Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 972 ggr
luneas
0

Starr på bebis

En av mina 4 veckors bebisar verkar tyvärr ha något knas med ena ögat. Det ser ut som starr tycker jag… Han har haft det ett tag (ca 1,5 vecka) men i början var det bara litegrann djupt in i ögat och jag trodde att det skulle försvinna av sig självt vilket jag har upplevt förut. Men det har bara blivit mer och mer vitt och nu är det som en vit slöja i hela pupillen. Någon som har varit med om det här? Det måste väl vara väldigt ovanligt med starr på en sån liten bebis?

Jag har undersökt ögat noga men kan inte hitta någon skada någonstans. Han verkar inte heller må dåligt utan beter sig som en normal bebis och poppar mest runt med sina syskon.

Arinah
0

För ett par år sedan fick en nyinflyttad liten teddyflicka ett grumligt öga. Veterinären trodde hon skadats av ett vasst höstrå, trots att ingen synlig yttre skada fanns. Fick ögondroppar i 10 dagar och blev helt återställd.

Såg dock inte om det började med en liten fläck. Det du beskriver låter som en infektion, så droppar kan nog behövas.

Lycka till med lillkillen

luneas
0

Jag har chloromycetindroppar hemma, kanske skulle prova med det då och se om det kan hjälpa.

Aristarcos
0

#2 sån medicin blir fort gammal och kan orsaka infektion - dvs det kan bli värre. Det är nog bättre att ringa och tala med en veterinär..

FeliciaS
0

Det var så Shafrans ögon blev när han var dålig, efter att ha varit lite insjunkna i ett par dar… Såg jätteläskigt ut =/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Hur går det med bebisen ?

luneas
0

Nu har Banana Split varit hos veterinären och fick diagnosen katarakt. Vad det beror på visste han inte men det är iaf inget som kommer att gå tillbaka utan Banana Split kommer att bli blind på det ögat. Testade honom lite igår och det verkar redan som att han har försämrad syn på det ögat. Han var ju tingad redan och hans blivande matte ville ha honom trots ögonskadan men idag fick jag ett mail om återbud pga diverse orsaker. Jahapp… Så nu har jag även en halvblind liten buff dalmispojke till salu. Misstänker att han kommer att bli kvar här för ingen vill väl ha ett "defekt" marsvin. :-(

Buffen
0

#6 jag hade gärna tagit det "perfekta" marsvinet Flört men nu är det ju fullt här vilket gör mig mer & mer snurrig när sånna små sötsaker behöver ett hem :/….(vi söker nu större boende och min snurrighet blir ju inte bättre av det)…Lycka till med honom.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

FeliciaS
0

#6 Vad tråkigt, och stackars Banana Split =/ Jag hade gärna tagit honom, oavsett ögonskada eller inte! :) Men vill försöka bara ha honor så.. :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#6 Så trist! Men nog måste väl någon bli intresserad ändå… han är ju grymt söt och blindhet på ett öga är ju inget som gör honom direkt handikappad. ;-P Han kan ju leva precis lika normalt ändå.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.