Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 659 ggr
diva
0

stödmata

Vad ska man använda för mjölkersättning för att stödmata bebisar. Min senaste kull här nu vill inte riktigt öka i vikt. Dom är 3 dagar och har minskat 5 gram första dygnet och nu på tredje dygnet har dom inte ökat än snarare minskat 1 gram sen i går så jag tänkte bousta upp dom med ersättning men minns inte vad man ska använda. Det var så länge sen jag behövde göra det.

[starlights]
0

Jag använder mig av fortimell med skogsbärssmak när jag behövt stöd- och handmatat ungar. Jag med flera har använt detta med mycket bra resultat!:)

Stödmatning av ungar finns att läsa mer om i denna artiklen.

diva
0

Tack tack. Ska läsa det

FeliciaS
0

Min hona fick 6 ungar i maj, de minskade också i vikt de första dygnen. Även bebisar minskar i vikt. Om de inte är väldigt små tror jag inte du behöver stödmata, det var i alla fall vad jag fick höra ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

diva
0

Jo jag tänker vänta och se om dom ökar i vikt först, men jag tänkte köpa hem ändå om det skulle bli akut

[starlights]
0

#4 I vanliga fall brukar ungarna tappa i vikt de första 2-3 dagarna, det är helt normalt. Men efter det så ska de börja öka ca 5-10g om dagen.
När man ska sätta in stödmatning kan skilja sig mycket, en unge på över 100g klarar i regel av att gå ner mer i vikt än en unge på exempelvis 70g. Personligen är jag mycket snabbare med att sätta in stödmatning på små ungar (födelsevikt under ca 80g), då de absolut inte har samma reserver som ungar som väger över 100g.

diva
0

deras födslovikt var 88g 80g och 76g. idag väger dom 83g 72g och 73 g