Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1432 ggr
tantnett
0

Fadder verksamhet?

Sen man blev med marsvin har det gått upp för en hur illa många marsvin behandlas.

Blocket är ständigt översvämmat av ratade marsvin och vissa annonser är verkligen ledsamma, man ser hur illa djuren far.

Moa-16 har ju en tråd gällande ett sådant fall. Blicken på det marsvinet Teddie säger allt, blicken är helt död på det stackars djuret.

Nu har ju Teddie fått sin räddning till ett förhoppningsvis bra liv.

Men vi har tyvär nog inte sett det sista akutfallet från blocket m.m.

Märk väl jag talar om akutfall! Marsvin som verkligen far illa.

I dessa fall krävs det jourhem som tyvär dessa ägare oftast inte har något intresse av att betala. Då dumpar dom hellre över djuret på första bästa.

Här kläckte jag idéen om ett fadderprojekt. Har man själv "knökafullt" av djur hemma men ändå vill göra en insatts för fler djur, och vem vill inte det i synnerhet för misskötta djur?

Varför inte då stå som fadder för ett marsvin under tiden h*n är placerad på ett omplaceringshem?

Man kan ju även vara flera faddrar på ett marsvin.

Eventuella veterinär kostnader anser jag bör åläggas jourhemmet. Eventuella kastreringskostnader om så önskas av ny ägare  åläggs självklart den nye ägaren.

Fadderkostnader innefattar alltså marsvinets foder/strö kostad samt eventuella transportkostnader under jourhemstiden.

Finns det fler på MIF som hade varit intresserade av fadderskap?

Är min idé helt tokig?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Jag tycker att din idé är jättebra! :)
Det vore något att tipsa alla djurhem om. Själv skulle jag absolut vilja stötta det och vara fadder åt något marsvin, men som fattig gymnasiestudent är det svårt - då behöver man pengarna för sina egna små ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Jag tycker att det är en bra idé. Det bästa vore om man mejlade till alla omplaceringshem och föreslog den idén.

Din idé är alltså att man skänker en summa till ett visst djur regelbundet när den bor på ett omplaceringshem? (om jag har förstått det hela rätt?)

Moa-16
0

Kan funka. Är ju inga stora summor vi snackar…

[Colina]
0

Jag tycker det låter som en jättebra idé Glad

Själv har jag ju klurat på att starta omplaceringshem men känner att det blir lite stort att ta tag i just nu. För det mesta har jag dock utan problem plats och tid för en extra gris eller två som behöver omplaceras så behövs det tillfälligt hem kan jag ordna.

tantnett
0

#2 Vissa specifika marsvin man själv bestämt, helt rätt.

Alltså inget bindande månatligt, då ens fadderdjur flyttat.

#1 självfallet har man kämpigt ekonomiskt som student. Då är man glad bara man får ihop till sina egna djur. Skrattande

emelie92
0

Precis som jag skrev ovan tycker jag att det är en bra idé! :) Men sedan undrar jag om det finns några lagar och bestämelser kring det här med att vara fadder. Behöver man betala skatt eller något liknande? Eller är det helt okej att bidra med pengar hur man vill? :)

Laizita
0

Låter som en jjättebra idé!!

Creation
0

Det låter ju som en bra idé. :) Kanske är det något att föreslå för Marsvinshjälpen och Eragons?
**
#6** Man kanske kan fråga något katthem. De har ju ibland "fadder-program".

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Lynx76]
0

vilken bra idé, jag är absolut med, så fort jag fått fast jobb och ordentlig lön, vilket inte är fallet nu tyvärr =( Även om jag inte kan ta emot fler marsvin själv så kan jag ju vara med och sponsra.

Fiona
0

Vilken bra ide =) Jag är också en fattig stackare ;) Men några slantar i månaden kan man ju lägga undan, ingen kan göra allt men alla kan göra något! Det där lät skumr är det så man säger ?! *S*

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Moa-16
0

Men det är ju inga 500 lappar vi pratar;). Någon 20 räcker ju.. Jag har inte ett öre just nu dock;).

