Ska jag börja med torrfoder?
Hej
I nuläget ger jag mina marsvin grönsaker morgon och kväll.
(Oftast bestående av broccoli, morötter, vitkål, persiljerötter, kålrot, paprika, persilja ibland, gurka mm.)
De får inget torrfoder eller pellets, men jag tycker att det börjar bli lite drygt att göra iordning så pass mycket grönsaker morgon och kväll, det blir 2 fulla matskålar 2 gånger per dag. Dessutom lämnar de ofta mycket av maten.
Jag vet att många här har fri tillgång till torrfoder/pellets för sina marsvin och lägger in grönsaker under dagens gång.
Jag undrar därför om det är en bra idé att byta till torrfoder/pellets och ge dem grönsaker under dagens gång, eller är deras nuvarande matvanor bättre?
Den första månaden jag hade mina marsvin hade jag alltid i pellets i deras matskålar tillsammans med grönsakerna, men det var inte alls populärt. Undrar därför om det finns något godare torrfoder än pellets? (vet dock att gnagarblandningar är strängt förbjudet!)
Berätta gärna vad du har för torrfoder till dina marsvin och hur ofta, mängd och utbud grönsaker de får per dag. Samt vart det kan köpas! 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Håller dina marsvin en bra och stadig vikt på din nuvarande kost tycker jag absolut inte du ska byta. Då finns det ingen anledning att ge torrfoder/pellets. Hö och grönsaker är det bästa, deras basmat. Ge lite mindre grönsaker om de inte äter upp bara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De flesta använder väl Oxbows. :) Finns hos veterinärer. Hur är det med egna blandningar av t.ex. havre och kornkross av olika slag? Eller ska de ha det mer sällan?
#2 Mina har fri tillgång på havre och kornkross eftersom de alla behöver lägga på sig (två är ungar och växer). Jag tycker kornkross och havre är en jättebra blandning kraftfoder! :)
De har också ätit Oxbow Cavy Performance, men nu när det är slut har jag istället beställt Cavy Cuisine.
Mvh Felicia
#4 Räcker det egentligen att ge dem grönsaker 1 gång om dagen?
När ni pratar om havre, är det havregryn ni menar eller är det något annat? Alla mina marsvin är under 1 år (födda i december och mars), och skulle kanske därför behöva något foder så de kan "lägga på sig"?
Finns kornkross att köpa på vanliga mataffärer?
Det jobbiga med mina grisar är att ibland är det helt tomt i skålarna när det är matdags, och ibland har de iknappt ätit någonting 

Det räcker absolut att bara ge dem grönsaker en gång om dagen.
Mina marsvin har fri tillgång till hö och vatten (dräktiga, digivande och växande får även fri tillgång till pellets, Lottie, samt havregryn) sen får de grönsaker varje kväll.
Ibland är jag snäll och ger även de andra marsvinen pellets och/eller havregryn.
Jag ger även mina marsvin kligröt ibland (kruskakli normalt, havrekli till de som behöver öka i vikt).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
jag snodde hannas idé har havre och havregryn ^^
#5 Vad är Lottie, och var finns det att köpa?
#3 + #7 Vart finns havre och kornkross att få tag på?

Lottie är märket på en sorts pellets, jag köper min på granngården men har även sett det i flera djuraffärer (dock bara de små påsarna och dessutom till ett högre pris än på granngården), vissa matvarubutiker har också det, men det tror jag tillhör ovanligheterna.
Det finns tre sorter
Orange (Havre & vetekli)- den sorten jag använder. Innehåller enligt förpackningen allt vad kaninnen/marsvinet behöver i näringsväg (vilket inte stämmer).
Rosa (Äpple & morot) Enligt förpackningen ska den motverka övervikt samt vara bra för immunförsvaret och ögonen. (Mot övervikt är det bästa dock att skippa pelletsen).
Blå (Maskros & linfrö) Enligt förpackingen ska den vara bra för magen samt ge fin päls & hud.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 - köpte på zoo.. haha orkade inte leta mycket mera, men finns ofta på granngården och sådanna affärer!
#5 Eftersom de har snabb ämnesomsättning så är det bättre att dela upp det på två gånger/dag, tycker jag. Det är bättre med två mindre portioner (som de äter upp) än en stor (som de kanske lämnar delar av).
#8 Helhavre och kornkross finns på lanthandlar (ex. Granngården/Lantmännen), eller butiker där man köper hästfoder. Det brukar också vara billigare än att köpa små förpackningar från vanliga matföretag. Havre är energirikt och väldigt nyttigt, jättebra för marsvin som behöver extra energi (ex. om de växer, är dräktiga, digivande, gamla, sjuka). Kornkross är fiberrikt och gör att deras magar får jobba, något som är jätteviktigt för deras ämnesomsättning. Pellets är absolut ingen nödvändighet, men bra att blanda ut med om grisarna har lite svårare för att lägga på sig/hålla hullet. Tipsar om artikeln här :)
Mvh Felicia

Jag ger mina grisar grönsaker 2 ggr per dag men inte mer än att de äter upp det. Jag brukar ge dem något som är mer att gnaga på tex morot/broccoli och så lite som är rikt på vatten och de tycker är väldigt gott tex gurka eller sallad. Sen har de alltid hö och vatten. Jag provade att ge dem lite pellets i början men de har nog inte ens smakat på det. Havre är populärt, så de får de då och då…men de är lite på tjockissidan mina latmaskar så inte förmycket av det.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus

Fortsätt med det du har;)
||Elin||
"Hakuna matata"