Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1869 ggr
Maninerna
0

Konstigt!!

Mitt marsvin, som fyllde 6 i onsdags, har blivit lite dålig. Hon slutade äta och dricka ett tag. Förra veckan typ. Då tänkte vi ta henne till vetrinären, och jag var helt beredd på att hon kanske skulle behöva avlivas. Men sen på lördagen började hon äta precis lika mycket som hon brukar, hö och allt! För höet hade hon inte rört men sen åt hon. Och det ligger även bajs i buren och så. Men under tiden hon inte åt verkade hon jätte pigg! Eller hon var det! Men hon blev ganska mager och ett tag kom det blod från springan eller nåt jag förstod inte rktigt vart det kom ifrån. Men hon dricker inget´nting förutom vattnet i gurkan. Det finns kiss i buren men jag vet att hon inte dricker för det är alltid fullt i vattenflaskan. Hon är fortfarande hur pigg som helst och spurtar runt, inte riktigt lika mager längre efter som hon äter! Tycker det är konstigt attt hon är så pigg…

FeliciaS
0

Var bloden i urinen? Piper hon när hon kissar?

Viktigt är att hon äter hö. Marsvin måste ha en fiberrikkost, utan hö och fibrer kollapsar deras magar. Vad får hon för grönsaker och mat i övrigt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Maninerna
0

bloden var typ i urinen och så ja. För vi tvättade henne där nere för det blodigt och då bajsade hon och då kom det blod. Hon piper inte när hon kissar. Hon äter hö, sallad, kål och gurka.  men hon blöder inte längre.

FeliciaS
0

Hrm, konstigt. För när de har bl.a. urinvägsinfektioner så brukar man hitta blod i urinen, men oftast kvider de samtidigt som de kissar. Vet faktiskt inte om det händer att de inte gör det.

Ge henne fiberrika grönsaker som broccoli, kålsorter (som du ger - bra), paprika och mycket rotfrukter: morötter, palsternacka, persiljerötter, rotselleri, kålrot, kålrabbi, samt rödbeta och potatis i liten mängd :)

Hennes burkompis/-ar mår helt bra?

Mvh Felicia

Maninerna
0

okej jag ska ge henne det.  nej dom mår bra!

Maninerna
0

eller hon har inga burkompisar* tänkte på mina kaniner det blev lite konstigt. Men hon hade men jag får inte ha fler marsvin för mamma :(

FeliciaS
0

#4 Okej, vad bra :) Men som du säger är hon ju rätt gammal och då blir de oftare sjuka och även tunnare. Håll koll på att hon äter och dricker (bajset i buren kan ju vara från burkompisarna?), samt om du ser något mer blod.

Mvh Felicia

Maninerna
0

men hon har inga bur kompisar (se 5#).  Men hon dricker inget men det finns ändå kiss :O

KexChoklad
0

Det är lag på att marsvin ska vara minst två och två

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Tindrar
0

#8 Om det inte är något som gör att det inte går, typ att marsvinet bråkar med andra marsvin och inte klarar av att gå med andra:)

Filosofia
0

Eftersom det är blod i urinen kan det vara urinvägsinfektion eller urinsten. Då kan de också kissa mer än normalt, vilket kan vara förklaringen på varför det är kiss i buren fast hon inte får i sig så mycket vätska. Du bör ta marsvinet till en kunnig veterinär. Om det är urinvägsinfektion behöver hon antibiotika. Du kan också testa att ge extra c-vitamin. Och är det urinsten lär hon behövas röntgas eller genomgå ultraljud. Vad får hon för mat? I många pelletssorter finns det en för hög halt av kalcium som kan orsaka urinsten. Likaså salt- och mineralstenar, så det ska marsvinen inte ha.

Berlau
0

Ojsan!
Såg inte tråden förens nu, hur mår hon nu Nikita?
Hoppas det blir bättre, men hon är väldigt gammal faktist.
Lycka till! :) <3

FeliciaS
0

#7 Jaså, okej… Kanske du kan hitta en hona att låna så blir hennes sista tid så bra som möjligt? :) Marsvin mår inte bra ensamma och ska enligt lag hållas minst två och två.

Mvh Felicia

Berlau
0

Vill bara säga att jag känner Nikita sedan ungefär fyra år tillbaka och hon Vet att man ska ha två marsvin. Men hon får inte, och när jag berättade det var Mellan redan gammal och hennes mamma ville antagligen inte skaffa det för risken att det också skulle bli ensamt efter Mellans död.
Dom har även andra djur och då kan det bli svårt att skaffa flera marsvin. Men om Nikita skaffar fler marsvin någon annan gång kommer hon såklart skaffa två. Hon är världens djurvän det kan jag lova och gör allt Hon kan för att hjälpa dom. Men hon får inte bestämma allt (lixom jag och många andra) om sina djur och antalet.
Säg till om jag glömt något, gärna kritisera mig men hon har en andledning och jag tycker det är onödigt att ta upp nu. Först och främst ska vi ta reda på problemet. :)

EvaLuna
0

Ja misstänker att Mellan kanske har livmoderinflammation. Om de inte gör ont när hon kissar & blodet inte kommer i kisset utan närsom… De är ovanligt med pyometra, som de kallas, hos marsvin, men de förekommer.

