överviktig
jag har två små tjejer här hemma
varav den ena fyller fem år om ett par dagar, och den andra fyller två i december.
jag har ett litet problem,
mitt femåriga marsvin fick skabb, och slutade att äta, tappade pels etc.
det tog ett tag att märka, men sedan stod det klart, det var vetrinären som gällde.
vi åkte dit och båda marsvinen fick tre sprutor (för att ettåringen inte skulle få det också)
men sedan fanns det ju ett litet problem,,
ettåringen åt maten som femåringen skippade
och vad blev det av? jo, ett överviktigt marsvin och ett underviktigt…
så grejen är nu att jag varken kan öka eller minska maten,
så jag behöver lite tips på något foder som kanske kan hjälpa mig med detta problem?

Ge dem mat separat?

Vad ger du för foder nu? Skulle 5-åringen äta ifall det fanns mat, eller får hon inte äta för 1-åringen (att hon är bossen eller att den lilla käkar allt så fort/springer i från med all mat)? Är det grönsakerna eller pelletsen eller båda som 5-åringen inte äter? Annars är väl det lättaste att ge mat när du gosar med den lilla så 5-åringen får äta i fred och i lugn & ro. Annars så blir det väl stödmatning ifall hon inte äter något överhuvudtaget. Har du provat andra foder? Annars kan du ju kanske hitta något 5-åringen äter och blanda med det nuvarande? Har just nu Carrier blandat med Pretty Pets (Luna åt det i zooaffären så och ska alltså invänjas med det som marsvinen äter här). Annars så är Lottie helt okej, har inte jättebra erfarenhet med det. Sedan rekomenderas Oxbow av många men är rätt så dyrt… Sedan kan dom äta havre, kornkross, 4-kornskross, kligröt eller müsli (sockerfri). Müsli finns att köpas i stora paket på Granngården t ex. Finns en artikel om andra foder än just pellets här på mif:)
Se till att de äter mycket hö, som vanligt. Utöver det tycker jag att du ska ge varierande grönsaker två gånger/dag till båda två - för tips på vilka grönsaker kan du läsa artikeln "Handla rätt till marsvinen" som du hittar under "Artiklar" i menyraden :) Det verkar som om din äldre gris är i behov av kraftfoder, men inte den yngre. Jag tycker att du ska 1-2 ggr dagligen ta ut din yngre så hon får motionera på golvet ca 15 min per gång medan hon som är underviktig får kligröt och/eller pellets - beroende på om hon tycker om kligröt (blanda havrekli + havredryck, ex. Oatly/GoGreen till lagom konsistens - du kan också ha i ett par solrosfrön eller linfrön). En bra pellets kan vara antingen Oxbow Cavy Performance som är bra för marsvin som behöver öka i vikt. Däremot kan den vara lite svår att få tag på. beroende på var du bor. Annars tycker jag att du ska ge henne Lottie havre & vetekli, som finns på Granngården. Blanda pelletsen med helhavre som är bra för att hon ska öka i vikt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus