Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3535 ggr
EvaLuna
0

Livmoderinflammation...?

Vi har en treårig tjej som har haft äggstockscystor med de klassiska symptomen - tunnhårig på sidorna, muckar mycket med & uppvaktar sin burkompis (lika gammal, oxå tjej). Däremot har inte cystorna känts, mao varit små.

För ett par veckor sen kom det lite blod ur underlivet (inget i urinen eller i bajset). Vi for till veterinären, som inte kan känna ngt speciellt i buken eller ljumskarna. På röntgen syns inget. Efter 10 dagar på Baytril verkar blödningen avta, men börjar igen när kuren är slut. ar just påbörjat en andra omgång Baytril.

När jag läser (det lilla jag kan hitta) om livmoderinflammation säjs det ofta att marsvinet blir jättedåligt. Det brukar också säjas att flytningen/blodet luktar illa. I Lenas fall verkar hon möjligen något dämpad, men absolut inte sjuk. Hon äter & dricker normalt, pratar med kompisarna & mumsar hö. Kanske att hon dricker något mer än annars. Blodet (ett par droppar per dygn?) ser friskt ut & luktar absolut inte illa. Hon har aldrig varit dräktig eller sjuk.

Vad ska jag göra med den lilla pluttan? Jag vill naturligtvis inte chansa på en operation då de i det här läget inte verkar absolut nödvändigt. Har nån varit med om nåt liknande? Jättetacksam för alla råd

FeliciaS
0

Det ända jag får upp i huvudet är hur min älskade Sheltieflicka var sjuk och sedan dog, i april i år. Alla symptomer hon hade är precis de som du beskriver, också det du hittat om livmodersinflammation. Jag var inne mycket på äggstockscystor men la det åt sidan ett tag, kommer inte ihåg varför… 

Det var förra hösten, tror jag, som hon först började avmagra - blev tunn över ryggraden och revbenen samtidigt som magen blev som en ballong. Tunnhårig blev hon också, samt var lite ilsk mot sin ena burkompis (hona). Jag kände inte heller några cystor. Vi var med henne hos veterinären två gånger. Ena gången efter att jag hittat en stor klump blodblandad, illaluktande avföringslik hög.

Två gånger kunde hon inte gå ordenligt när man tog upp henne. Hon liksom vinglade omkull hela tiden, och det kändes som hon försökte springa ifrån mig jättefort när jag höll i henne. Första gången varade det en kort kort stund, och några veckor senare hände det igen - samma dag som hon dog. Svårt att säga vad hon dog av eller om hon hade cystor, jag vet inte.

Hoppas det löser sig för din lilla flicka. Tyvärr vet jag inte vad det kan vara, men jag håller tummarna för er.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Jag har puttat upp två trådar där du kan läsa om min Lovika, Hon mår bra idag, ja egentligen har hon ju gjort det hela tiden, eller?

Dom visar ju inte något föränns det är nästan försent.

Jag var desperat då Lovika visade sig vara sjuk. Precis som du skriver så fann man inget dokumenterat om livmodersinflamation m.m på just marsvin. Så det blev att skriva på iFokus.

Ja tyvär som veterinären säger så har ju detta en benägenhet att återkomma. Jag ser var dag med Lovika som en extra gåva och är lycklig så länge hon verkar ok.

Jag dricker själv Aloe Vera Berry Nectar det innehåller bl.a tranbär som ju är bra för njurar m.m.

Lovika får 1 ml per dag av detta, vill tro att det hjälper så att det förhoppningsvis håller ev återfall borta.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tantnett
0

Glömde ju skriva vilka inläggen var.

Lovika är sjuk.

Livmodersinflammation hos marsvin.

Håller tummarna för er.

EvaLuna
0

Tackar! Har jätteroliga nyheter: efter 2 dygn på antibiotika så blöder inte Lena alls. Dessutom verkar hon lite piggare (…) även om hon bara var något dämpad, inte alls sjuk, innan!

Creation
0

Så kul att det verkar ordna sig! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

EvaLuna
0

Lena somnade in hemma i onsdags, lugnt & stilla. Hon opererades i måndags för att ta bort livmoder & äggstockar. När vet hade öppnat henne upptäckte hon att Lena hade en stor tumör på cervix.  Hon tog bort den så gott de gick & avslutade. De hela verkade gå mycke bra trots komplikationerna. Livmodern var ok. Lena vaknade tidigt ur narkosen & verkade pigg. När vi hämtade henne några timmar senare åt hon. Två dagar senare stannade magen av, trots stödmatning med Critical Care. Vi åkte in akut & hon fick magatonibehandling, utan resultat.

De har varit ett par mycke tunga & tomma dagar…

FeliciaS
0

Nä… Stackars älsklingen =/

Vila i frid Lena!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Vad tråkigt :( Jag beklagar verkligen!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

vila i frid lena..och ta väl hand om min phille på andra sidan! han gick bort samma dag… verkligen en tung början på 2009 måste jag säga =(

Cuyi
0

Så tråkit :'(**
Vila i frid Lena <3**
tröstkramar!

emelie92
0

Vad tråkigt :( har haft en marsvinshona som dog pga cystor. åkte till veterinären som sa att det inte kunde opereras för chansen att överleva var inte så stor. tyvärr anar jag att min ena marsvinshona är påväg mot samma öde, så det blir att åka till veterinären snart :/

tantnett
0

Nej vad oerhört ledsamt. Jag har tänkt på er emellanåt och så får jag läsa detta.

Vila i frid lilla Lena.

EvaLuna
0

Putt