Skitiga burar
Idag såg jag en blocket annons men det är ej den första annonsen man ser på marsvin med bild där marsvinens bur är Genom skitiga. Den jag såg idag gissar jag på ej städat på 3-5 veckor. Inte ens den ena flocken på 8 honor jag hade ihop skitade ner så där ens på en vecka. O då är den i annonsen endast 2 marsvin.
Hur kan man fotografera sådan skitig bur med marsvinen i o ha den i en till salu tråd. Skäms inte säljaren att visa upp så smutsig bur?
Hur tänker ni som lägger ut till salu annonser där man ser en skitig bur?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det där har jag oxå tänkt på flera gånger. Man vill väl göra bra reklam för sin vara kan man tycka?? Lika så när marsvinen har superlånga klor på bilden, lika illa det…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Jag tar bort sågspån och bajs mm. 2 gånger i veckan och rengör den med rengöringsspray 1 gång i veckan.

Du ställer frågan (Hur tänker ni som lägger ut till saluannonser där man ser en skitig bur)? här på detta forum?
Den kategorin människor som har dessa annonser befinner sig inte på MIF.
Dom har inget intresse av sina djur och saknar fullständigt empati och förståelse för sina stackars djurs situassion.
Förstår faktiskt inte varför du sätter in detta inlägg här? Självklart skall ju detta ämne belysas, men då gäller det ju att frågan ställs till rätt människor.
Marsvin 4-ever
.

Även om de inte läser på MiF, så brukar de flesta människor vara ganska strikt fostrade när det gäller städning och försöka upprätthålla en viss fasad när det gäller ordning och reda. Lite pinsamt att lägga ut en annons på Blocket med en ostädad bur mao.
Jag tror att man inte ser att det är skitigt utan vant sig vid att det är normalt att det ser ut så. Har sett det irl hemma hos folk med djur. Man har verkligen olika idéer om vad som är en skitig bur t.ex. Har sett folk missköta sina djur grovt men inte alls förstå det utan tvärt om tycka att de sköter dem bra. T.o.m. samtidigt försvara sig på internetforum och säga att det går elaka rykten utan grund o.s.v.
Jag har funderat en del på det här och tror att man gradvis sköter dem sämre och därför vänjer sig och inte ser skiten eller känner lukten. Det är bra med utomståendes ögon ibland!

#5 Det är möjligt att jag har fel i min tro att dessa människor ej befinner sig på detta forum.
Men om man håller sina djur i "sanitär" olägenhet samt missköter dom gällande kloklippning m.m. är ju intresset lika med noll. Då söker man sig väl inte hit?
Marsvin 4-ever
.
#6 Och det är min övertygelse att det åtminstone finns enstaka såna personer här, även om jag såklart inte kan svära på det. Men jag baserar det på erfarenheter från flera andra forum som liknar det här, där jag kännt fler personer IRL. Min erfarenhet är att ytterst få missköter sina djur med vilje, eller är ens medvetna om att de gör det. Istället brukar de flesta försvara sig med näbbar och klor och bedyra att de visst är såå måna om djuren. Jag vet t.o.m. folk som haft otroligt magra djur och otroligt skitiga burar, som inte förstått varför djur på djur "mystiskt" dött hemma hos dem. Sen varit genuint ledsna för detta och dessutom lagt ner många tusenlappar på veterinär för att utreda varför djuren dött. Människan är en komplicerad varlese… :-/
Jag tror att intresset för djur ändå kan vara stort, men att man av olika anledningar inte orkar sköta dem och inte heller längre ser att djuren inte sköts bra.

