Hur ärvs långhår
Har för nåt år sen parat en ganska långhårig virvelhane med en korthårig hona och fick då en hane som blev väldigt långhårig. Var tvungen att klippa honom då pälsen blev alldeles för lång, var dessutom lockig, så den tovade lite. Denna hanen är i sin tur parad med en kortthårig hona och även i den kullen blev flera av ungarna ganska långhåriga, behöll en hane som har jättelång päls. Nu är den hanen parad med en korthårig hona och även där blev det en hane, som nu vid ca 8 veckors ålder har ganska lång päls, får troligen lika lång som pappan, en annan unge i kullen fick också lite längre päls men inte alls lika lång. Kan det bli lite hur som helst med pälslängden, vissa riktigt långhåriga och vissa lite långhåriga och så korthåriga när man parar långhår med korthår.

Jag tror, även om jag inte är helt säker. Att det är recessivt. Att båda föräldrarna måste ha en långhårsgen för att ungarna ska bli långhåriga. Men recessiva gener kan ju färdas många gernationer utan att uppdaga sig.
Har två honor just nu som har en sheltie mamma och en släthårspappa. Än så länge är de väldigt släthåriga.
Men semi-långhår då? Är det ett resultat av två föräldrar som har långhår långt bakom sig? Skulle vara intressant att veta, det med.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Det är väl bara att vänta tills någon marsvins-genetik-guru kommer inklampandes igen :P
Har funderat lite på det där med hur man avlar fram marsvin med kjol tex. (eller snarare hur man undviker att göra det).
Haha :P
Ja, jag skulle gärna vara utan släp på en del djur… tycker inte det är så fint.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är nog väldigt svårt att förutsäga vad för sorts pälstyp marsvinen får vid parningar med semilånghår eller parningar mellan korthår+långhår. Jag har hört om både det ena och det andra. Personligen har jag inte lyckats reda ut riktigt hur det ärvs ner, tyvärr.
Det har bildats teorier som jag hört, men sen har de motbevisats med "omöjliga" resultat;
Ex. har jag läst om en parning mellan ett korthårigt marsvin med korthåriga djur i släkten(djuret borde alltså inte bära på något "recessivt långhårs-anlag") och ett långhårigt marsvin. Detta gav bl.a. en långhårig unge den gången.
Minns inte vart jag läste det dock…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Framför allt handlar det om ett recessivt anlag som ger "riktiga" långhår. Det kan bäras med många generationer utan att synas det minsta utan djuren kan vara helt korthåriga, men ändå bära på anlaget.
Sen finns det ett antal modifierare som tillsammans med långhårsanlaget ser till att det blir mer päls, längre päls, lång päls på fler ställen av kroppen o.s.v. Dessa är svårare att förutsäga. Troligen varierar det hur de ärvs. Dominant, recessivt, ofullständigt dominant…
Det verkar också som att om dessa anlag finns utan att det riktiga långhårsanlaget finns i dubbel uppsättning, så kan man få några cm längre pälslängd, kjolar, tofsar bakom öronen o.s.v.