Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 768 ggr
Mari
0

Sista chansen nu

Nu i helgen får Jalapeno sista chansen, sen är det lönlöst att fortsätta stödmata.

Han har i genomsnitt gått ner ca 11g per dag, har knappt ätit något själv mest bara smakat men har även mumsat i sig lite gurka och sallad men det var nu 2 dagar sedan.

Igår var han väldigt slö, sov hela dagen fast han gick med alla 3 damerna. Misstänker att det är pga viktminskningen som han ej orkar så mkt.

Idag hade han "bara" gått ner 2g och vart lite piggare, inte sovit lika mkt vilket är en klar förbättring tycker jag, så om han inte är superdålig i morgon så får han helgen på sig att visa att han forfarande vill gå igenom detta annars får han somna in.

Är otroligt påfrestande för mig att mata och mata, sover 3 timmar i sträck under natten och är som ett vrak på dagen när jag jobbar. Så nu är det bestämt vilket faktiskt känns skönt.

Så har ni några tips på vad man ska göra nu i helgen med honom? Pumpa i extra mkt mat?
Gosa en otroligt mycket ska vi göra åtminstånde och om vädret tillåter så funderar jag på att testa ta ut honom i gräsburen, det kanske piggar upp :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
0

Nu har du ju hållt på ett bra tag. Och han  tappat mycket vikt. Blir lite bättre sen sämre igen osv.Du Gör helt rätt i att låta honom somna in (om han inte blir bättre). Gynnar ju ingen. Han blir inte bättre och du blir bara trött;). Men hoppas på att han blir bättre nu i helgen!. Ta ut honom i gräsburen du. Men jag tror inte att man ska pumpa i honom mer mat. Bättre om han får i sig nåt extra själv…

Mari
0

Ja idag är det 2 veckor tror jag? Eller åtminstånde 1 vecka, (har svårt att hålla koll på tiden) fast undrar ändå om man kanske ska ge honom mat oftare eller kanske mer ändå? Då kanske han på något sätt känner sig hungrig och börjar äta själv?

Sen undrar jag även om någon vet om marsvin efter nedsövning kan få hjärnskador? Funderar om han kanske fått något sånt? För han är ju intresserad av maten men verkar ha glömt hur man äter själv.
Fast marsvin kanske blir så? Har aldrig haft ett marsvin som bara slutat äta förr så jag vet ju inte…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aristarcos
0

#2 jag förstår att man måste sätta ett datum som man försöker till. Man orkar ju inte hur länge som helst, och sen så mår han inte bra och njuter av livet just nu. Hoppas att det ordnar sig ändå i helgen.

Kramar

absence
0

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, för er båda. Lycka till, håller tummarna! :)

[findusen]
0

är det inte var i hans pung igen då? dom kan ju må dåligt av en infektion i kroppen..  prova ge honon kligröt om du inte gjort det? det är lättätet för honom, inte så mycket att tugga om han tycker det tar emot! hoppas han reder sig, förstår att det är påfrestande, höll på med min phille i över en månad innan han blev helt bra.. men det var så värt det! men det var tänderna som spökade då…. detta vet man ju inte riktigt vad det är, och det är ju det som är så svårt!

håller tummarna för honom!

Abico
0

Jag vet inte om jag varit med om något som tar så mycket på en som stödmatning, både fysiskt och psykiskt - och när jag höll på så fick jag ändå sova större delen av nätterna, jag var bara uppe och kollade så att hon levde.

Verkar han inte vilja kämpa något mer så är det mest rätt att lägga ner.

Kanske var det bara som jag inbillade mig, men jag tyckte att det hjälpte att mata väldigt ofta - även om det inte gick i så mycket åt gången. Hade uppe Siiri en gång i timmen och stoppade i henne lite mat när hon var som sämst och upplevde då att hon blev piggare.
Lycka till!

Hanna 

[findusen]
0

#6 det kan nog vara så, eftersom dom äter så pass lite per gång så får dom ju äta oftare…. värt o prova om man ändå är hemma på helgen !

FeliciaS
0

Det är verkligen jobbigt både psykiskt och fysiskt med stödmatning, kämpade i dryga 2 veckor med min lille plutt innan jag fick lov att inse den bistra sanningen. Värst är det när det inte hjälper, och man bara hoppas på underverk :/

Fortsätter han att minska midre i vikt är det ett gott tecken tycker jag, framförallt om han är piggare! :) Försök mata honom med små bitar, eller att han äter själv från sked, hellre än att sputa in mat i mungipan. Det påverkar också att han inte äter själv. Håller tummarna för er och hoppas verkligen att det går vägen!

#2 Jag tror inte det är någon hjärnskada, men att aptiten försvinner när de har genomgått något påfrestande som ex. en operation är inte alltför ovanligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#5 Nej jag känner ingen knöl som det var sist när det fanns var kvar i pungen, nu är det bara ärrbildnad kvar. Han får Critical Care och det är som en gröt men han äter tyvärr inte av sig själv utan får ju mata honom.

#6 Det har jag också upplevt, gjorde så några dagar under dagtid och lite bättre blev det, dock fungerar det ej nu :(

Han äter tyvärr ej själv, endast en eller två tuggor och sen är det stopp, så jag får trycka i honom mat med spruta fortfarande :/

Idag har han vart trött igen, ska snart väga honom men tycker inte att det ser ljust ut nu. Men kämpar på!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se