Hur?
Hejhej!
Jag undrar vilket som är det bästa sättet att ta upp ett marsvin på om dom bara springer iväg?
Och så undrar jag hur man göra marsvin tamare ^^
Puuuuuutttt
Bästa sättet tycker jag är att stänga in dem i ett hörn om man måste ta upp dem snabbt.
Annars får man börja träna, ha något gått med dig i handen så marsvinet vågar sig fram självmant. Kanske en bit gurka? Om du alltid har något med dig i buren så kommer marsvinet tillslut att komma fram av sig själv.
Sen får man träna på att ta upp dem, ofta, jag har inget bra tips på hur man tränar de på minst stressfulla sätt men det kanske någon annan har :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack så mycket!
Putt :)

jag tar typ en bit sallad eller persilja och har i handen då kommer marsvina fram och då är det bara att ta upp dom :) har inte haft dom en vecka än men det går framåt :) i början var dom lite skygga men med lite mat så funkar allt :D
tack :) men dom springer ju ändå bara iväg ^^
du får vara envis. det kan ta flera veckor innan de självmant kommer fram och vill bli lyft, vissa marsvin kommer aldrig att vilja bli lyta heller, är olika från individ till individ
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Brukar ta med en hand framifrån och en bakifrån om de försöker rymma ifrån mig ;) och alltid försiktigt med lugna rörelser..men du får ge det lite tid också så blir det nog bättre med tiden !
Tack!

Brukar också fösa in dom i ett hörn, särskilt ungar som brukar vara väldigt snabba och svåra att ta upp. men annars får man försiktigt röra dom och börja kela lite då brukar dom oftast stå stilla och man kan ta upp dom utan problem.
Tacktack
Jag brukar klappa mina marsvin en stund eller några gånger innan jag plockar upp dem. Då blir de helt lugna och avslappnade och går att ta upp utan att de gör motstånd nästan alltid.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
okej