Skygga marsvin
Nu har jag haft mina marsvin i 3 veckor och jag är helt förälskad i dom! Men det är bara ett litet problem, dom är fortfarande väldigt skygga av sig. Jag har buren nästan precis bakom mitt skrivbord så när jag sitter där med ryggen vänd mot dom kan jag höra hur dom springer omkring och låter, sjukt sött :) Det är okej att jag rör på mig och tittar på dom från det avståndet. Men om jag sätter mig utanför buren så springer dom in i huset och tittar ut på mig.
Om min mamma eller någon annan kommer in på rummet så springer dom runt i ren panik. Dom tillåter mig att klappa dom inne i buren, men märker att dom är nervösa. Jag försöker vara nära och göra saker hela tiden så att dom ska vänja sig. Jag brukar även hålla i dom en liten stund några/någon gång om dagen beroende på hur mycket ledig tid jag har.
Jag vet inte om det är normalt att dom ska vara så rädda, eller om det är jag som gör fel :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jag har en korthårig hona som hade samma problem. När hon kom till oss var hon så rädd att hon sprang in i burväggen ganska ofta och bröt sina tänder. Det tog några månader att få henne tam och nu är hon hur lungn som helst och lätt att hantera.

Dom kommer att bli tama förr elr senare om du bara hanterar dom och pratar med dom en stund varje dag. Vissa marsvin blir tama & tillgivna ganska fort, andra kan det ta runt året innan dom börjar slappna av i ditt sällskap.
Men tro mig, alla marsvin blir tama, bara du hanterar dom varsamt och pratar med dom en stund varje dag. 
Och glöm inte, att vinna ett marsvins hjärta går genom magen, så att bjuda och locka med nån godbit i handen är aldrig fel. 
Okej tack för svaren! Nu känns det faktist bättre, jag trodde att det var jag som gjorde fel ^^
Jag brukar för att stressa dem mindre när jag tar upp dem, ta ut husen innan jag börjar försökta få tag på dem, för jag tycker de blir mer stressade utan husen som man kan sätta tillbaka sen igen efter att man plockat ut marsvinet-/en.

Vilka söta marsvin du har!
Jag vet inte vart du har din bur, men jag tycker de blir betydligt mer orädda om man har buren en bit upp i luften. I bordshöjd och tom ännu högre. Då närmar du dem inte uppifrån som det blir om du har dem på golvet.
#5 Jo så brukar jag faktist göra :P
#6 Tack :)
Åh, jag har ett väldigt litet rum så jag vet inte riktigt hur det ska få plats med ett bord här inne xD Jag har redan en råttbur som tar upp en stor del av rummet :P
Men om bordet är ungefär lika stort som buren så borde det inte vara något problem, jag kanske borde fixa ett! Tack för tipset ^^
Som så många redan sagt, man får låta det ta tid :)
Tids nog kommer dom säkert att bli tama om du bara pysslar mycket med dom.
Hanna
Kan inte mer än instämma med övriga. :)
Jag var precis lika nervös som du när jag skaffade marsvinsbebisar för första gången på sex år, förra året. Trodde att jag gjorde något fel när de inte blev tama så fort. ;) Men sen när de nått cirka 7-10 månaders ålder blev de ena riktiga coolingar, så tama de kan bli.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10 haha okej, det låter ju positivt! ^^ Kan väl inte göra så mycket mer än att göra mitt bästa just nu alltså :)
Som övriga nämnt - låt det ta tid, för det gör det innan de vänjer sig vid sin nya miljö; alla ljud, dofter osv. :) Se bara till att ha mycket inredning i buren så att de kan gömma sig någonstans. Blir de skrämda och inte har någonstans att gömma sig gör det saken så mycket värre, eftersom de är bytesdjur.
Det gör ju inte om buren står lite utanför det den står på, men det är verkligen bra om den kommer upp en bit från marknivån. Till exempel en sån här är billig och kanske kan funka? Eller två sådana här? Du får ju plats med förvaring under :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Tack! får ta och åka till Ikea snart isf :)