Hur stor vattenflaska?
Jag ska snart inhandla vattenflaska till bokhylleburen. Den ska sitta i en vattenflaskhållare för cykel. Men ungefär hur stor ska flaskan vara, tycker ni? Visserligen får jag kolla vad som passar i hållaren också. Kollade i affären idag, och det fanns en flaska som rymmer 600 ml och en lite mindre som rymmer 320 ml. Hur mycket förfriskar sig de små liven egentligen? :P

Det varierar faktiskt väldigt hur mycket de dricker, beror mycket på hur varmt det är samt om de får grönsaker med mycket vätska men är även väldigt individuellt.
Jag har Sippy vattenautomater från Ferplast, tycker det är helt klart den bästa vattenflaskan som finns. Den finns i treolika storlekar, den största rymmer 6 dl och den mellersta 3 dl, hur mycket den minsta rymmer vet jag inte.
Jag har tre stycken av den stora modellen och en av den mellersta.
Det finns tå olika upphängningssätt, antingen använder man "snurran" eller sugproppar (båda medföljer). Jag använder "snurran" till vattenflaskorna när de är i burskåpet, sugpropparna till den ena bokhylleburen (sitter fast på elementet) samt en egen anordning gjort av "höbalsband" till den andra bokhyllan.
Vattenautomaterna är dyrare än vanliga vattenflaskor men jag tycker helt klart att det är värt priset.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag en stor som Sandra har. Dom är otroligt bra!
#1 Den låter ju väldigt bra, även om den inte säljs i affären här. :( Det skulle gå på ett ut för mig. Hållaren kostar runt 20 kr och vattenflaskan minst 50 kr, så… Men kommer den inte för högt upp om den inte sitter fast på själva bokhylleväggen, utan ovanför? Eller är den jättelång?
Förresten; måste man rycka bort hela Sippy-flaskan med sugproppar och allt när man ska byta vatten/rengöra flaskan, eller sitter den i en separat hållare?

#5 Separat.
#6 Det låter ju strålande. Vill helst slippa skruva genom plastmattan. Är sugpropparna hållbara, så att de inte tappar "sugförmågan" efter ett tag? Vattenflaskan är ju ganska tung när den är fylld. Får leta vidare i fler affärer och se om den finns.

#7 Dom är hållbara, hade ett par som hållde i tre år, efter det bytte jag bur och flaska då slängde jag dom andra.

Jag har använt mig av sugpropparna sen någon gång förra året (kommer inte riktigt ihåg när) och än så länge fungerar de bra.
De har dock släppt nån gång när jag haft problem med att få loss vattenflaskan från hållaren och slitit lite extra men det var bara att ta lite vatten på sugproppen och trycka fast den igen.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Har tittat på Sippy & tycker dom verkar jättebra. Kul att höra så positiva omdömen. Främsta förtjänsten tycker jag verkar va att dom är lättare att hålla rena än vanliga vattenflaskor. Stämmer de? Hur gör man ren själva pipen?

#10 Man kan plocka isär den :)
Jag har två vattenflaskor, samma modell som #1. I den ena buren är det en 6 dl, i den andra en 3 dl. Jag har skruvat fast hållaren (som syns på bilden i länken i #1) i burkanten resp. i en egentillverkad liten hållare (svårt att förklara, ska leta upp bild).
#10 Den kan plockas isär, metalldelarna lägger jag i kokande vatten och sedan är de som nya igen! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

När det gäller vanliga vattenflaskor så passar 600 ml perfekt i en sådan flaskhållare. 
jag själv har en 600ml flaska som räcker mer än väl till mina :)

Jag har en 320 vattenflaska. Men jag har ju 2 sånna, så mer än 640 ml dricker ju inte 2 stycken på en dag, för jag byter ju varje dag, även om de inte druckit upp. De älskar ju färskvatten x)