För varmt?
Det blir ganska varmt i köket om dagarna där marsvinsburarna står, men honorna och ena hanen verkar inte bry sig så mycket om det. Har persiennerna nerdragna och fönstret lite öppet när det är hett. Märkte dock att ena hanen drack väldigt mycket vatten och låg nästan utslagen i buren så jag la in två kylklampar i handduk till honom som verkade uppskattat. Räcker det att byta den 2 ggr/dag? Hur vet man om det är för varmt åt dom?
Jo det kan absolut bli för varmt för dom. När dom bara ligger ner och flämtar är dom riktigt varma. Det jag brukar göra är att ta kylklampar(Man kan ju känna på dom när det är vatten i så är det tags att byta). Och ge gurka(Mycket vatten). Har inte tagit ut mina marsvin idag pga värmen. Även i skuggan är det ju 45 grader.
Hellre lite kallare än för varmt, som man brukar säga. Marsvintål inte för hög värme och kan dö av värmeslag.
Men har du skugga/nerdragna persienner/nerdragen rullgardin och kylklampar brukar det gå bra. Öppna gärna fönstret med se till så att det inte drar på dom. Dom blir lätt förkylda även i denna värmen. :)
Japp fönstret är öppet men inte så det drar, persiennerna nere och kylklampar i ena buren. Ska köpa fler idag så de andra också får, även om de inte verkar bry sig om värmen så mycket. Då borde det väl räcka?
Jag har en liten fläkt står och fläktar och så gardinerna för och fönstrer på glänt .

Det är visst fler än jag som är oroliga för nassarna när det är varmt. Våra tjejer har ätit mycket gurka o sallad idag. Så de har iaf fått i sig mycket vätska. Men att jag aldrig tänkt på det där med kyylklamparna… det ska jag genast fixa för det verkar som det är för varmt för mina små hjärtegryn idag.
Det är ju varmare ute än inne (i alla fall hos os), så jag tycker du ska låta fönstret vara stängt. Att persiennerna är neddragna är jättebra. Vädra ur med alla fönster på vid gavel morgon och kväll, det gör jag. Ha bara innedörren stängd så att det inte blir korsdrag.
Se bara till att de har vatten och svala kylklampar så klarar de sig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo men det fläktar ju iaf lite med fönstret öppet även om det är varmare ute. De får gurka, vattenmelon och andra grönsaker med mycket vätska i. Rasmus verkade uppskatta sina kylklampar och sambon är iväg och köper fler till de andra burarna nu.

#6 - helt rätt.
Ska man ha ned temperaturen i lägenheten skall det vara tvärstängt på de fönster som solen ligger på eller som är varmare än inomhus.
Att ha tokvarm luft som fläktar kuler piggarna mindre än att ha det helt stängt.
Kylklampar är en toppenbra sak att erbjuda dem. Testa också att bada dem.