Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1400 ggr
Arinah
0

Färgfundering

I maj födde min nonself brindle black/golden 5 ungar. De var alla lika henne i färg med mer eller mindre brindling. Pappan är nonself black magpie. Ikväll har jag suttit med färgkalkylatorn, och hur jag än vrider och vänder borde inte någon av dom vara black/golden. De borde enligt kalkylatorn vara black/white eller lilac/white.

Kanske är det magpiegenen som spökar?

Mormor: Brindle Black /golden

Morfar: Tort n white

Farmor: Black magpie

Farfar: Chokolate magpie

Finns någon kunnig som kan förklara?

idipidi
0

Det är helt i sin ordning som det ska bli om pappan är magpie. Magpie har genotypen aa B- crcr ep- P-.

Vad har du matat in i kalkylatorn?

Aristarcos
0

vad är en färgkalkylator för något, finns det på nätet Obestämd?

Sandra-B
0
Arinah
0

Jag anade att det kunde vara så. I kalkylatorn går det ju bara mata in själva färgerna, och det är det jag gjort.

Har suttit länge och lekt med olika kombinationer, det var riktigt kul. Har lärt mig lite om genitik på köpet.

Är det möjligt att få magpie i nästa generation? En av töserna har, vad jag kan se, ok typ. Hur skulle isåfall en lämplig hane kunna se ut?

Tycker mycket om magpie och harlequin, kanske det blir sådana jag satsar på om jag skall föda upp på allvar.

Aristarcos
0

3# tack hur får man veta anlagen tex för olika färger och anlag.. har någon en sådan Nyckel ?

Tex om jag skulle vilja få in white/black/golden paras med tex en creme/white/ black..

Aristarcos
0

puff

Creation
0

#6 Kan du läsa norska/danska bra? ;) Då vet jag en helt ok sida där det står om marsvinsgenetik.

Farvegenetik hos marsvin

(ca på sajten = ch i kalkylatorn)

Genkoden för white/black/golden är aa B- C- epep/epe P- s-
och genkoden för cream/white/black är aa B- cdch/cdcr epep/epe P- s-.

Vet man bakgrunden kanske man kan räkna ut vad som ska stå istället för -.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Arinah
0

Jag gjorde förmodligen fel vid tidigare beräkning. Ny inmatning blir 100% black/golden. Missförstod endel, men man lär av sina misstag, och det gav ytterligare kunskap om genetik.

Har hittat en annan sida på nätet, har ingen aning om hur tillförlitlig den är, men den var intressant.

http://home.swipnet.se/marsvin/genetik.htm

Creation
0

#8 Tyvärr står det jättemånga helkonstiga grejer på den sidan =/ Skulle inte kalla den tillförlitlig öht. Min länk i #7 stämmer mycket bättre.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Arinah
0

#9 Ok, vad bra, då vet jag. :)

godisgrisen
0

Hej! Griphooks uppfödare här… hi hi!

Jag tror att Alecto är dräktig. Hur har Imperio fixat till det?

Arinah
0

Hej Hej. Han har nog fått till det, Izzy ökar stadigt i vikt och är lite rundare. Så det hoppas jag.

Spännande med Alecto :)

urfaren
0

Tänkte fråga i koden står det _ vad ska man skriva det som i beräknaren? Finns inte det tecknet där :(

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

idipidi
0

Ett streck innebär att det är okänt, eller att det inte spelar någon roll. Spelar roll gär det först när marsvinet får ungar, då kan de okända anlagen visa sig och bli synliga.

Om man t.ex. har ett marsvn som är A- B- C- E- P- och väljer att mata in det som AA BB CC EE PP så kommer man att få fram vad det "minst" kan bli för färger. Alltså, man kommer inte att se vad det kan bli om marsvinet bär på det ena eller det andra anlaget. Om man vill veta det så får man testa att istället ersätta strecken med troliga anlag.

Gick det där att förstå? :-/

urfaren
0

ja :P tusen tack :P

idipidi
0

Bra! :-D Ofta kan man lista ut flera av strecken genom att titta i stamtavlan. Ännu fler okända anlag brukar kunna visa sig när det blir ungar. Det är lite detektivarbete. ;)

urfaren
0

japp :P