De finns ett par äldre trådar om de från tantnett & mej.

Maninerna
0

10# hon får i bara lite pellets på kvällen eftersom  många säger att dom inte ska ha mer än så.

14# tror också det är nåt sånt.

Maninerna
0

13# haha tack alma!  Jag har faktiskt velat ha ett marsvin från erragons som är lika gammalt men mamma har inte låtit mig köpa det.

FeliciaS
0

#15 De behöver ingen pellets alls när de är vuxna. Som kraftfoder räcker helhavre jättebra. Sedan beror det mycket på vilken pelletssort man ger, de flesta är tyvärr inte alls anpassade till marsvins behov med alldeles för lite kostfiber och för mycket protein, fett och salt.

Mvh Felicia

Maninerna
0

17# okej jag vet inte hur den här är, den är för kaniner och marsvin vilket är ganska praktikst eftersom det är dom djuren som jag har som äter pellets.

FeliciaS
0

#18 Kaniner och marsvin har olika näringsbehov. Jag föreslår att du tar bort pelletsen helt för henne, behöver hon kraftoder kan du ge henne kligröt eller helhavre :)

Mvh Felicia

Maninerna
0

19# okej :)

Berlau
0

#20 Hoppas fina lilla Mellan blir frisk, kligröt älskade min Selda verkligen! ;) Så det tippsar jag om, finns en artikel om det.

Maninerna
0

#21 Jag vet inte riktigt hur man gör det men okej!

EvaLuna
0

Mitt tips är att ge henne antibiotika så att inte ev inflammation blossar upp så att hon blir jättedålig. Ta henne till en vet som skriver ut ex Baytril. Även om hon inte är direkt sjuk nu så kan inflammationen plötsligt ta fart (im de nu är en inflammation…)

Maninerna
0

Nu mår mellan hur bra som helst igen! hon dricker och äter och hon blöder inte!

Moa-16
0

Marvsin dricker oftast inte så vi ser,Har jag hört. Men mina dricker typ jämt;). Om hon blir dålig gå till veterinären. Men bra att hon mår bra nu!. Sen tycker jag att du ska skaffa en kompis till henne. Då blir hon säkert gladare!.

Maninerna
0

jag vill jätte jätte gärna ha en kompis men mamma vägrar! har sex djur redan så hon tycker väl att det räcker…

Moa-16
0

Men då kan du ju berätta för din mamma. Att marsvin är flockdjur!. Och ska minst vara två och två!. Har hon alltid varit ensam?

Maninerna
0

Har försökt men det är som att hon tycker ''äsch hon är ändå gammal''. nej hon har bott med en kanin innan. men det finns ett marsvin på erragons som också är sex år och jag skule så gärna vilja ha dom två tillsammans…

Moa-16
0

Stackars marsvin:(. Kaniner och marsvin ska ju inte vara tillsammans som du säkert vet!. Att hon är gammal är ingen ursäkt till att ge henne en kompis och ett bra liv dom få år hon har kvar!. Om inte annat kan du ju omplacera henne till någon med ett till marsvin. För det där är ju viktigt.

Maninerna
0

fast hon är typ lite ''ensamvarg'', men visst är det viktigt det vet jag.

Moa-16
0

#31 Och hur vet du det?. Om hon aldrig har varit med ett annat marsvin?. Tror att hon skulle uppskatta sällskap extremt mycket!.

Maninerna
0

vi försökte med min kompis marsvin en vecka då jag skulle passa dom men hon var bara stressad och ville bara vara själv i ett hus.

FeliciaS
0

#31 Men marsvin är flockdjur. Det är inte så konstigt om hon beter sig så om hon bott ensam länge, och definitivt ingen anledning till att fortsätta låta henne bo ensam. Ni kan ju låna en kompis till henne. Jag lovar - två marsvin tar varken större plats eller mer tid (tvärtom, eftersom de är med varandra) än ett marsvin.

Mvh Felicia

Maninerna
0

jag vet men jag är 12 år och bestämmer inte sj'lv, mamma vägrar så vad kan jag göra?!

dijete
0

#35 Tro mig, jag har nästan samma problem,men tjatat nu så i morgon kommer grannens marsvin hit som vi ev. ska adoptera (hon är gammal tror jag)

Maninerna
0

#36 lyxigt! jag har tjatat i ett år nu :(

dijete
0

#37 Jag har tjatat i fyra år ^^

Maninerna
0

#38 okej ^^

Moa-16
0

#38 Stackars ditt marsvin också då;).

