Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1273 ggr
sotlynx
0

Ohyra

Hej!

För ett par dagar sedan fick jag ta hand om en liten marsvinspojke som en #%*> idiot dumpat efter en djurmarknad här i Skåne. Han (och hans tre syskon) lever och äter, men jag har hittat Ohyra på honom. Dom andra har också, givetvis. Det är förmodligen löss.. Sitter små vita avlånga pluttar på hårstråna som rör sig otroligt sakta. Han verkar inte ha klåda. Vi har provat att bada alla i DermocanSchampo (veterinärens ord), men det har inte fungerat. Odjuren finns kvar efter två dagar, fortfarande levande. Vad ska jag göra? Kan någon hjälpa?

Abico
0

Det låter som static. På mörka marsvin är det vita prickar och på ljusa marsvin svarta prickar på hårstråna. Till skillnad mot mjäll går det inte att blåsa bort static, sitter det fast på stråna trots att du blåser är det nästan garanterat static han har.

Static är inte direkt farligt för marsvinet och lever på döda hudceller. Däremot sprids det som bara den mellan marsvin och därför får marsvin med static inte komma in på utställning. I övrigt påverkas marsvinen inte av det.

Det finns olika metoder för att bli av med det. Dels kan man spraya marsvinen med frontline spray från apoteket, gnugga in det ordentligt i pälsen och låta det sitta i några dagar innan man upprepar det hela. När jag hade static på mina tyckte jag att det som fungerade bäst var att gnugga in marsvinen i matolja (raps tex.), då kvävs staticen. Efter ett par dagar var det bara att skölja ur med diskmedel och staticen var borta.

Hanna 

sotlynx
0

Det är nog sådana han har. Olja låter betydligt trevligare för lille Laban än fler kemikalier. Ska man upprepa efter några dagar?

FeliciaS
0

#2 Jag hade inte synlig static på mina, fick veta att uppfödaren hittat på en burkompis till en av de jag köpt och behandlade därför. Jag doppade alla i matolja, handdukstorkade och lät det sitta i ett par dagar. Har för mig det är 5-7 dagar, eftersom äggen måste hinna kläckas och de nya staticen dö. Bada därefter i diskmedel tills de inte är oljiga. Eftersom oljan gör dem fuktiga i pälsen är det viktigt att hålla det lite varmare än vanligt så att de inte blir förkylda.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#2 - Jag lät det sitta i 3 dagar, sedan hällde jag på ytterligare olja och lät det sitta i tre dagar innan jag sköljde allt en gång för att se hur det såg ut. Fick olja in ytterligare en gång innan det försvann.

Hanna 

sotlynx
0

Topp! I morgon blir grisen fritteradSkrattande! Något annat tips om vad jag kan göra för att bebisen ska må bättre? Han äter och bajsar, men pratar inte med mig alls. Har haft fyra killar tidigare och dom babblade oavbrutet med mig.. Vill göra Laban lycklig, men jag är rädd att han är deppig.

FeliciaS
0

#5 Bor han själv? I så fall är det inte konstigt om han är deppig, marsvin (framförallt inte bebisar) mår inte bra ensamma.

Mvh Felicia

sotlynx
0

Jag har 17 hoppkaniner och 9kaninungar. Tänkte att skulle flytta ihop med en pytteliten kaninpojke m är 11 veckor så fort han blivit lusfri. Vågar inte riskera alla kaninerna…

Abico
0

#7 - Kanin är inte lämpligt sällskap till ett marsvin, dom pratar inte samma språk och lagen säger att marsvin skall hållas med artfrände :)

Hanna 

sotlynx
0

Jaha. Det var synd. Det är det bästa jag kan erbjuda just nu. Hans ena syster bor hos min kompis och vi tror att hon är dräktig. Tänkte ev kastrera Laban så dom kan bo tillsammans sen.. Går det bra?

dijete
0

#9 Det borde gå jätte bra. Vet dock inte riktigt med dräktigheten men det kan säkert någon annan svara på. Men låt sperman dö först. Din vetrinär vet hur lång tid det tar :)

FeliciaS
0

#9 Jag rekommenderar dig att ge honom en hankompis i samma ålder. En kastrering är riskfyllt och ska dessutom inte ske förrän de börjar bli färdigvuxna, alltså 10-12 mån ålder.

