Skaffat Marsvin :)
Hej!
Har skaffat marsvin nu. Dom älskar det vänstra hörnet på buren och när man klappar dom så kurrar dom gärna lite. Men, när dom kurrar är det "Oh my god, hjälp! Jag kommer att dö"-kurr eller ett "Oj vad skönt det här var"-kurr?
Har ni några tips till att få dom tama? Har försökt och lyfta ut dom i mitt knä och klappa lite. Även matat dom för hands (ibland, de har ju sin matskål full med pellets och paprika också). Finns det mer bra tips?
En utav dom (inte gett namn ännu) slickade även på mina fingrar x']
Är det bara att ha tålamod eller ska jag ändra på något jag gör? De är båda köpta i affär så de är inte så tama ifrån början.
Vad kul! ^^ Citerar från artikeln "Skaffa marsvin", hoppas det är ok för artikelskrivaren. :3
"Hur får jag mitt marsvin tamt?
Marsvin är otroligt sociala djur, som med lite tid och ansträngning inte så svåra att få tama.
Köper du från uppfödare är marsvinet oftast redan handtamt, köper du däremot från djuraffär kan det vara ganska otamt.
Men med massor av gos, och godsaker (vägen till ett marsvins hjärta går igenom magen), så kommer du snart ha en tillgiven och mysig kompis.
_Marsvin bits nästan aldrig, visst provsmakar de ibland. Men något riktigt bett har jag aldrig hört talas om. Min pojke slickar bara, han sitter gärna på min axel när jag ligger i sängen och slickar på mitt öra."
_Jag tycker det låter som att du gör rätt i alla fall
När jag fick mina första marsvin var jag rädd för dom
…
Skoj med nya marsvin! Jag tror oxå du gör rätt - läs allt du kan hitta & fråga dej fram.
Kurret du hör gissar jag är "hjälp vi blev lite rädda nu". Marsvin är ju bytesdjur är lite skygga av sej. Dessutom känner ni ju inte varann så väl än. Om de är som jag tror kan man höra samma kurr om nån t ex nyser eller skramlar med en nyckelknippa. "Faaaarligt"
De flesta marsvin tycker att de är mer eller mindre otäckt att bli lyfta. De lär sej förhoppningsvis att tolerera det.
Ha de så kul med dina nya vänner & välkommen hit till marsvinsforumet!