Extra stor bur
har mina marsvin fått nu ;) De har fått den vanliga 120 buren samt 80 buren ihop, satte klivstenar på bägge sidor så de lätt kunde ta sig emellan, vilket resulterat i att förutom att de hoppar över till andra sidan så hoppar de även upp på husen
vilket annars inte hänt speciellt ofta. Kan ej visas med bild för närvarande då kameran är på semester med resten av familjen
men de är så söta så liven.. men det är nog bara en tillfällig lösning då det tar väl mycket plats i köket..

Jag gjorde exakt lika dant för 4 dagar sen! :D fast min 100 bur och 80 bur ;)
Härligt för grisarna! :)
Snart sätter jag ihop mina två burar, 137*59 (+ övervåning 80*60) resp. 118*65 cm - ska bli roligt att se hur de reagerar ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#0 - Vad använder du som klivsten? Stenar? ;P
Ska kanske skaffa marsvin om ca ett år, och behöver alla tips jag kan få :)
#2 - Hur sätter du ihop dem då ? :)
#4 Det är en bokhyllebur m. övervåning och en egenbyggd bur (modell som en bokhyllebur) med lucka. Luckan ska vara öppen nermot ett hus i bokhylleburen så de enkelt kan gå emellan burarna. Alltså, bokhylleburen kommer vara lite längre ner än den andra buren. Bilder kommer när det är fixat! :)
Mvh Felicia
#6 Fint det låter. Ska bli kul att se bilder när det är färdigt. :) Planerar du att skaffa fler marsvin nu när buren blir så pass stor?
#7 Tack!
*tralalalalaa* ;) Who knows…
Mvh Felicia
Jag använder mig av gjutna platta stenar som normal ligger utanför huset, men som har fått bli perfekta klivstenar för marsvinen *S* om du köper sådana så tippar jag 20- 30:- per sten ungefär ;)

Jag satte för något år sedan ihop två 100x50cm burar med varandra. Tog då vanliga tegelstenar och la på var sin sida. Har fotat det tror jag men kan inte hitta bilderna:/ Men iallafall bara två ihopsatta burar (kapade halva kortsidans galler på båda burarna) med tegelstenar emellan.
#10 Jag har inte delat något galler, utan bara tagit lös det ena helt och hållet och ställt det uppåt ;)

#11 Ok:) Förstod inte riktigt hur du ställt överdelen, men du får visa på bilder sen:D
# har kilat fast den lite mellan burarna de står som ett L mot varandra kan man säga, så den på högkant står kilad emellan just nu. Och lite fastsatt med en gummisnodd. ;) Förstår du bättre då ?

Så här har jag ställt burarna, det röda är sido gallret från den lilla buren ståendes uppåt. De små fyrkanterna klivstenarna. Sido gallret på kortsidan på stora buren ligger ovanpå den mindre.
Räknade ut att de hade ca 1,12 kvm nu till sitt förfogande dvs: så nu har de gott om plats de två ;) för man får väl lägga ihop arean på båda burarna som burens totalarea ;)
Burens area: 1.113 m²
I buren får man ha 7 marsvin.
…eller t.ex. 5 marsvin och 1 hona med kull.
…eller t.ex. 4 marsvin och 2 honor med kull.
…eller t.ex. 2 marsvin och 3 honor med kull.
…eller t.ex. 4 honor med kull.