FeliciaS
0

#36 Men hade ni inte en Teddyflicka på gång? :P

Mvh Felicia

emelie92
0

Jag hade mitt marsvin ensam i 1 månad och 4 dagar en gång och då blev mitt marsvin ganska slö och åt sämre.

Jag hoppas att du hittar en kompis till marsvinet, men jag förstår att det är svårt om din mamma säger nej :)

dijete
0

#40 Hon har ju inte varit ensam hela tiden :P

#41 Nope, Jag hade en unge på G, men jag vill inte att det marsvinet ska bli depp när tiff dör för hon är gammal.. Detta marsvinet är nog tre.alltså ett år yngre :P

FeliciaS
0

Hur går det med din hona? Är hon bättre/sämre?

Jag hade också det problemet med mina två första marsvin. I januari 2004 dog en utav dem, den andre blev sjuk i samma veva (han hade varit det ett litet tag, men blev sämre iom. att hans bror dog). Han dog senare på året tyvärr, ett par dagar efter att jag köpt två nya grisar. Sedan dess har jag aldrig haft ensamma marsvin och kommer aldrig ha det igen ;)

Mvh Felicia

Moa-16
0

Krångligt ni får det att låta., Köp ett marsvin "bara". Inget marsvin ska behöva gå ensamt om det så är en vecka en månad eller 6 år;).

FeliciaS
0

#45 Jag håller med - inget marsvin ska behöva få gå ensamt :)

Mvh Felicia

dijete
0

#43 Tröttare, har hon blivit pga. åldern. Ok,vad tråkigt att höra!

#45 Säg det till min Mamma :P

Moa-16
0

#47 Svara du på dit eget inlägg?. ;).

Tycker att en vuxen djurvän som kan lite om marsvin,Ska förstå det själv faktiskt!. Sen om du har många djur (ni) kanske ni ska sälja av några;). Ev marsvinet som ni har går själv. Dom blir så mycket piggare och gladare med en kompis-Jag lovar). Sen blir det ju inte mer jobb med två grisar!. Kanske att man måste göra rent buren lite oftare och att lite mer grönsaker går åt. Men ett marsvin ska inte behöva "lida" av att ni har många andra djur och envisa mammor;).

dijete
0

#48 Moa, du vet inte bakrunden,varför! Du har förutfattade meningar! Mamma är världens djurvän, Men hon tycker inte hon behöver en kompis då hon är självständig av sig.. Hon är uppe 7 timmar per dag med oss och gosar ,varav 3 med mig när vi leker. Hon lider apsolut inte! Jag har en shetlandsponny, han tar inte tid spec. mycket,en katt och till hösten ev. ska vi köpa två hästar till, så för många djur har vi inte..

Moa-16
0

Jag skulle kalla det många djur!. Självständig?. Är ju inget barn;). Utan ett marsvin som säkert skulle tycka det vore roligt att få en kompis som var på samma nivå och prata som hon. Är hon uppe 7 tim med er och gosar. Hm,.,.,

dijete
0

#50 Det är inte många :P Om du har några problem ta det via PM, eller just det.. Det går inte. Punkt slut! Hon är uppe,ja believe it or not.

Moa-16
0

#51 Va inte så dryg;)… Jag har inga problem. Ni ska köpa en katt och två hästar. Men ett litet marsvin. Nej. Hm, underligt. Och hästar om något djur behöver mycket tid. Ok, om hon nu är utanför buren och gosar med er i 7 tim om dagen vilket jag har svårt att tro på, Vilket inte är så konstigt!. Och?. Hon behöver ändå en av sin art. Då skulle hon säkert bli gladare och piggare. Men gör som du vill!.

dijete
0

#52 Läs mitt inlägg noga! Nu har du läst fel, Om du bara söker bråk,Vänligen lämna iFokus lite! Hon är det! 3 tim med mig,en med mamma,tre med bror..

Moa-16
0

Ja 7 tim alltså!. Låter väldigt konstigt!. "Om du bara söker bråk, Vänligen lämna iFokus lite". Den var nästan bra!. Jag söker bara svar!.

sotlynx
0

Men herrejissses Moa! Det ända du gör här inne är att tjata öronen av folk! Jag är så innerligt trött på att 75% av trådarna slutar med att du hackar på folk om "lagen" och att du vet bäst. Alla har inte samma förutsättningar som du! Kan du inte se det? Och om du tror att livmoderinflammation botas med att man har MINST två marsvin, vet jag inte riktigt mer vad som kan tilläggas diskussionen! Jag vill läsa diskussioner om marsvin här, inte pubertala angst-påhopp! LÄGG AV!