Mvh Felicia

sotlynx
0

Åh, bra! Mina andra pojkar bodde i par. Har sldrig kastrerat marsvin tidigare.  Lilla tösen är vansinningt rund om magen fast dom bara är ungar. ( Ingen aning om hur gamla dom är. Ca 1/3 av mina tidigare i storlek..)  Men hon äter och pratar och leker med sin nya matte.

sotlynx
0

#11 Jahapp. Får tänka om igen alltså. Tack för alla tips! Glad

FeliciaS
0

#12 De kan vara väldigt stora om magen (uppsvällda, hårda) om de har fått fel kost dvs. för lite fibrer. Men har de andra ungarna haft samma så verkar det otroligt, tyvärr :(

Är det 3 honor och 1 hane?

Mvh Felicia

annikaL
0

Jag kastrerade min hane när han var 3 mån, och enligt vetriären så går det bra beroende på om testiklarna har halkat ner i pungen och att marsvinet är i bra kondition.

Med mitt marsvin gick allting bra, men visst var jag orolig. Enligt vet. så tog det ca en vecka för spermierna att försvinna, men man ska vänta med att sätta ihop marsvinet med andra tills såret har läkt så att det inte händer något med det.

sotlynx
0

#14 Hon är mjuk om magen. Japp, tre honor och en hane. Laban och tjocka flickan som är shelties, en släthårig och en rex. Dom andra två flickorna är smala och verkar vara yngre.

Idag har Laban börjat prata med mig. Han älskar att bli borstad och klappad, och att bli matad med gurka så klart. Min ena kissekatt som växte upp med mina senaste grabbar har adopterat honom och tvättar honom. Han accepterar det och verkar inte bry sig ett smack. Hon har nog saknat dom andra. Hon var bara tre veckor när grabbarna flyttade hem till mig och brukade sova tillsammans med dom i deras bur. Åtta år hade dom tillsammans ungefär innan Svintho dom blev äldst somnade in.

#15 Jag ska prata med flera olika veterinärer innan jag bestämmer hur jag gör. Hastiga beslut gynnar inte någon. Huvudsaken är att lille Laban blir lycklig!

FeliciaS
0

#16 Okej…, hoppas innerligt att hon inte är dräktig. Om hon är det och det syns/känns måste det gått ett tag på dräktigheten (marsvin är dräktiga 9-10 v) och då kan hon inte vara alltför ung eftersom de inte blir könsmogna förrän vid ett par veckors ålder. Otur om dessutom hennes kullbror är pappa. Du kan ta kort på dem så kan vi kanske avgöra på ett ungefär hur gamla de är :)

Mvh Felicia

sotlynx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Laban som sitter i min hand. Systern är lika stor..

FeliciaS
0

#18 Det hade varit lättare om han satt bredvid en kopp eller något att jämföra med ;) Men han får plats i din hand?

Mvh Felicia

sotlynx
0

Ja, han får plats. Men han är ju inte utsträckt. Skulle tippa på att han är 20cm när han ligger ner. Han har växt den vecka han bott här!

sotlynx
0

Mer Laban.. Kanske ska tillägga att jag inte är en liten tant. Jag är sisådär 180cm lång. Har nog ganska stora händer…

FeliciaS
0

#20 #21 Han ser ut att vara som mina bebisar i storleken, ungefär. De växer visserligen olika fort och mycket men jag skulle tro att han är ca 7 veckor.

Mvh Felicia

fiffiluren
0

han kan ju ha blivuit ordentligt undernärd som bebis också, det hämmar ju tillväxten jättemycket, så han är nog äldre än han ser ut, tror jag iaf