Narkos
Personligen har jag ingen erfarenhet av narkos på just marsvin och jag skulle vilja höra lite om hur det har gått för er som faktiskt varit med om detta, och genomgått operation på era marsvin. Det verkar florera åsikter om att narkos är väldigt riskfyllt/farligt för marsvin och jag skulle vilja veta mer om detta. Vad baseras dessa åsikter på? På vilket sätt är det farligt (om det nu är det)? Vill helt enkelt lära mig något nytt nu igen.
Om ni har referenser till något skrivet om narkos på smådjur blir jag glad.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag lät operera min Teguila förra året för hon hade cancer i livmodern. Hon vaknade upp men somnade in ett tag efter iallafall. Alltså någon timme efter. Men varken veterinärerna eller jag vet inte säkert om det berodde på narkosen eller om det var för att hon förlorade för mycket blod, hennes lever började blöda under operationen.
Men hon klarade sig iallafall inte :(
Då Jalapeno blev kastrerad så gick det jättebra att vakna, han vaknade relativt snabbt igen och började äta lite smått.
Dock har han ju slutat äta nu men jag vet inte om det är pga narkosen eller infektionen han fick efter operationen eller om det är något annat. Men sjävla narkosen tyckte jag att han klarade väldigt bra att vakna upp från, även hans bror som blev kastrerad vaknade och mådde bra efteråt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vår Lena genomgick en liknande operation. Hon skulle steriliseras pga återkommande problem från äggstockscystor. Under op upptäcktes en tumör som vet tog bort. Trots denna komplikation gick op + uppvak jättebra.
Efter ett par dagar stannade dock magen av. Ett mycke smärtsamt & oftast dödligt tillstånd för marsvin. De här är ganska vanligt efter narkos tror jag - narkosen i sej är inte så farlig, men magen tar stryk & stannar. Jätteviktigt att ge pigen ordentligt med mat - både före och efter op. Var beredd att stödmata! Se till att ha t ex Critical Care hemma.
*tänker på & håller tummarna för Jalapeno*
Sövde min Siiri för att låta veterinären leta i munnen på henne efter orsaken till hennes svullna öga och matvägran. Dom slipade ner baktänderna lite också. När jag fick hem henne hade hon varit vaken i några timmar men var väldigt slö, hängig och kall, ville inte äta och såg verkligen dålig ut. Hon repade sig, började äta smått själv när hon fick sitta ihop med burkompisen på en värmedyna och äta gurka. Hon blev helt återställd, men fick avlivas en månad senare eftersom problemen återkom.
Hanna

De två marsvinspojkar som jag låtit kastrera sövdes under ingreppet. Det var inga problem.
Envishet och drömmar
Jag har låtit söva ett marsvin i samband med kastrering. Han var lite drygt ett år gammal, fullt frisk och i bra kondition. Vi lämnade in honom på morgonen och ingreppet gjordes på en smådjursklinik när han kommit in. Detta var en fredag då jag gick i skolan, och min pappa lämnade och hämtade honom på vägen till/från jobbet. Han kom hem på eftermiddagen, påverkad av narkosen - men inte mer än vanligt. Han var slö i buren men hämtade sig snabbt och var betydligt piggare på morgonen. Åt gjorde han av allt helt själv, så aptiten fanns där. Ett par dagar senare var han sitt vanliga jag - livlig och glad. Alltså inga komplikationer i samband med den kastreringen, och det är jag tacksam för :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har sövt sammanlagt fyra marsvin genom åren som marsvinsägare.
Det har aldrig varit några problem med sövningen.
Tror mer att gällande marsvin är det nog snarare eftervården som kan vara problematisk. Om det gäller större ingrepp.
Marsvin 4-ever
.