Billigaste?
Hej!
Jag undrar vad ni köper eran mat till era marsvin och hur mycket det kostar. Jag köper all mat i djuraffären. Men vart köper ni eran och i vilken stad köper ni? Hur mycket kostar det?
Jag köper hö hos ett tävlingsstall, 2:- per kg, dvs 20:- för 10 kg hö, som nu räckt över 2,5 månad, men som börjar ta slut.
Sen använder jag mig av Oxbows foder, 2,25kg för 179:- men priset skulle gå upp till ca 225 framöver (hos veterinär klinik) och då det i princip tagit slut så har ju fodret kostat mig 179:- för 2 månader.
Grönsaker köper jag bara i vanlig affär..eller hämtar utomhus..

Jag köper hö hos Granngården som är rätt så dyrt men har inte letat bonde än, ca 100kr för en hö"bal" som går i en sopsäck. Pellets är det carrier (som hon bara får lite av) blandat med 4-kornkross. Pelletsen köper jag också på Granngården och kommer inte ihåg vad den kostade och 4-kornskrossen på Willys för ca 17kr och som räcker ett tag. Grönsaker/växter/frukter på en mataffär eller egenodlat/i trädgården.
Jag köper hö hos en bonde, 2,50 kr/kg. Spånbalar köper jag på Naturnära för 65 kr/balen. Pelletsen är Oxbow Cavy Performance, ca 199 kr/2,25 kg.
Grönsaker i mataffären, från odlingen eller Årstiderna om vi får marsvinsgrönsaker där.
Försöker undvika att köpa någonting i djuraffär då det är dyrt. Höet i djuraffären här är dessutom inte särskilt fint, och kraftfodret vill jag inte ge till mina marsvin. Att jag inte vill bidra med pengar till deras verksamhet är också en anledning.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag köper Lottie på maxi 29 :- per påse
Lottie kanin och marsvins pellets, havre och vete 7 kg; köper jag på granngården för ca 105 kr
hö & spån; gratis från ett stall
grönsaker; köper i affären ;)

5# va billigt men jaghar bara 3 stycken grisar en säcjk med 7 kg hade varat en hel evighet här
#6 billigt å bra ;) men mina marsvin får knappt nå pellets allt, så den 7 kg säcken går även till mina kaniner och chinchillor ;)
Hittade hö nu, hos min kompis medryttarhästs ägares granne :P ska köpa tio balar för under 17 kr styck, ska vara 11 kg i varje, underbart hö, luktar SÅ gott, grönt och fina strån. I Gävle typ.
Annars får de gräs från trädgården nu, samt äppelgrenar. Vitkål och paprika från affären. Spånbalar ska vi försöka hitta också..just nu har de sånt spån från typ konsum, superpackat i 1-kg's-påsar. Samt lite toa-lätt.
Helena
#8 Oj, 110 kg hö? :O Här köptes 24 kg, och det tycker jag är riktigt mycket till mina 7 grisar ^^
Mvh Felicia
#9 Måste köpa en hel del, beräknas räcka ungefär ett halvår. Det är så fint hö, det tar slut snart, och vi har plats till 10 balar.. jag har ju fem vuxna grisar som lever på hö och gräs och grönsaker, de käkar mycket :)
Helena
#10 Okej ;) Mitt hö köpte jag för en knapp månad sedan, om minnet stämmer, och det var hur fint, väldoftande och grönt som helst. Av förvaringen här inomhus blir det tyvärr mindre grönt och den härliga doften försvinner delvis… Fast så är det tyvärr med allt hö ändå :P
Mvh Felicia
#11 Vi har garage..mörkt och torrt, funderar på att lägga höet i papperssäckar för att det ska bevaras i så fint skick som möjligt.
Helena
#12 Åh, vi med - fast det rymmer bara bilen :P Jag har mitt i papperssäckar, eller 3 IKEA-påsar också.
Mvh Felicia
#13 Vi har våran bil utanför garaget, haha, det är så mkt flyttkartonger där att inte bilen får plats :P Men det borde gå att ha bilden och hö i vårat :) Samt typ gräsklippare och sånt
Helena