Aristarcos
0

Vad bra att ni engagerar er… :) det är tur att det finns så vänliga själar !!

emelie92
0

Jag skulle kunna tänka mig att betala 50 kr/månaden till ett marsvin (om vi nu ka börja prata pengar) och jag tror att för den summan så täcker det ett marsvins månadskostnad :)

Anema
0

Bra idé! ;D

[Liinda]
0

Jag tycker också det låter som en jättebra ide! :) Men jag är som FeliciaS också en fattigstudent som måste lägga alla pengar på mina egna djur. Så tyvärr kan jag inte hjälpa :/

tantnett
0

Nu har man ju flera egna marsvin samt fri tilllgång på hö och spån/halm från stallet, så ärligt talat kan jag inte svara på vad ett marsvin kostar i drift per vecka?

Någon här som kan svara vad en rimlig kostnad på ett marsvin per vecka kan gå på? Om man nu måste köpa hö/halm, spån m.m. Givetvis skall även grönsaker också inräknas.

Sen skulle ju även fadderskapet kunna "skräddarsys" för var enskild om man så vill. Exempelvis vill man bidra med en slant då och då om än mycket liten vill jag tro det är välkommet.

Eller man skickar en anpassad summa av ens ekonomi var månad som går till samtliga inhysningar.

Som sagt allt är nog välkommet.

idipidi
0

Ett annat sätt att bidra är att bli stödmedlem i marsvinshjälpen som ju drivs som en förening.

[Lynx76]
0

50 kr låter ganska lite för ett marsvins månadskostnad… det käkar nog mina upp på nån vecka ;)

Moa-16
0

#18 Dina ja;). Hur många har du då?.

Ett marsvin äter inte så mycket ändå. Ett av mina marsvin skulle nog bara kosta 30 kr i månaden högst. Hö ett är ju gratis här. Och spån köper man ju mycket på en gång..

FeliciaS
0

Jag för faktiskt in alla marsvinskostnader på papper just nu, just för att jag är nyfiken på vad det kostar/mån. Ska bli intressant att se resultatet, men det kommer dröja ytterligare ett tag.

Mvh Felicia

[Lynx76]
0

#19 haha ja det var kanske lite överdrivet, men jag har inte hö gratis och det kostar väl en 50 kr i månaden bara det, sen alla grönsaker och sådär. Spån slipper jag då jag kör med fleece.

[Lynx76]
0

3 har jag förresten, glömde skriva det.

tantnett
0

#19 Som jag ju skrev så efterlyste jag inte vad ett marsvin kostar i drift om man har gratis hö.

30:- kronor per månad räcker inte till att föda ett marsvin, om man skall betala hö/halm/spån, foder, grönsaker.

Möjligtvis 30:- per vecka.

Creation
0

#23 Det beror väl egentligen lite på hur många djur personen som har hand om omplaceringsdjuret redan äger?
Någon som har 20 marsvin redan kanske redan köper mat i sådana mängder att ett djur mer eller mindre inte gör någon som helst skillnad i kostnad för denne.
Maten kostar ju också olika mycket på olika platser.

Det är nog svårt att komma fram till någon summa som passar alla.

Men man måste ju kanske inte nödvändigtvis sponsra med pengar om man är fadder? Hö, pellets eller grönsaker kan man kanske också dela med sig, om man har möjlighet att skicka detta, det är billigt där man bor och personen man ska sponsra är i behov av det.

Sannich
0

Gör en lista på vad jag köper i månaden, och vad det kostar mig med 5 marsvin.

Hö: 80kr i månaden, köper hö av vår bonde.
Pellets: Oxbow; 110kr för 2,25kg. Men har precis köpt denna storlek, så ingen aning hur länge den räcker.
Kutterspån: 30kr i månaden (balen kostar 60kr men räcker två månader)
Grönsaker: 200kr i månaden, då de får minst 4 olika grönsaker varje dag.
Övrigt: ca 100kr, beroende på vad jag köper för saker till dem. Denna månad blir det ny klosax, tass salva och mysbädd.

Sammanlagt: ca 520kr, vilket jag tycker blev lite, men det är nog för att jag jobbar med djurprodukter och köper allt för inköpspris också. Sen är de relativt bortskämda med massor av grönsaker i olika former, men mest för att jag vill att de ska ha en bra varierande kost.

