Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1158 ggr
Laizita
0

Allmänna tips

Hej

Jag är ny här på forumet hittade hit med hjälp av en kompis. Jag åker och hämtar min lilla tjej klockan 8 och ekulle behöva lite tips.

Jag har läst att det är flockdjur och ska ha en kompis, är det jätteproblem med att släppa ihop med en till? Hur gör man det på smidigast sätt?

Gärna lite almänna tips också, återkommer med bilder så fort jag har hämtat henne. :)

/Sofia

Moa-16
0

Är det en bebis?. Är inget stort problem sätt bara ihop dom. Brukar fungera om dom är små. När ska du skaffa ett till marsvin då?. Du har väl läst lite om marsvin?. Så du vet vad dom ska äta och sånt. Finns en massa Artiklar du kan läsa annars..

Laizita
0

Hej igen.

Ja men det är klart jag har läst på massor, sen som lite bonus bakom hade min mamma marsvin tills jag var 10, så har lite hjälp därifrån. Tar över henne för de har tappat intresset och skulle avlivas annars, en liten 5 månadersbebis.

Jag åker och hämtar henne nu klockan 20.00

Anema
0

Vad spännande med en ny familjemedlem :)
Har väl inte så mycket mer att säga än det Moa-16 skrivit.
Tror att det finns en tråd här på forumet om ihopsättning av marsvin ;)

Laizita
0

Ska bli riktigt kul och spännande!

Ska leta upp den tråden och se, måste ju ha en till eftersom såg någonstans att det är lag från 2003 att man måste ha minst 2 eller fler.

EvaLuna
0

Hej & välkommen Laizita!

Jag puttade upp en film från PapaGurk från när våra gamlingar fick träffa nya bebisar första gången. Tjejer är ofta lättare att introducera till nykomlingar, men dominanta damer kan så klart vara bråkiga.

Att låta dem träffas på neutral plats är bra, tex på en filt (& inte i buren där nån av dem redan bor). Ladda med godis, tålamod & nerver av stål. Oftast går det jättebra, ibland kan de bli lite bråk i början. I allra värsta fall går de inte alls, men de tror jag är mycke ovanligt.

Laizita
0

Hej och tack för svaret Eva.

Nu har jag hämtat hem henne och är hur söt som helst lite blyg men det är ju förståligt.

Bilfärden gick bra och har suttit med buren öppen ett tag och pratat med henne så hon lär känna igen min röst. Hon kom fram och nosade lite och åt lite av gurkan jag hade i handen. Jättesöt.

Men nu sover hon. :)

Ska väll ta mig an å köpa en kompis tjej till henne, hoppas de inte ska vara några problem, hur länge ska jag vänta tills ja köper en till liten?

Moa-16
0

Så snabbt som möjligt… Imorgon om det går;)..

FeliciaS
0

Vad roligt att du skaffat marsvin och välkommen hit! :)
Eftersom de är flockdjur ska de inte bo ensamma - hoppas du hittar en honkompis till henne snarast (rekommenderar dig att inte köpa från djuraffär i alla fall). I artikeln "Att sammanföra marsvin" har du lite tips, men eftersom hon är ny hos dig (vilket den andra honan också kommer vara) samt såpass ung räcker det att du först släpper ihop dem på golvet och sedan i buren. Hoppas du hittar en kompis väldigt snart åt din lilla tjej, kanske finns någon uppfödare i dina trakter? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

Var bor du, Laizita? Jag rekommenderar dig att köpa från en uppfödare! Glad

Stort grattis till ditt nya marsvin!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Laizita
0

Tack, jag är jättenöjd, hon är urgullig, dock har jag inte fått någon personlighet på henne rikgtit ännu mer än den förra ägaren har sagt. En bonus är att min sambo gillar henne också! :)

Jag bor i Stockholm, Sollentuna. Ngn uppfödare i närheten?

Moa-16
0

Vad menar du med att du inte fått någon personlight på henne riktigt?. :D..

Laizita
0

Ja jag har inte fått en sån stor uppfattning av henne ännu, det jag har märkt är att hon verkar väldigt tam och nyfiken men lite blyg. Jag satt ner handen tidigare idag och gav henne lite gurka då kröp hon upp i min hand.

Då vart det kärlek. :) Sån liten sötis.

Moa-16
0

Du har ju bara haft henne ett par timmar. Ni har förhoppnings viss 9+ år kvar ihop.

Laizita
0

Ja trodde inte hon skulle komma fram så fort, men när min sambo kom så försvann hon in i huset igen. :P

FeliciaS
0

#10 Okej, klart du inte hunnit lära känna henne än ^^ Och varje dag, nästan, förundras man över nya saker de hittar på! ;)

I Sthlm-trakten finns en del uppfödare - se länk :)

Mvh Felicia

Laizita
0

Tack har kollat en del på den där länken.

Lilla tjejen verkar inte så må bra, de rinner ur ögonen på henne.:(

Så har pratat med den tidigare ägaren som ska komma förbi om ett tag (hon är veterinär).. Så ska vi se, känns inte bra alls detta.

tantnett
0

#16 Så oerhört ledsamt. Hoppas bara att det är lite drag, har du haft öppet något fönster?

Välkommen hit föresten. Hoppas allt blir bra med den lilla.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Laizita
0

Nej har inte haft något drag alls. Frågade henne om de också om de haft det, och inte som hon visste om.

