Men honorna gruffar
Skrev ju om mina hanar som jag lyckades sätta ihop så lätt. Men det är värre med honorna. Tänkte försöka få dom i samma bur för att slippa ha så många, då jag har en jättestor bur. Men det går inte bra alls. Dom gruffar och hackar tänder. Men ska göra ett nytt försök på neutral plats. Annars brukar det ju inte vara nåt problem med honor, jag har tidigare flyttat runt dom lite hur som helst och det har alltid funkar bra.
Så länge det inte blir sår och skador så skulle jag låta dom sköta det själv. Att sätta ihop- sära - sätta ihop - sära brukar bara ge motsatt effekt och marsvinen bygger upp ännu mer "agg" mot varandra.
Lycka till!
:)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag satte ihop fyra honor igår, i den gruppen har jag en gammal mycket dominant hona som varit riktigt svår att sätta ihop i nya grupper det senaste året. Och så är där en yngre hona som styrt i honflocken de senaste månaderna, en ganska dominant golden hona och en jättemesig lunkarya.
Jag började med att sätta ihop den äldsta honan och lunkaryan golvet i hallen, där det fanns många gömställen, hö och lite morötter. Efter en stund satte jag också in den näst äldsta honan och golden honan. Sedan fick dom gå ihop i ett par timmar innan de sattes in i nystädade buren. Det har varit en del oljud från buren och jag hittade en svart pälstuss från den äldsta honan när jag städade upp i hallen. Men överlag har det gått mycket enklare än jag trott. Jag räknar med att det kommer ta två tre dagar innan det lugnar sig helt i buren. Hoppas att du får ihop det!
Hanna
Som du säger brukar det gå bra, men det finns tillfällen då det inte gör det. För att vara på den säkra sidan skulle jag göra allt så neutralt och nytt som möjligt för alla marsvinen. Börja med att bada dem, låt de var lite fuktiga i pälsen när de sätts ihop. Lägg ut små matbitar runt om på den neutrala ytan de träffas på och låt de gå där ett bra tag tills de accepterar varandra. Håller fullständigt med #1 - gör det ordentligt från början istället för att bara sätta ihop dem, sära på dem och börja om på nytt.
Lycka till! :)
#2 Härligt att det gick bra :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 - Ja, jag är otroligt lättad. Men än är det inte riktigt ordning i buren, det är inte glasklart vem som ska bestämma.
Hanna
#4 Okej :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus