Varför bits hon??
Har en marsvinsbebis på 7 veckor som det är full fart på och hon är hur söt som helst. Problemet är att hon bits! Hon sprattlar inte utan sitter stilla i famnen eller när man bär henne, men rätt som det är kan det komma ett rejält hugg. Det är inget litet nafsande utan det går hål och blöder ordentligt. Har aldrig haft ett marsvin som bits förut. Hon bor med sin mamma och en hona till som aldrig bitit eller liknande.. vad gör man åt detta??
Ja vi försöker med det.. får hoppas det blir bättre!

Har du haft något godis i handen då du haft henne ute?
Ibland ger man ju lite gurka eller något gott när man hanterar dom, och doften kan ju sitta kvar i fingrarna.
Eller kanske att hon blir kissig och därmed irriterad?
Marsvin 4-ever
.
Mina är också (snart) 7 veckor och bits :P De har en bitperiod när de är ungar som brukar växa bort av sig själv. Jag säger till dem lite bestämt men ignorerar att de håller på, för det kommer vara väck snart ändå. Det gör rätt ont när mina bebisar bits, men det har aldrig gått hål på huden. Se till att hålla hennes huvud ifrån händerna, eller ha på tunna tyghandskar när ni hanterar henne, så märker hon att hon ändå inte får ut något av bitandet. Men som sagt - det går över :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Aha! Det hade jag inte en aning om att dom kan ha en bitperiod vid den åldern. 
Fast om jag tänker efter så bet ju Vild Vittra min vännina och Ella Rätt o Slätt har bitit mig en gång. 
Marsvin 4-ever
.
Okej, visste inte heller att det kan bli en bitperiod! Hon äter ur handen och sitter hyfsat still i knäet, dock är det lite svårare att ta upp henne då hon gärna försöker fly. Idag badade jag henne för första gången och det var inte populärt, men fönen verkade gå an och jag fick inte ett enda bett! Blev faktiskt förvånad!
Tror inte det är för att hon är kissnödig, hon har säkert bara en trotsperiod.. hoppas den inte varar så länge, sambon har fått en del rejäla huggmärken och tycker inte det är speciellt kul att hålla på med henne… :)
Nu bits Rupert också! Nedrans
Men som tur är så är han så liten så han kan inte bita så hårt.
#5 #6 Ja, alla marsvinsungar som fötts här har haft det, samt mina första grisar Cocos och Cacao som jag köpte vid 6 v ålder, och Hera som kom hit 5 v gammal ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
TS
mina ungar som är 10 veckor bitts med i bland, framför allt när det är något som inte passar dom. Tror det är en form av trots som dom går igenom. när dom va runt 6-8 veckor va dom som värst. så jag tror allt att det kommer gå över.
Enda gången någon av dom bet så det gick hål va i helgen när syrrans kille stoppade fram fingret framför Gucci och jag sa till honom sätt inte finern framför hon biter dig, presis när jag sa det bet hon,
Så jag kan garantera dig att det går över 
Åh vad bra.. hur länge brukar den perioden vara? Hon har inte bitit mig så det gått hål, men sambon däremot har hon gett några rejäla hack i fingrarna.. Det är första marsvinet vi har haft sen bebis, hon föddes ju här, så jag har aldrig haft en sån liten förut. Grisarna vi köpt i djuraffär har ju varit 8-10 veckor och då har den perioden antagligen gått över då.
#10 vad jag märkt så brukar det gå över när dom är mellan 8-12 veckor någon gång men det är nog olika precis som med oss mäniskor alla mognar olka =D, den ena hanen har inte bitit alls men den ena honan är ständigt i farten =D