Långa klor!
Hej!
Jag har ett marsvin, en rex/teddy hane. Jag köpte honom för ett tag sedan, och rätt så nyligen fick jag en häst som har tagit upp det mesta av min tid. Och då har det tyvärr blivit så att jag har glömt bort Sam (marsvinet), och hans klor har hunnit bli superlånga. Så pass långa så att dem har börjat böja sig in mot tassarna.
Jag skäms verkligen över att jag har kunnat glömma bort att klippa klorna! Men nu när jag sett hur det blir så ska jag verkligen skärpa mig och börja klippa dem regelbundet.
Men det jag undrar är om pulpan blir mindre om man klipper klorna? Annars vet jag inte hur jag ska göra. Kom gärna med tips hur jag ska kunna göra så att han får tillbaka sina fina, korta klor!
Det kan vara lättare att klippa med en vanlig nagelklippare än en klosax om klorna är böjda. Pulpan kommer att dra sig tillbaka om du klipper klorna lite och ofta :)
Hanna
#1 - Tack! (: Och var bra, då behöver jag alltså inte oroa mig över att pulpan inte blir mindre. Jag använder faktiskt en nagelklippare då jag tycker den är mycket bättre och lättare att komma åt med!
Du vet väl om (endast i välmening för marsvinet ) att de helst inte ska vara ensamma, eller är det så att han inte går ihop med andra hanar kanske ?
Ett annat tips för att få klorna riktigt korta utan att skada pulpan är att använda nagelfil (sa´ndpapperstypen tror jag är bäst). Pilligt, men man kan få klorna riiiktigt korta.
Håller med Aristarcos - tycker absolut att pigen ska ha en kompis om det är möjligt.
Att klippa lite och ofta är trixet ;) Men klipp av så mycket så att du klipper intill pulpan, till att börja med, nu när de är så långa.
Sedan instämmer jag med #3 - marsvin ska bo minst två och två :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus