Avbitna framtänder!!
Hej!
Jag upptäckte idag att mitt marsvin Chintz har två lösa framtänder! De är liksom avbitna fanns inte helt, de hänger liksom löst kvar i munnen. Shit, vad gör jag nu liksom? Ska jag bara låta det vara eller försöka dra ut framtänderna?? Ska jag ta henne till veterinären??

Dom kan slå ut framtänderna eller bryta av dom, det är sånt som händer ibland, men det växer ut nya så det är ingen fara. Är dom lösa så kommer dom att lossna helt men det kommer nya på nån vecka, men du får tänka på att ge henne små bitar av grönsaker och sånt.
Jag skulle ha låtit det vara, se till att hon äter bra och som #2 säger ge henne mindre bitar av grönsaker. Tänderna kommer att lossna av sig självt, det blir nog inte bättre för att du försöker dra ut dom liksom :)
Hanna
Min äldsta hanes var av helt en gång, men dom växte ut fint igen, och vad jag kan minnas så tog det inte så lång tid för dom att bli längre, jämnare och fina igen! Så det blir nog bra. Säger som de andra, se till så att hon äter bara :)
#6 Nämen oj! :O Jag tycker det låter konstigt att det är just Chintz som råkar ut för det. Något måste det ju vara, att bara tappa dem sådär kan ju inte vara helt normalt liksom :P
Var de bara lösa och hängde löst i munnen, eller har hon gnagt på något tror du? Kanske behöver hon lite mer gnagmotstånd så att tänderna vänjer sig vid att bita i hårda saker ^^ Jag vet inte, men när tänderna börjar komma igen - se till att hon gnager mycket på grenar, knäckebröd osv. och om det kan hjälpa. Händer det yttligare igen bör man nog ringa och prata med någon marsvinskunnig veterinär.
Hade du dem förresten utomhus idag och märkte det därefter? Var det inte samma sak sist, att du märkte det efter att hon varit ute?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 - Tänderna är fortfarande kvar i munnen men det är en tidsfråga innan de åker ur. Det hände när hon var i uteburen, precis som förra gången. Kanske är det något i uteburen som är orsaken..
Men jag ska ge henne lite mer kvistar, knäckeröd, morötter för att ge henne mer gnagmotstånd (när tänderna är tillbaka) och se om det hjälper.

#8 Kan hon ha fått panik och rusat in i gallret?

#9 - Nja, det är möjligt men det tror jag inte. Hennes nos ser fin ut men såklart möjligheten finns att hon har rusat in i gallret.
Jag får nog helt enkelt bara låta det vara och ta henne till veterinären om hon skulle tappa tänderna en tredje gång eller flytta henne till en mer "snällare" utebur där hon inte kan skada tänderna.
Konstigt, då är det alltså något som har med att hon är ute att göra. Du får stenhårt sitta och övervaka henne hela tiden när hon är ute i fortsättningen, för att se vad det är ;) haha, blir jobbigt… Sätt något mjukt material nedtill *tänker*
Du har ingen gammal matta eller något som du kan sätta en ca 20 cm hög kant på insidan längst ner runt om i buren? Eller liggunderlag? :P Får hon kan väl inte ha fått loss dem på annat sätt än av det hårda gallret? Kompostgallerspjälarna (eller vad man ska kalla det) är ju rätt hårda, kan ju hända att hon bitit på dem? ^^
Mvh Felicia

Jag har ett marsvin som också brutit av tändena två gånger på sådär tre veckor. Jag tror att det är troligare att de bryts av när de är "nya" pga hur de andra tänderna växt.
Envishet och drömmar
#12 Ja, du får göra det ;) Eller sätta upp en övervakningskamera så att du ser vad som händer :P
Mvh Felicia
Usch två gånger på raken, hoppas du kommer på vad det är…