#7 Usch då! Ja visst är människan en komplicerad varelse.
Kom precis att tänka på en person som till en vän till mig utgav sig för att ha ett fantastiskt akvarium.
Denne person var fullt fungerande utåt, till och med ansågs aktad. Min vän och personen blev bekanta i helt andra sammanhang och fann även att dom hade det gemensamma intresset akvarium.
Men då min vän av en händelse skulle besöka personen så visade det sig att det fantastiska akvariet fungerade som kisslåda till hans katter!?
Den glasbaljan hade nog inte sett varken vatten eller firrar på dom senaste åren. "Förhoppningsvis" 
Marsvin 4-ever
.
#8 Det finns folk till allt…

Jag har inte läst igenom era inlägg men, jag tror det kan vara så att man har blivit "hemmablind" alltså att man inte ser hur skitig buren är eftersom man har lagt på sig en vana att inte städa buren så ofta och då märker man inte när buren sakta men säkert blir smutsigare och smutsigare.
En annan grej kan vara att man tror att marsvinen gillar att ha det lite smutsigt hos sig i buren. Jag fick höra av min kompis pappa att jag bara skulle lägga ett nytt fräscht spån på det gamla, och endast tömma allt spån i buren 1 gång i månaden(!) Jag kommer inte ihåg anledningen till varför, men det var något om att marsvin trivdes att ha det så..
Jag förstår inte alls hur man kan bli hemmablind vad gäller skitiga burar, även om jag kan tänka mig att så är fallet för dessa människor. Jag byter i mina marsvinsburar varannan till var tredje dag, beroende på vilka av mina marsvin det handlar om. Jag har marsvin som dricker mycket och därför kissar mycket, samt marsvin som knappt dricker något alls, och där håller det sig alltså fräscht längre. Men det skulle väl aldrig falla mig in att bli van smuts och illaluktande burar, särskilt inte som jag vet att det är skadligt för mina djur!
Alla människor är olika. Vissa tycker ju att de har jättestora burar, medan det egentligen är burar där marsvinen knappt kan vända på sig. :S
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag tror inte att personen ifråga nödvändigtvis måste ha blivit "hemmablind". Kanske har den följt råden den hört/läst alldeles för väl? Man ska ju anpassa sina rutiner till sina marsvin, inte efter vad folk säger passar dem och deras marsvin.
Mina två marsvinshanar smutsar lätt ner sin bur på 3 dagar. På en och en halv vecka utan städning kan jag tänka mig att buren skulle bli helt "genomskitig". Hade de haft en mindre bur än 120x60-buren de har nu (ex. en 100x50) hade det förmodligen bara behövt gå en vecka innan den blivit riktigt äcklig.
Om jag då hade följt råden om att man "bara" behöver städa en gång i veckan hade buren varit riktigt skitig i slutet av veckan.
Nu kan det ju vara så att personen som skrivit annonsen är blind för hur länge man kan vänta innan man städar buren igen, men det kan ju också vara så att den följer råden alldeles för väl.
Bara en tanke.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det är ju sant. De allmänna "rekommendationerna" är ju att byta en gång i veckan, inte så som det borde vara; alltså byta när det behövs vilket oftast är minst ett par gånger i veckan.
Mvh,
Moa
Det har jag inte tänkt på. Vad är det för rekommendationer ni menar då, alltså var har ni läst det?
Hur ofta man behöver städa varierar jättemycket tycker jag. Dels beroende på burstorlek, underlag och antal marsvin, men också mellan olika individer. Det kan skilja ganska rejält i hur mycket de dricker och därmed hur blött det blir. För att inte tala om skillnaden sommar/vinter beroende på att på sommaren får mina massa grönt utifrån och då blir det skitigt mycket fortare… :-/
I princip överallt där man läser eller då man frågar på djuraffären så svarar många att man behöver städa ungefär en gång i veckan - men som du säger så varierar det ju jättemycket. Vissa marsvin behöver ju ha städat till och med varje dag.
Mvh,
Moa
Man ser ju hur det ser ut i buren, oftast så blir ju höet också skitigt och det måste ju ofta ut med underhålande rengöring iemellan åt, nu har jag ju bara haft marsvin med gräs så jag vet inte hur det blir sen **S*