Hon ska komma nu vid 2 så får vi se.

Laizita
0

Nu har hon vart här. Hon tog med henne hem, vet inte va hon ska göra med henne, känns jobbigt, känns som jag har gjort något fel.

Men hon sa iaf att jag inte hade gjort det… :(

Moa-16
0

#19 Men varför tog hon med henne hem?. Hon kan väl inte gör mer än du?. Om hon bara var lite förkyld är det ju ingen fara..

Binajis
0

#20 Hon var ju veterinär så hon kanske skulle göra en riktig undersökning?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

Det kan ju vara något tillfälligt som irriterar att ögonen rinner, inte behöver det vara något farligt för det. I samband med flytten blir de ju lite stressade (nya miljöer) och immunförsvaret är inte lika starkt - det kan ju vara att hon bara dragit på sig en lätt förkylning eller likn. som #20 nämner.

Om hon dessutom är veterinär kan jag absolut inte förstå hur hon kan sälja marsvinet ensamt?

Mvh Felicia

tantnett
0

Men vad ledsamt och varför tog hon marsvinet tillbaka?

Hon kunde väl göra undersökningen klar hemma hos dig? Det behövde hon väl inte ha tillgång till någon speciallokal?

Och är nu marsvinet lite nersatt i kondition mår den ju inte bättre av att åka fram och tillbaka i onödan.

Vad har ni bestämt?

Laizita
0

Här kommer lite updatering.

Hon tog med marsvinet som ja skrev tidigare. Då frågade jag henne också och frågade varför hon var ensamt och varför hon inte hade ngn kompis. De svarade hon inte på.

Sen sa hon att det nog är bäst att hon får komma in till sjukhuset. Frågade varför då sa hon att hon blivit förkyld och de egentligen inte borde sålt henne förän hon var frisk. Sen tog hon med henne, har försökt ringa henne hela kvällen både hem till henne och på hennes mobil, får inte tag på henne. Det enda jag har fåttär ett sms direkt efter hon åkt;

"Förlåt för det blev såhär, jag skulle inte ha sålt henne alls"

Förstår ingenting, hon verkar vara riktigt oseriös om inte annat. Stackars lilla tjej :(

EvaLuna
0

Hmm… va skumt. Jibbigt för både dej & lilla pigflickan ju. Hoppas allt reder ut sej!

tantnett
0

#24 Men vad är detta? Hur kunde hon bara ta marsvinet?

Du hade ju köpt henne, hon var ju din och då är det väl du som beslutar vad som skall ske med henne?

Fick du dina pengar tillbaka?

Vad är det för veterinär? Är hon verkligen veterinär?

Laizita
0

Jag fick pengarna tillbaka, eller hon kastade de på mig.

Jag börjar tveka på om hon är veterinär.. Allt känns bara kaos, jag och sambon är jätteledsna, tårarna rinner en del…

Försökt ringa hela tiden hela kvällen.

Stackars lilltjejen.

Moa-16
0

#27 Va?. Kasta hon pengarna på er?. Låter konstigt..

tantnett
0

#27 Men fy vilket beteende.

Förstår att ni är fullständigt förkrossade.

Inte för att det är någon tröst just nu, men på detta forum har ni alla möjligheter att hitta jättefina friska marsvin och flertal kanonbra uppfödare.

Så jag tipsar er om att söka här när ni känner er beredda igen.

dijete
0

Tror inte ens på att hon är vetrinär, Stackars lilla marsvinstös hoppas hon inte blir ormmat ;/ Vill inte ens tänka på det.. Fyf*n.. Kastade hon verkligen pengarna?;/ Åh nej.. hoppas hon inte avlivas. Hon känns verkligen oseriös den där ''vetrinären''

FeliciaS
0

Nämen! Vilken hemsk situation ni hamnat i :(
Jag tror verkligen inte det är en veterinär, eller ens en seriös människa som har "sålt" marsvin till dig. Stackars marsvin, kanske sitter hon nu ensam i sitt förra hem…

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Men vilken jäkla människa! :O Jag tror då inte heller på att hon är veterinär isåfall en väldigt otrevlig och okunnig sådan! Vad synd att det skulle sluta såhär för er :(

idipidi
0

Oj, vilken jobbig start du fått som marsvinsägare! Om du vill så kan du höra av dig så kanske jag kan hjälpa till att hitta två nya marsvin från lite mer ordnade omständigheter. Dels har jag djur till salu och om jag inte har något intressant så kan jag hänvisa att någon av de andra uppfödarna i Stockholmstrakten.

Laizita
0

idipidi, Jag ska genast kolla in på din hemsida såg att det fanns länk på din profil. Vore jättesnällt om du kunde hjälpa till med de, jag och sambon har bestämt att vänta ngn vecka nu innan vi bestämmer oss för två nya sötisar.

idipidi
0

Maila om du vill! ida_hogberg@hotmail.com

Hemsidan är hopplöst ouppdaterad tyvärr, men mailadressen finns där också. :)

[Lynx76]
0

Vilken konstig människa! Blev hon arg eller varför kastade hon pengarna på dig?

Laizita
0

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte, snackade med Sambon om det efter och han förstod inte riktigt heller varför hon gjorde så.

Hon vart väll irriterad på att ja frågade henne varför hon hade lilltjejen själv och hon int ehade en kompis, vet inte. :(