Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 646 ggr
Morumotto
0

Tuggade pellets?

När min grannes marsvin får pellets verkar han ibland bara tugga på dem och därefter spotta ut dem. Inte bara ett, utan han tuggar sig igenom alla utan att svälja. Vad beror det på?

Binajis
0

Det låter som om han har problem med tänderna. Är han fin i hullet och kan han äta allt annat normalt?

En annan sak det kan bero på är tristess. Är han ensam? Jag har själv inte hört om någon som halv-tuggar pellets men däremot äter, äter, äter i brist på annat att göra. En kompis kanske skulle göra susen ;)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Morumotto
0

Jo, hon ska skaffa en polare åt honom, hon letar nu… :-) Han är bara fem månader, så det verkar tidigt att ha problem… Fröblandningar åt han allt av, hö äter han allt man sätter fram. Pellets tuggar han bara…

Binajis
0

Har han bettfel så är det inte omöjligt att det visar sig nu redan. Ser han ut att tugga höet korrekt? Marsvin kan få i sig mat ändå, även om tänderna är förlånga/snea eller liknande.

Men jag tippar på tristess samt att han kanske inte är helt bekväm med att äta "äcklig" pellets ännu :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Morumotto
0

Nja, han är inte korrekt nånstans tyvärr… fyra tår på baktassarna och så… hon fick honom av nån dagmamma. Däremot vet jag att matte vill hans bästa och anstränger sig för att han ska få vad han behöver. Han har precis fått större bur och hon letar efter en kompis…

Jag ska hålla ett öga på ev bettfel..

Moa-16
0

Fyra tår på baktassarna=/….. Behöver inte vara bettfel. En del marsvin gör bara så;). Mina tex. Och ibland äter dom "normalt". Men självklart om man misstänker gå till veterinären. Sen skrev du.

Citerar:Han är inte korrekt nånstans tyvärr… fyra tår på baktassarna och så…

Då blir man lite hm.. Har han många problem?.

Morumotto
0

Nja, han är ju inte direkt rasren… men han verkar må bra, springer omkring och äter..

Binajis
0

#5 Alltså är det troligast tristess, om det är något vissa marsvin gör ibland. Han som dessutom är ensam lär ha extra tråkigt mesta delen av tiden. Han kommer nog bli superglad när han får en polare :)

Moa-16
0

#6 Jaha, bara han mår bra är det ju ingen fara direkt.

FeliciaS
0

Det kan vara någonting han roar sig med, att bara tugga på pelletsen. Med ett såpass ungt marsvin som inte får ha kontakt med andra marsvin tror jag inte det är helt otroligt. Han blir säkerligen gladare av en kompis :) Se till att hon introducerar dem till varann på bästa sätt, så underlättar det för att de ska komma bra överens.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus