Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1097 ggr
soetisen
0

Ny kompis?

Jo det är såhär att jag har en marsvinhona på 6,5 år. Hennes kompis dog för ett tag sen och hon är tyvärr ensam nu.

Jag funderar på att skaffa en ny kompis till henne i liknande ålder så att hon inte behöver vara ensam. Men jag undrar om gamla marsvinhonor är svåra att sätta ihop med en ny som också är rätt gammal? Jag vet att man ska låta dem träffa varandra på en neutral miljö och sen städa buren. Min Tissi är lite dominant av sig också, blir det lite krångligare då?

Eller ska jag låta henne vara ensam? Hon är ju ändå ganska gammal. Men jag gör ju såklart det som är bäst för henne.

- Medarbetare på studier.ifokus

Moa-16
0

Det bästa för henne är om hon får en kompis. Det kan gå bra, Oftast gör det, det också. Kan du inte köpa en unge då?. Du verkar ju veta hur man sätter ihop dom på ett bra sätt. Så det går säkert bra.

Aristarcos
0

Borde väl funka om du hittar en undergiven äldre hona utan problem, det blir nog mest problem om du skaffar en ranghög precis som den du har kvar… de tidigare ägarna borde ju säkert veta om det marsvinet är av låg eller hög rangtyp..

paronskrutten
0

Hade två ganska ranghöga honor, lät de hälsa på golvet tills de slutade skrika på varandra, sen gick det bra ^^ Det borde gå att sätta ihop två äldre honor, men det är såklart individuellt. Lycka till!

Helena

soetisen
0

#1 Jag vill inte ha marsvinsungar, det är därför jag funderar på äldre. Men skönt att höra att det brukar gå bra.

#2 Jo det var ju det jag tänkte, hennes kompis var av låg rangtyp så det funkade jättebra. Men det är lite svårt att hitta äldre marsvin på 6+ men jag ska leta vidare :)

soetisen
0

#3 Vad bra att det funkade då kanske jag ex kan prova en ranghög som henne :)

Men det är alltså inget alternativ att ha henne själv?

Moa-16
0

#5 Nej. Marsvin är flockdjur och trivs inte ensama.

paronskrutten
0

#5 Det är ju lättare med en hona som är lägre i rang, men för mig gick det utan bråk.
Nej, det är bäst för henne att få en kompis.

Helena

Rafflan
0

var bor du? jag har en snäll hona på 3 år som jag vill ha ut på foder pga att min styvfarsa blivit allergisk så måste bli av med lite djur.

Du kan ju få ha henne på foder tills din gammling går bort. Och då får min tös flytte hem igen :)

soetisen
0

#8 Västmanland. Men jag kan inte riktigt ta en ny just nu, eftersom jag ska bort och vill gärna få tid med dem för att se att dem funkar tillsammans.

Rafflan
0

#9 asså hon får stanna här så länge det behövs. Det är inte akut, bara om du var intresserad av en sån lösning :)

PS: Jag bor också i västmanland ;)

Moa-16
0

Gammling?. 6,5 år är ju inte så gammalt;). Tänka på att marsvin kan bli över 9 år.

soetisen
0

#10 Jag kontaktar dig om det behövs :)

#11 Jaha, hade för mig att dem max kunde bli 8 år men att det var väldigt sällan. Sen att jag läser att dem flesta dör vid 5 års ålder. Och att Tissi för det mesta bara sover så jag vet inte om hon har det så långt kvar :/ Men kan ju vara för att hon är ensam..

deluxe
0

Jag tycker absolut att det är värt att skaffa en kompis åt henne, då får hon ju bästa möjliga livskvalitet den tid hon har kvar. Vill du inte ha fler marsvin senare så kan du ju alltid låna hem en hona, precis som Rafflan föreslog. Glad

FeliciaS
0

Självklart ska hon ha en kompis som förgyller hennes sista år :) Rafflan har ju ett jättebra alternativ, ananrs finns ju omplaceringsgrisar som kanske kan vara ett par år.

Två honor är sällan problem att sätta ihop, för att underlätta så mycket som möjligt kan du bada dem och sedan introducera dem för varandra på en neutral yta. Låt dem gå där tillsammans med lite utspridda matbitar tills de har lärt känna varann. Inte förrän då kan du släppa in dem i den nystädade buren.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

soetisen
0

#14 Smart ide att bada dem!

Men tack för alla tips, det blir så att jag skaffar en liten kompis till min Tissi. Kan tyvärr inte göra det nu men om ungefär en månad så ska jag fixa det!

Moa-16
0

#15 Varför vänta så längeFörvånad.

Stephanie-D
0

Jag tycker absolut att du ska skaffa en kompis till henne :) (Nu har inte jag läst igenom hela tråden så jag vet inte ifall detta har skrivits redan) Om du inte vill ha fler marsvin så kanske du kan låna ett marsvin av en uppfödare?

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

FeliciaS
0

#15 Mer om sammanföring kan du läsa i artikeln "Att sammanföra marsvin" :) Vad bra att hon ska få en kompis!

Hon har ätit och varit någorlunda pigg sedan kompisen gick bort? Annars skulle jag försöka införskaffa en kompis snarast, marsvin kan dö p.g.a saknad av artfrände.

Mvh Felicia

soetisen
0

#18 Hon äter och dricker som vanligt så allt är som det ska på den biten. Det är väl det att hon sover lite mer. Men jag försöker vara med henne så mycket som möjligt och jag märker att hon blir gladare då :)

FeliciaS
0

#19 Okej, vad bra :) Huvudsaken är att hon får en kompis i alla fall.

Mvh Felicia

Creation
0

#15 Jag tänkte precis samma sak som du förra året. Jag skulle skaffa en ny kompis till mitt sjuåriga marsvin en månad efter kompisens bortgång, eftersom jag skulle resa bort. Hon mådde bra så länge jag var hemma, men under tiden jag var bortrest gick hon bort.
Och hon åt normalt hela tiden…

Jag skulle verkligen rekommendera dig att skaffa en kompis åt ditt marsvin. Jag vill inte att fler ska råka ut för det jag råkade ut för.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

soetisen
0

#21 Hmm, då kanske jag får tänka om! Men hon är inte helt ensam, utan pappa är kvar. Jag kanske kan försöka få honom att klappa henne lite då och då. Men jag ska försöka hitta en kompis iallafall.

FeliciaS
0

#22 En människa eller annat djur kan absolut inte ersätta marsvinskompis. Det är inte klappar hon behöver utan någon att bete sig naturligt och kunna kommunicera med :)

Mvh Felicia

Creation
0

#22 Det gjorde min mamma när jag var bortrest. Hon tog upp mitt marsvin varje dag och myste(minst en halv timme per dag).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.