Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1329 ggr
[Liinda]
0

Stamtavla?

Eftersom jag inte är reggad uppföddare än så vet jag inte hur jag gör med stamtavlor och sådant? Kan mina grisar jag föder upp få stamtavlor ändå och hur går det till? Glad

Binajis
0

Kika in på Svenska Marsvinsföreningen :) Där står hur du ska gå till väga.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Abico
0

Du kan ju själv skriva en stamtavla utan problem. Vill du registera marsvinen i SMF krävs dock ett medlemsskap. Men uppfödare måste du inte vara för att regga några ungar :)

Hanna 

FeliciaS
0

Stamtavlor är det ju bara att skriva ihop, om du har stammen på föräldradjuren. För registrering behövs bara att marsvinen är rasrena, att du är medlem i SMF och att honan som fått kullen inte är yngre än 7 månader :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#3 - Marsvinen behöver inte vara rasrena för att reggas, dom behöver bara se ut som en ras :P

Hanna 

FeliciaS
0

#4 Jag vet! ;) Men det är liksom samma sak - iaf i mina ögon Cool

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#1 Jag hittade inte vart det stog? Och jag kan inte öppa dokumenten på den här datorn :S

#2 Hur skriver jag den då? Alltså hur får jag tag i en stamtavla, går det att få klara som man bara fyller i? :) Jag har slarvat med medlemskapet det här året eftersom jag inte har ställt ut något än det här året hehe ^^

#3 Jodå jag har stammen :) Men jag föder ju inte upp rasrena marsvin så ^^ Det är ju bara kortåhriga petmarsvin med en speciell färg bara :)

Cavia
0

Men om dom inte är rasrena, varför ska du då regga dom? Och som vilken ras hade du tänkt regga dom som??

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Undrar som #7. Reggar dem gör du ju för att ställa ut dem i rasklass.

En stamtavla är bara att skriva ihop annars - alltså bebisens namn, födelsedatum, ras osv. + hans föräldrars stam som du har.

Mvh Felicia

Binajis
0

Håller med #8, skriv härstamningsbevis på dina :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Liinda]
0

Jo men alltså jag vill inte regga dom, utan jag vill bara att dom ska ha stamtavla så man ser alla släktingar. Tycker sånt är bra att ha. Och frågan var då finns det tomma stamtavlor att få tag på någonstans? För jag vill ju att det ska vara en fin stamtavla om ja ska rita ihop någon lär det se ganska fult ut ^^

Cavia
0

http://www.nada.kth.se/~joeljons/mats/

Här är länken till ett stamtavleprogram. Där lägger man in djuren och så skapas det automatiskt en stamtavla som man kan skriva ut sen….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Liinda]
0

#11 Tack så mycket =)