Bråkar ? ;(
Mina 2 hanar Leo å Theo har börjat bråka tror jag Leo hoppar på Theo som om han försöker para sig å jag tycker det är synd om theo så nu har jag särat på dom men vad ska jag göra? ;(
Bättre är ifall du låter dem vara tillsammans och inte håller isär dem. Att de rider på varandra är inget konstigt, de håller förmodligen bara på att lösa rangen. Låt dem fortsätta och reda ut det.
Så länge de inte biter varandra så att det blir sår tycker jag att du ska låta dem hållas.
Ifall man särar på dem när de bråkar kommer de med stor sannolikhet bara börja om från början med bråket när de träffas sen igen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Okej ska ta tillsammans dom nu då dom har bara varit ensamma i typ 5 min ;)

Bara att man känner sig så elak mot Theo när han får Leo på sig hela tiden :/
Det är helt normalt beteende för hanar ;) Att sära på dem kan ofta leda till att de kommer sämre överens när man sätter ihop dem sedan igen. Men 5 minuter borde inte göra någon som helst skillnad :) Så länge de inte gör varann illa ska du låta dem hållas.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kollade till dom nu det är lite bättre nu jagar iaf Leo inte honom :)
#4 Kan inte honor göra så också? Min ena tjej gör det regelbundet, kanske någon gång i månaden.
Förlåt för att jag tog frågan i din tråd.
Jag tycker inte att du ska sära på dom, dom gör bara upp rangen som tidigare inlägg sagt. :)
#6 Jodå, men det är mer en regel än undantag för hanar, om man säger så ;) Min äldsta hona här hemma får lite konstiga beteenderyck och jagar/bestiger de andra under ett par timmar ett dygn ca 1 g/mån. Nu har hon dock inte gjort så på länge, det är jag glad för :)
Mvh Felicia
#7 Okej, min gör det och har gjort det sedan ett år tillbaka. Andledningen till att jag inte har dom i mitt rum, tyvärr. Lite kul att ha sina egna marsvin i sitt rum.
Kan man lösa detta?
#8 Jag sover i vårat gäst-/arbetsrum när Saga är jobbig :P Startade en tråd om det för ett tag sedan, tror du skrev där. Men nä, tror inte det finns någon vidare lösning tyvärr… Fast jag flyttade ut Saga när hon höll på en natt då Frideborg var dräktig, på morgonen höll hon inte på alls utan var helt vanlig :)
Mvh Felicia
#9 Okej, vad synd.
Tack för svaren! :)
Förlåt hanna!
Jag har nio hanar och speciellt en av mina jagar sin kompis och försöker rida på honom. Fast det är ju inte hela tiden utan ganska sällan. Det verkar som om den som gör detta vill bekräfta att han fortfarande är ledaren. Efter något varv runt buren så är det lugnt igen.
Däremot har jag en som inte försöker rida på sin kompis utan bara uppvaktar honom med knorr och rump-gungande. I den buren är det mycket oftare oväsen för när han uppvaktar så pratar den andre och liksom protesterar. Väldigt jobbigt när det händer mitt i natten!
Låt dom hållas så reder dom ut vem som är ledaren i buren och lugnet återkommer. Så länge de inte gör hål i varandra så är det helt normalt 'det är jag som är boss' gruff.

#10 Gör inget ;)
Ska bara säga att nu är de cool lungt i buren så det är bra ;)
#12 Okej, tack såmycket :)
Vad bra, då är det väl antagligen bara ett rangbråk dom hade, som kan återkomma någon gång då och då :)