebär att han hade fler tår, han hade 6 tår på varje fram fot och 5 på varje bak fot. Det är ganska vanligt att Cuy har så men dom flesta lider inte av det och det är något man håller på att avla bort likaså försöker man avla dom lugnare genom att blanda med "vanliga" marsvin.
Det stämmer att Cuy lever kortare och det kan bero på att dom är mer stressade. Nu låter det som Cuy är hemska marsvin men faktum är att när man väl fått dom tama då har du en stor kelgris ^^ Och en annan rolig sak med Gurra var att när jag öppnade burarna så satt dom flesta marsvinen kvar men Gurra hoppade ur och sprang iväg för att utforska så fort jag vände bort huvudet :P
Här är en bild på Gurra när han var 5 veckor bredvid hugo mitt "vanliga" marsvin när han var över året. Och tänk nu på att hugo vägde 1,2 kilo.

#18 På den bilden där han springer ser man tydligt att marsvinen är släkt med Kapybaran.
Varför lämnade du bort honom?
Marsvin 4-ever
.
#21 Ja har aldrig sett hur dom springer men måste googla det nu såklart nyfiken som jag är ^^
Jag började på en skola som man bodde på och trodde jag skulle få ta med djuren men man fick tydligen inte det och mamma skulle då ta hand om dom i veckorna. Men mamma orkade inte det ansvaret tillslut så var tvungen att ha några hos fodervärd tills jag hitta lägenhet istället. Och det var inte shysst mot Gurra heller att bara låta honom sitta i en bur hela veckorna det mådde han inte bra av.

#22 Det måste känts hårt att behöva lämna bort honom?
Marsvin 4-ever
.
#23 Ja det var jättejobbigt speciellt som jag har den inställningen att har jag skaffat mig ett djur så är det min lilla bebis som jag har ansvar för hela livet. Och han var ju mycket speciell "lilla" Gurra. Men tjejen som tog hand om honom var verkligen trevlig och älskar djur så det kändes jättebra med nya hemmet. :)

#24 jo även om man ibland tvingas till beslut man inte alla gånger räknat med, så handlar man ju oftast enbart för djurets bästa.
Marsvin 4-ever
.
#25 Jo precis :)
Lägger ut länken om Cuy här också. Där kan ni läsa typ allt om Cuy och det är Gurras Cuy uppfödare som har skrivit som är jätteduktig på Cuy :)
Jag känner en tjej i skåne som föder upp cuy. Hennes favorithane vägde 2,3 kg! Dvs lika mycket som min lilla hund när han är tjock! Hon har ofta ungar till salu, men som redan sagt så är de svårare att få tama, mer flyktbenägna och MYCKET dyrare. Men jag har sagt till henne att hålla ögonen öppna efter en Emmy-cuy, en som passar mig perfekt
. Sedan om det blir om ett år eller tio år är ju frågan 
#28 Har hon någon hemsida? :)
Ja, fast den är inte uppdaterad på länge.
artemis.bloggagratis.se
artemis.quipus.se
jaha hennes sida finns ju med på svenskamarsvinsforeningen.se jag kikade nämligen just på hennes sida där :)