Stackars Wonder
Har ju fått hem två påstådda sterila honor från danmark. Tyvärr var de inte alls vad som utlovades
. Bägge var avmagrade och i dåligt skick. Wonder är allra sämst. Och hur de kan säga att hon är steril vet jag inte då hon enligt stamtavlan bara var 15månader! I det skicket hon och Bobbi kom i förstår jag att de inte kunde bli dräktiga!
Wonder fick en rejäl ögoninflammation av flytten men igår verkade hon vara på bättringsvägen. Idag när jag kom ner var hon dock mycket sämre! Uttorkad och helt slapp och apatisk. Jag trodde hon skulle dö! Hennes framtänder är snedslitna så troligen är väl inte kindtänderna som de ska heller
.
Åkte iväg och inhandlade Fortimel, Proviva, solhavre, barnpuréer, müzli och banan. Började ge henne Fortimel och vaad hon åt! Den stackaren var så hungrig att hon slök 5ml direkt! Sedan nästan 1 ml Fibreplex och sedan 2-3ml purégröt. Och allt åt hon helt själv
. 2,5 ml fysiologiskt koksalt subkutant också. När jag satte ner henne igen kurrade hon och sedan pinnade hon iväg till toan och bajsade och kissade så lite måste hon ha kunnat äta själv
. Hon var direkt mycket piggare efter lite mat i magen!
Hoppas hon klarar sig!
Kan tillägga att medan jag skötte Wonder passade Fanta på att föda sina ungar så nu missade jag ännu en förlossning och kom dit precis när sista moderkakan kom *suck*
Hm att de inte tagit hand om dem, du har aldrig träffat dem du köpte dem av då antar jag =/
Hoppas det går bra med tösen nu när någon tar hand om henne ordentligt.. på ryggen såg hon nästan ut att vara lite hårlös i en cirkel, men det kanske bara var en effekt av fotots vinkel..?!
Lycka till med henne, tur att hon kommit till rätt person…
Det är nog bara kameran, har inte hittat några kala fläckar eller Ohyra.
Nej, en bekant tog hem dem till mig, hon har träffat personen innan och tyckte bra om henne då. Nu var dock alla djur därifrån misskötta! Och hon har minst ett par hundra djur verkar det som bla en omplacering som jag hjälpt till med
. Vill köpa honom men hon vill ha 750kr för honom!
Vad bra att kameran luras ;) Har du hittat en omplacering du har hjälpt till att omplacera som du hittat där och nu vill hon ha 750:- för honom ? Nej usch att folk inte har vett att ta hand om dem betala inte dom pengarna för honom ! Hon vill nog bara tjäna pengar utan tanke på djuren då… Har de någon form av djurskydd i Danmark kanske du skulle ta kontakt med dem!?
Tråkigt när sånt här händer :( Jag undrar som #3, kan du inte anmäla personen? Denna människa verkar ju inte kunna ta hand om sina djur på rätt sätt. Åtgärder måste tilltas.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Usch vad tråkigt :( Får hoppas att hon klarar sig. Söt ser hon ut att vara i alla fall :)
Håller med de andra, om det går, anmäl.
Usch, vad sur man blir! Stackars marsvin, men tänk vilken tur att de fick komma till dig såpass snart ändå, vem vet hur länge de orkat till. Låter ju positivt att de äter i alla fall :) Det ska säkert gå bra, jag håller tummarna stenhårt för dina fina flickor!
Hur är det med Bobbi?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag ska se om det går att anmäla. Det är bara det att denna uppfödaren skött sina djur jättebra innan, hon är tom vet.om jag förtått rätt 
Wonder har nu varit hos vet. troligen har hon en rejäl infektion i hela kroppen, kunde vara början till lunginflammation
. Hon ser troligen ingenting nu pga att hennes ögon är så svullna, hornhinnorna har utvecklat ödem så ögonen är alldeles blådisiga. Hon äter med god aptit när jag matar henne och plockar i sig både gräs och hö på egen hand, men hon dricker inte tillräckligt. Har varit tvungen att ge henne vätska subkutant flera dagar… Utom idag
, idag var hon bara lite insjunken och det blev bättre med sjukvälling och vatten i munnen! Hon får antibiotika om det är en bakterieinfektion.
Bobbi mår mycket bättre
, hon är fin i hullet, bara lite smal över skuldrorna. Däremot ställer jag mig mycket tvivlande till att hon är steril då hennes mage putar!
Omplaceringen håller jag och en vän på att få hit igen! Men dels kostar han 750spänn! Dels kostar transport 1500kr! Han är iallafall en jättefin ridgeback
Nej men gud stackars djur :(
Hoppas ni kan lyckas hjälpa omplaceringen också…
Usch då :(
Hoppas att det blir bra för både två nu och att Bobbi inte är dräktig.
Håller tummarna för dom!
Hanna
Wonder mår bättre och bättre
JIPPIE!
Däremot Bobbi är så dräktig man kan vara utan att ha klämt ut ungarna, så var det med den steriliteten!
Nu säljer dessutom samma säljare en Cumahona som steril, hon är bara ett år! 
#11 Skönt att Wonder mår bättre :) Hoppas allt går bra för Bobbi, och Cumahonan… *håller tummarna*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch så hemskt! Att hon ens vill sälja djur om inte säkert är sterila och dessutom uppenbart misskötta? Jättekonstigt hur vissa resonerar.
För övrigt så är omplaceringshanen såååå vacker. Ridgeback. Min ras
Var kommer han ifrån?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#13 Han kommer ursprungligen från Spartas.
Bobbi har en hajfena på ryggen så jag hoppas att det kan vara ridgebacken som är pappa eller att det iallafall kommer ridgebackar
#14 Jag tyckte jag kände igen honom! Dave… undrar om det var så han hette. Kommer det någon ridgeback kan jag vara intresserad :) Hoppas allt går bra för dina marsvin och att ridgebackhanen mår bra när han kommer hem igen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#15 Dave stämmer :-) Ville inte skriva ut namnet.
Ja, om han kommer hit igen är ett stort frågetecken
. Hon vill ha 750kr! för honom (kan säga att det var INTE det hon betalde) och transport kostar 1500kr!
Jag har inte råd 
Vad skönt att hon mår bättre!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#16 Oj, förlåt :O Varför inte? Ser inte vad som skulle vara problem i och med att man vet marsvinets namn?
Åh, jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa till :( Varför vill hon ha så otroligt mycket för honom? I och för sig, hon kanske inte vill sälja honom alls så hon tar mycket för honom för att du ska backa. :(
#18 Ingen fara
.Bara det att den omgången omplaceringar han kom med inte alls var vad ägaren utgav dem som, hon ljög väldigt mycket.
Vet inte varför hon vill ha så mycket. Vad jag har förstått har hon fått väldigt ont om pengar och istället för att dumpa priserna och kunnat välja vilken köpare man vill att djuren hamnar hos har hon minskat maten till dem. Tycker det hade varit mycket bättre att sänka priserna och bli av med så många marsvin som möjligt så man kan ha så många man har råd med kvar, men antagligen vill hon ha så mycket som möjligt för varje djur.
Egentligen är allt bara spekulationer, vet ju inte hur situationen ser ut, bara att mina djur var fruktansvärt tunna och ovårdade liksom de andra som kom till Sverige samtidigt från samma ställe och att Dave aldrig skulle säljas vidare.
#19 Jag skulle nog fatta det precis som du gjorde. Usch, jag hoppas att det beror på något annat, men det är ju ganska liten chans om dina djur var så pass dåliga :/
#20 Tyvärr, ja