Inlägget redigerat av Medarbetare.

Moa-16
0

#55 Ursäkta, Nu förstår jag inte riktigt…

sotlynx
0

#56 Nej, det är helt tydligt!

Moa-16
0

Hörru!. Ge dig själv. Om det är någon som hoppar på någon här så är det du!. Marsvin ska vara två och två. Om det nu kan vara så svårt att förstå.

Denna kommentar har tagits bort.
Maninerna
0

#58 det är inte så himla lätt att övertala sin mamma okej? bara för att du kan det så kansk inte alla andra kan det?!

KexChoklad
0

Visa din mamma lagen. Jag ( ja jag ) Kan faktist anmäla henne för att ni bryter mot lagen .. Marsvin ska vara två och två ( om det inte finns en anledning till att marsvinet inte kan vara med andra ) Så enkelt är det!

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Moa-16
0

#61 Om två av mina marsvin skulle dö. Så skulle jag aldrig låta mitt marsvin gå ensamt. Om nu jag inte skulle få ett till marsvin. Så skulle jag omplacera. Då det inte är rätt mot marsvinet!. Ni har ansvar för att ert marsvin får det bra. Jag säger inte att dom inte har det bra!. Men en kompis är väldigt viktigt i ett marsvins liv!. (Starkt exempel).

Sandra-B
0

Personangrepp är inte tillåtet på marsvin.ifokus.se.
Ber er därför att lugna ner er och återgå till att diskutera vad tråden ursprungligen handlar om.

Har man problem med en annan medlem så får man antingen ta det via PM eller helt enkelt ignorera det.

//Sandra, medarbetare

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

sotgurkan
0

58# det är inte världens lättaste att bara skaffa ett marsvin .hennes är ganska gamal och blir det mer kompliserat.

0#mina marsvin kan typ inte drika ur flaska så dom dricker ur en vatten skål . det kan du kanske testa om du är orolig. :)

Moa-16
0

#65 Ps, Det blir inte mer kompliserat bara för att man har ett lite äldre marsvin…

sotgurkan
0

66# det är det . det är svårt att hitta en partner som är gamal. och om hon köper en ny och den andra dör behöver den "nya" en partner. jag tycker oxå att det är jätte viktigt jag har inte sakt att jag inte tycker det, bara att det är svårare än man tror. tänk om hon kanske inte vill ha ett marsvin efter det då måste hon sälja den "nya" och så . man kan ju låna det tycker jag låter som en bra idè

Berlau
0

Nikita, jag funderar på om du skulle vilja ha ett av mina marsvin? Tills Mellan går bort? Skulle ju gå ifall det är ok för din mamma? Tänkte på att då kan ju jag bara ta tillbaka henne om Mellan gå bort..? Såklart inte om du inte får. Men de tär ok för mig, då blir ni ju inte bundna heller. :)

Berlau
0

Nikita, kan du ringa mig ikväll om du tycker det låter bra? :)<3

dijete
0

Nu är hon här!

Moa-16
0

Finns många omplaceringar med äldre marsvin.

#68 Vore ju en bra lösning;)!. Fast som jag förstår det, Är inte problemet att hon inte hittar ett marsvin. Utan att hon inte får ett till marsvin.

Berlau
0

#70 Vem är här?

dijete
0

#74 Lisa,

Maninerna
0

#69 ja det skulle jag kunna göra men det är bara det att nu har jag ju flyttat så hur ska vi få hit nån? Får se sen när mamma kommer hem om hon tycker det låter bra. Men är det verkligen okej då? För hon kan ju leva i nåt år till och då kanske du saknar det.

Berlau
0

#76 Jag kan väl komma och hällsa på någon gång och ta med mig en då :) Vet inte riktigt vem än, lite fundersam över det. Du kanske får ta Berta, ska nog ta och fråga lite marsvinsvant folk här ifall det blir av.
Vad har din mamma sagt? :P
Har du mitt nya mobilnr?

Moa-16
0

#77 Vart lite nyfiken). Har du många marsvin?. ;)

Maninerna
0

#77 ta den som känns bäst, jag ska fråga mamma också. Ja jag har ditt nr.

Berlau
0

#78  Jag har tre marsvinstjejer :) Så en kan man ju "låna ut" för ett tag, ingen blir ju ensam här heller.

#79 Frågat? :)

Maninerna
0

#80     ja hon sa nej :(

FeliciaS
0

#81 Vet hon om lagen?

Det tar varken mer tid eller plats med yttligare ett marsvin, och marsvin ska bo tillsammans med andra marsvin.

Mvh Felicia

Berlau
0

#81 Varför!? Herregud vad konstigt, jag tar ju tillbaka henne när Mellan går bort.. "/

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.