FeliciaS
0

#25 Det var en dyr bonde :O Betalade 60 kr för hö som kommer räcka i minst 4 månader. Annars tror jag vi ligger väldigt lika till, däremot har mitt marsvinsantal varierat en hel del det sista.

Mvh Felicia

Creation
0

Totala kostnaden för marsvinen

Det är en gammal tråd om det. Men min kostnad kan jag lova är större än jag skrivit där. ;) Förmodligen dubbla kostnaden.
Om man räknar tillbehör, spån, hö, grönsaker.

tantnett
0

Tror man kan räkna med cirka 100:- ett marsvin/per månad.

emelie92
0

#28 - Oj, 100 kr/månad per marsvin! :O

Jag hade ingen aning att marsvin kostade så mycket! I mina öron låter det lite extremt, men jag ska skriva ner alla kostnader för mina 2 marsvin nästa månad och se vad det blir för månadskostnad :)

[Liinda]
0

Jag har ju 11 marsvin och dom kostar mig inte så mycket i månaden. Typ Hö=50, spånbal=74 och så grönsaker för kanske 300 kronor. Så mina 11 marsvin kostar mig strax över 400 kronor i månaden.

Moa-16
0

100 kr i månaden för ett masrvin. Nja..

[Liinda]
0

Fast det är klart har man bara 2 eller så och man inte köper stora balar med spån eller köper hö från djuraffär då blir det dyrt

Ruffsen
0

Bra idè

[Lynx76]
0

Skulle gärna  köpa från nån bonde, om jag hade plats att ställa höet på… nu blir det mindre och dyrare förpackningar. Har iofs hittat ett hö som är jättebra, så köper det gärna.

Sannich
0

Anledningen till att mitt hö blir dyrare är att han kör hem det till mig, höet är kollat (de gör analyser på sitt hö vid varje skörd) och det är alltid grönt och fint. :) Att jag har en så hög kostand är pga pelletsen, då jag inte räknar med att de äter upp den påsen på en hel månad.. Så jag kommer kanske ligga runt 400-450kr. :)

FeliciaS
0

#35 Okej ;) Ja, ska man räkna bensinkostnaden för hököpet blir det ju dyrare :P Köpte min Oxbow för en dryg månad sedan och har använts till 7 marsvin - ännu är den inte slut :)

Mvh Felicia

Creation
0

Tror inte att det går att komma fram till en summa som passar alla, som sagt. Var och en får väl välja hur mycket den vill sponsra.

Minsta krona kan göra skillnad. ;-)

Tindrar
0

Priset är antagligen olika beroende på årstid, vilka grönsaker (t ex om man ger sitt marsvin egenodlad persilja, vitkål, morötter, billigaste parikan, grönt utifrån) Sedan tycker jag inte att hö kostnaden är speciellt stor eller strökostnaden. Men samtidigt så är det fadderskap vi pratar om inte att man betalar hela marsvinets kostnad. Men kanske går en månadskostnad på runt 200kr

Och måste bara säga att jag tycker idén är jättebra. Men med tanke på att jag är så liten så kan jag nog inte betala in summan själv, och att få någon av mina föräldrar att göra det är nog inte så sannolikt. Men får tjata lite:P

zuperzita
0

på tala om fadder hade det varit bra! Jag har alltid tänkt på det :)

Och om kostnader på marsvin så drar det iväg för mig :s..

Men jag skämmer bort mina väl.. Kanske 400 för två marsvin ibland :)

På vinterntern är det dyrare än på sommaren.

vinter: 400:-

sommar: 200:-

Aristarcos
0

#36 har en 2,25 kg säck användts i 7 månader hos dig till 7 djur ? Min 2.25 kgs tog slut på 3 månader :/…på 2 marsvin ;)

tantnett
0

Jo min gissning på 100:- per mån/ett marsvin är ju ett genomsnitt.

Självfallet varierar kostnaderna inviduellt.

Även jag har ju betydligt mindre kostnader per marsvin, då jag ju som sagt har tillgång till mycket från stallet.

Men för att komma fram till en snittsumma tror jag cirka 100:- är överenstämmande.

Då är det räknat på inga specialpriser, typ billigt hö från någon bonde m.m.

Samt bensinkostnader för att få hem varor.